Vanlig sjukdom
Hon som har hand om djurhuset på min skola berättade att det är en sjukdom som är vädligt vanlig bland råttor och även möss som bara "dyker upp" och de gör att de blöder från nos/ögon (inte mycket) jag har dock glömt vad den hette…
Om någon kommer på det, eller känner igen detta. Har ni med hört att detta är vanligt och inte går att bota? Lider dom av det? Jag har blivit väldigt fäst vid råttorna på skolan så vill veta att de mår bra ändå. De är ju pigga och verkar glada, vi märkte det idag att en av de vita blödde från nosen när vi torkade dom (båda helvita fick bada, ska kanske bada de andra i morgon)
Vilken skola går du på?
Tror det är mycoplasma du talar om?
Burgårdens utbildnings centreum, agustkobs gymnasium.
Det kan det kanske vara ja.

jag antar att hon menar mycoplasma. det visar sig genom att råttan blir hängig, får rött sekret runt ögon och nos, råttan nyser och rosslar. de kan även leda till lunginflammation om den inte behandlas.de är som en förkylning.
om de är mycoplasma som du menar så har du hört många osanna saker.
för de första så blir råttors ögonsekret och snor rött vid kontakt med luften, de är inte blod! sen lider råttan som du sj gör när du är förkyld. mycoplasma är lätt att bota om man sätter in antibiotika vid första tecken på sjukdom. medecinerna man vanligtvis använder heter baytril eller ronaxan.
du kan ju alltid skicka hit din djurskötare så hon kan få svar på sina frågor istället för att säga saker som inte är sant!
Qui dormit, non peccat
Tydligen lider(lider som i att de har det, blev själv fundersam när jag läste vad jag skrev så förklarar ^^) alla av det där att de "blöder" ur ögon och nos (det var min kompis och jag som tyckte det såg ut som blod) och de är inte hängiga och de rosslar inte.
mina har det och rosslar inte. Dom behöver inte vara hängiga heller då det inte alltid har brutit ut helt o hållet, som i mitt fall, min ena var hängig och snorig medan den andra bara nös och snorade men var hur pigg som helst. Men det smittas ju och lika bra att behandla båda eftersom det senare kan hoppa över och hoppa o hoppa o hoppa liksom.
De nyser inte heller, och vi har inte sett det på dom förutom nu då när vi torkade den dom efter badet, och det syntes bara på den ana.
jag tycker ni ska ta dom till veterinär ändå. Iallafall den sjuka.
Men alla har det ju tydligen redan, utan några symptom, även mössen.
då får dom väl medicinera alla råttorna och alla mössen? Har man djur ska man ta hand om dom.
Det är ju inte precis så att jag kan ta dom till veterinären, vad jag vet så tas de inte till veterinären om det inte faktiskt behövs heller, och för övrigt mår de ju bra verkar det som.
(Kan tilläga med, hade det varit mina råttor hade jag nog tagit dom till veterinären så fort det syntes lite rött på handduken X''D det var där vi såg det ju)
Ja, men din skola får väl ta dom till veterinären, om dom verkligen brydde sig tycker jag dom ska göra det oavsett om "det faktistk inte behövs eftersom det verkar som om dom mår bra". Det är rekommenderat att man ska ta dom till veterinären vid de första symptomen så kan man förhindra att det blir värre och att dom får problem med lungorna, och att den är snorig och umgås med dom andra (alltså smittorisk även om det kanske inte utbryter direkt) tycker jag är ett första symptom.
Med tanke på att de inte få speciellt mycket pengar är det inte lätt att ta dom inte veterinären om det inte är någon fara, vi har folk på skolan som är utbildade inom djursjukvård.

#12 så ta råttorna till de som är utbildade inom djursjukvården då o hör vad de säger! och de på djursjukvård för får inte skriva ut några medeciner, de läre ni åka till en veterinär iaf för.
Qui dormit, non peccat
Det är ju dom som sagt att det inte är någon fara

#14 har ni en speciell smådjurslinje förresten? vad jag sett av många skolor så brukar de vara ruggigt dåliga på råttor bla..
om nu alla råttor har det o alla möss med så varför inte medecinera? möss ska absolut inte nysa förresten, en mus som nyser är sjuk. dessutom så kommer mössen o råttorna smitta varandra om ni inte medicinerar alla samtidigt!
Qui dormit, non peccat
Fortfarande så nyser ingen!
Jag går en djurvårdslinje, där vi framförallt lär oss om just smådjur men även t.ex. hund, katt, reptiler, amfibier och fiskar och även någon kurs med hästar.
#16 jag går också den linjen fast i skåne men det betyder inte att dem lär ut bässt för det dem som har/har haft ett djur länge och läst om det mycket vet oftas mer om det och just råttor får man tyvärr inte lära sig så mycket om på djuvårdslinjen
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#16 nee men börjar mössen nysa så måste de behandlas på en gång, de är ganska känsliga! de var så jag menade.
okej jag undrade bara för att jag har dålig erfarenhet av just djurvårdskolor där de lär ut fel saker osv. men de är ju bra att ni har en smådjursinriktning=)
Qui dormit, non peccat
Det är därför jag frågar här.
Vad jag märkt så mår mössen ganska bra, och jag har inte hör nysningar från några av djuren än (förutom då råttorna när de ska köra in huvudet i ens hår och får hår i näsan)
Men nysningar vet jag kan bli väldigt allvarligt snabbt ^^ Själv försöker jag se till så framförallt råttorna ska få bättre miljö och mat (därav den andra tråden där jag skrev om råttbebisen och frågade om förslag på t.ex. leksaker)

#19 okej ja men de låter bra det=) förresten om du söker på tex inredning o mat här p forumet så kommer de upp en massa trådar med tips du kan läsa=)
Qui dormit, non peccat
Jo, men mycket är just sy saker har jag sett, och det är inget som hon i djurhuset vill ha, det är så jobbigt att tvätta.

de finns tex cykel korgar som är populär bland mina råttor att ligga i o de finns plasthus som de gillar oxå=)
Qui dormit, non peccat
Just nu har de rör som de är väldigt förtjusta i.
Men vad skulle du tro om en såndär fågelleksak som är ett rep med en bjällra i? Eller är det bättre med vanligt rep?

#23 vanliga grimskaft vet jag att många har till sina råttor=) riktigt grova rep är oxå skoj! mina gillar itne bjällrorna, de låter för mycket, men de är säkert olika. fågelleksakerna brukar vara dyra, se om du kan hitta ett sånt tjockt rep som man använder när man har dragkamp med en hund, de uppskatas att klättra på=)
Qui dormit, non peccat
Såna rep borde man väl hitta i vanliga affärer? Eller har du några tips på i vilka affärer man kan tänkas hitta rep?

#25 zoo affärer, ica, coop, hästsport mm=)
Qui dormit, non peccat
Jag har inte riktigt orkat läsa alla inlägg så vet inte om det jag tänker skriva redan nämnts, sorry isf.
Det finns en del orsaker till att en råtta snorar och får rinniga ögon. T ex så kan det vara mycoplasma tillsammans med nåon annan bakterie/virus, men det brukar även innefatta rossel.
Råttorna kan även få porfyrinutsöndringar av drag, förkylningar osv. (det röda heter porfyrin)
Dålig ventilation, smutsig bur, dåligt botten- eller bomaterial gör att ammoniaken samlas i buren och irriterar ögon och slemhinnor.
Dåligt immunförsvar kan göra att råttorna är snuviga rätt ofta.
De är inte snuviga, och det är bara en råtta vi sett det på och det var efter att den blivit badad och vi torkade den.