Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 1088 ggr
Liingefors
0

BLÄÄÄ,STACKARS DJUR

Jag blev helt förskräckt när jag så denna bild någon mer som blev det?? Jag skulle ALDRIG kunna äta en råtta!

Har tagit bort bilden då den är av stötande natur.
mvh sajtvärden.

Maliceangel
0

Äh fy!

Glimmersr8or
0

Jag tycker den här tråden ska tas bort omedelbart!

Man lägger inte ut en sån bild på ett forum för sällskapsråttor!

Maliceangel
0

Dock skulle den ju kunna starta diskussioner. Fast vad gör det för nytta här när säkert dom flesta är av samma mening vad gäller råttor som mat..

Min första tanke var att det är lika illa att äta gris & ko som råtta. Saken är väl den att vi har råttorna som ett helt annat sällskapsdjur än vad vi har tex kossor. Kossorna bor ju inte inomhus med oss och vi får oftast inte samma relation till dom. Men jag tycker ändå det är lika illa. Kor är ju lika mycket värda som råttor, grejen är den att dom flesta människor inte alls får samma känslor för korna som för råttorna och därför anser dom att det är mer okej att käka kor.

Vi prioriterar djur efter våra egna känslor. Fast det som är mest rubbat är att ju mer vi älskar arten desto mer förstör vi dom. Kor som vi äter är så mycket friskare än våra älskade sällskapsdjur, hundar, katter, fiskar osv. Så jag hade nog iförsej hellre velat vara en Ko som i framtiden ska ätas upp och må bra medans jag levde än vad jag skulle vilja vara en Mops som har svårt att andas, eller en fiskart som tappar sina ögon och knappt kan simma.

Därmed inte sagt att alla matdjur är hälsosamma! Vi behandlar dom ju oftast illa, tänk er alla höns som får sitta i trånga burar, och Broiler kycklingarna som växer så det knakar tills dom är 25 dagar gamla och måste slaktas för att dom inte ska bryta benen (vilket dom oftast hinner göra ändå).

AnneN
0

Huvudsaken är väl egentligen att djuret hade det bra medan det levde och att det inte plågades på något sätt varken under livstiden eller vid avlivningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

marinelady
0

Vi äter andra djur varför inte råtta?…inte för att jag själv skulle äta råtta men fortfarande vi äter kor som är heliga i Indien…

AnneN
0

och i vissa länder äter man hund och katt… Ser inget fel i att äta något djur så länge djuret inte behövt plågas som jag sa i #4. Därmed ej sagt att jag själv skulle vilja äta råtta, hund, katt, mm.

_**/Mvh Anne

Bullerbytjejen
0

tror de flesta katter och hundar (och råttor?)som äts inte haft det så bra innan dom hamnar på tallriken tyvärr :(

ElinLi
0

Det där är ett marsvin …

AnneN
0

#7 jo tyvärr så har du nog allt för rätt.

_**/Mvh Anne

Glimmersr8or
0

Bilden är fruktansvärt  osmaklig när man är en rått/marsvinsälskare.

Vill jag laga mat och ha recept eller bilder på tillagad mat , då vänder jag mig till ett forumet där man lagar mat, har recept på mat och visar bilder på mat.

Det är väl tanken med hela iFokus att det finns olika teman/kategorier för att man ska kunna välja det man är intresserad av!

Detta är ett forum för levande tamråttor, där man ska diskutera om levande tamråttor, åtminstone har jag tolkat det så, men jag kanske har missuppfattat det hela.

hus-musen
0

hmm ja mat är mat, tycker faktiskt att de är äckligare att äta lever, hjärna, tunga o testiklar än att äta en råtta.  men de är visst mat det med.

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

#8 japp marsvin. Sett den där bilden förut och det är inte råtta.

I annan mening anser jag det att _vist_ vegetarian är inget fel att vara. Men äter man kött i annan mening ska man inte hytta finger åt andra kulturers matvanor. Islam, indier och liknande som inte äter visa djur hyttar ju inte finger åt oss. Samma sak om man inte jagade vilt. Allting är ett krets lopp, om vi slutade opp att äta kött allihopa skulle många djur dö ut. För vi är den "art" som är i mariotet skulle jag anta. Vist har människan lagt sig i naturen och avlar upp mer djur än vi kan göra av med. Men. Utan jakten skulle ju tex älg beståndet bli större och äta upp all föda och dö av svält istället. Så ja.. slutpunkten då. Kött som kött oavsett vad det är. Skillnaden är smaken på det och vad det varit. Men näringen finns ju oavsett vad det är.

Kretslopp är kretslopp och kultur är kultur ^^ Inget jag tror man kan ändra på direkt

Maliceangel
0

#8 Vi människor har ju lyckats ändra på och förstöra kretsloppet, inte helt men mycket. Det flyter ju inte på som förr liksom.

Liingefors
0

alla som tycker att denna tråd är dålig och ska tas bort så vill jag att ni ska veta att det inte var meningen att alla skulle bli arga FÖRLÅT MIG!

Mischa
0

Både marsvin och kaniner har ju länge fötts upp som mat, och jag har inte svårt att se sånt.

Men rubriken är fruktansvärt missvisande och folk som är känsligare för sånt kan ta mycket illa upp av att råka klicka in och se det.

≧◔◡◔≦

zickan
0

Borde hålla tyst. Men varför kan man inte äta söta djur. Vad är skillnaden på svensk kyckling och en råtta? Varför kan man inte äta en kanin men kan köpa importerad djur som stuttsat fram och tillbaka i djurtransporter. Levt under tränga och hemska förhållanden. Men en söt råtta på matbordet. Då hajjar folk till.

Har ni sett hur svensk kyckling behandlas innan de slaktas? Eller hur de behandlar hönsen som lägger äggen.

Och för att även påminna om vad det mesta godis ni troligen stoppat i er under halloween. Jo senor ifrån djur.
Vi matar djur med djur utan att kanske tänka på det. Vem har inte matat hunden under bordet med en köttbit man inte orkade äta upp själv. Sedan våga ta reda på exakt vad djurtorrfoder innehåller samt kolla upp hur de föds upp.
Inget man klarar att riktigt ta reda på.

Man får alltid hoppas att maten man äter har skötts bra. Försöka gynna detta med att köpa ifrån märken där man vet hur de skötts innan. Är ju inte precis så att råtta på tallriken i sverige är något vanligt om det nu ens har förekommit?
Vad utlandet gör med djur innan de slaktas, kan vi inte påverkar så jätte mycket. Går påverka på små saker men inte mycket nog för att stoppa att hundar, råttor etc skötts dåligt och äts. Finns husdjur som de sköter precis lika illa. 
Att den där stackars råttan hamnade på tallriken kanske var det bästa som kunde hända om man tänker efter hur vissa länder sköter sina djur.

MEN!. Skärpning. Ändra texten genast!!. Tillägg en varning eller ta bort bilder så den inte ligger uppe i fönstret. Räcker om de som vill se bilden öppnar denne helt enkelt.
Finns många väldigt känsliga personer. Borde inte förbjudas att lägga upp sådana bilder. Är bra med info om hur det kan se ut.
Men tänk lite mer på de med känslig magar och de yngre som kanske kommer in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Asch, jag fattar inte grejen. Kött som kött.

Skulle inte äta råtta själv men det beror mest på att jag inte äter kött öht. Är inte alls främmande till att smaka råtta om det inte vore just för att jag är vegetarian. Har hört att det ska vara rätt gott, smakar kyckling om jag inte minns fel :P

Som tidigare nämnts är det dock marsvin på bilden.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Emma87
0

# 16 och 17
Håller helt och fullt med. Vi älskar ju våra husdjur och ser dem som individer, därför känns det mer hemskt att äta nån av dom. Slaktdjuren ser vi mer opersonligt på (plus att de blir köttbitar i affären så vi slipper se att det är ett djur, medan marsvin som på bilden ofta serveras hela i de länder där man äter mycket sådant).

Jag bodde ett år i Ecuador och där är marsvin vanlig föda. När jag berättade att marsvin är husdjur i Sveirge skrattade de och sa sedan "hur kan ni äta renar då? hur kan ni äta rudolf med röda mulen?"
Hos de familjer jag besökte födde de upp djuren i stora inhängnader (betydligt mer humant än kycklingarna vi äter) och gav dem näringsrik kost (sen finns det säkert människor som inte behandlar dem lika väl, men såna är vår kyckling- och köttindustri full av). Marsvin anses vara fin föda hos indianbefolkningen i Ecuador. När jag besökte en indianfamilj blev jag bjuden på lunch. Eftersom de ville göra sig för när de fick besök så bjöd de på marsvin. Jag har vuxit upp med marsvin som husdjur och älskat dom, men det var bara att äta och vara tacksam. Och det slog mig att detta faktiskt inte var annorlunda än att äta kyckling, får, ko eller gris. Så länge djuren har haft det bra. Men gissa om jag fick skit för det i efterhand.. Vänner som undrade vad det hade tagit åt mig där borta, jag som är en sån inbiten djurvän. Men i egenskap av djurvän vill jag att djuren ska ha det bra medan de lever och det hade dessa djur. Precis som zickan skrev så matar djurvänner sina hundar med foder som de inte vet var det kommer ifrån.

Hemma äter jag mest fisk men ibland äter jag kyckling och det händer även att jag äter kött (men det tar emot). Hade jag däremot själv fött upp djuret, som indianfamiljen och även många bönder gör, då hade jag nog inte klarat av att äta det eftersom jag inte skulle kunna låta bli att älska och umgås med djuret när det lever, och plötsligt har jag en relation till det och klarar inte av att äta det. Det handlar om känslor och relationer, inte om rätt eller fel för det vore dubbelmoral om man kan äta annat kött.
Jag grät som en galning när jag var liten och förstod att köttet som låg på morfars bord var lammet som jag hade gullat med hela sommaren, jag var otröstlig! Men senare samma dag matade jag deras katt med burkmat utan att tänka på vilket djur som fått sätta livet till för det köttet.

Däremot kan jag hålla med om att bilden kan väcka starka känslor och därför kanske det inte passar sig i ett forum som detta, just eftersom det är till för råttälskare (även om bilden som sagt visar ett marsivin) och då finns det många som kan bli illa berörda eftersom vi har en relation till dessa djur då de är våra älskade sällskapsråttor (tror iofs att även om bilden hade visat en ko så hade det väckt starka känslor eftersom vi inte är vana att se det annat än som filé). Så jag håller med om att den bode censureras av denna anledning, eftersom detta forum (precis som Glimmersr8 skrev) är till för levande sällskapsråttor och vår kärlek till dem.

Falurven
0

Vad var det egentligen på bilden? :o

Mvh Nathalie

gulzebra
0

#19: Dött och tillagat marsvin med ris och sånt :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

KickanW
0

Håller också med om att det inte borde vara någon skillnad på att äta råtta eller ko. Enda skillnaden jag kan tänka mig är att det går åt fler råttor (alltså liv) till att mätta en människa än det gör om man äter ko.

Vad man äter är upp till var och en, vad man ska undvika är väl att kasta det i ansikten på folk som tar illa upp. Lika som man inte ska lägga upp bilder på döda råttor i ett råttforum (som du precis nästan gjorde) ska man heller inte skriva om hästkött på ett hästforum, eller prata om julskinka inför"grisvänner".

Jinaum
0

håller med.. Det beror nog till stor del av vilken kultur man kommer ifrån som sagt. Dessutom är det ju allmänt känt att människor förmänskligar djur till något de inte är. Även om det är enormt svårt att inte se sina djur som sina bebisar :P Men ja. Etik oh Moral i all ära