Det här med torrfoder
Jag funderade på en sak idag när jag köpte ingredienser till mitt Torrfoder. Varför lägger så få ner energi på sitt Torrfoder. Dem flesta har bara musli?
Jag älskar att göra Torrfoder. Brukar kolla upp nya bönor och linser och massa annat och räkna ut näringsvärde osv. Och då kan jag med gott samvete missa blötmaten en dag. För jag vet att dem iaf får i sig det dem behöver.
Det är inte svårt, inte speciellt dyrt men väldigt uppskattat och superkul!!
Ursh, jag känner mig träffad. Har dåligt samvete faktiskt över hur lite tid jag lägger ner på torrfodret. :( Ska faktiskt ta och skärpa mig nu tror jag!
Någon som har tips på vad och var man handlar (vet att det finns trådar om detta redan) men när jag endå är inne på denna så kanske ni kan tipsa.. så blir det en mer aktuell tråd :)

Men varken bönor och linser ska man ju ge okokat…?
Men det är väl bra att du lägger ner mkt energi på det =)
Jag kör müsli + ca 5 ingredienser
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

äh jag ger dem min musliblandning med lite fröblandnig, nötter o annat mums i, köper inget speciellt bara för råttorna om jag ska på vanliga ica. eller ja hundkex då=) de gånger jag handlar fröbandning är när jag är på zoo=)
Qui dormit, non peccat

Mitt foder brukar bli lite olika från gång till gång, men jag tycker precis som du nicciz att det är skitkul att blanda å dona och fixa =)
Däremot är jag kass på att kolla näringvärden och sånt så där blir det mer en chansning.
I stora drag så består mitt foder av müslin "sunt och gott" (tror att den heter så, den innehåller alla 4 sädesslag och är osötad), vetegroddar, flingor av majs, dinkel, bovete, lösviktsgrejer från nån djuraffär typ mosade ärtor och bönor…lite russin, lite solrosfrön och pumpafrön… Ungefär alltså. (Jag är hos mor och far i Sandviken i skrivande stund så jag skriver det jag kommer på :P )
Däremot så hände det en intressant sak när jag var hos veterinären sist… Jag var hos Ywon Rochart i Uppsala som enligt vissa är fantastisk när det gäller råttor. Jag vet inte om de menar att hon kan råttor helt o hållet eller om hon kan det kirurgiska/medicinska. Hon tokdissade iaf mitt foder och prackade på oss en burk med mat som hon själv tagit fram. Minns inte just nu vad det innehöll, men det luktar apa och råttorna tittar knappt på det. Hon menade iaf att våra tamråttor får helt fel kost pga våra müsliblandningar…. Tror hon sa att de innehåller för mycket kolhydrater o energi.. (?)
Det står en del om vad hon tycker råttor ska äta på djurdoktorn.nu , vad tycker ni om det?
Har hon rätt så har ju i princip varenda råttägare fel. Samtidigt så tyckte jag inte att innehållsförteckningen var så himla mycket annorlunda än det vi ger…men jag vet inte. jag har inte orkat undersöka det hela nå närmare :P
En sak som hon däremot hade rätt i (tyckte jag ) är att råttorna blir lite för bortskämda när de får maten serverad i matskål varje dag. Det har jag nästan slutat helt med. Jag lägger oftast Torrfoder i toarullar, inlindat i papper osv. och sprider ut det så att de får "jaga" maten lite mer nu. Jag inbillar mig att det blir lite roligare och lite mer verklighetstroligt för dom.
Sen har jag hört att dom egentligen inte ska ha fri tillgång på foder heller, men jag känner inte riktigt att jag kan styra det nu eftersom jag inte kan räkna ut näringsvärden för varje dl av fodret jag ger.
Hmm..ja , det blev långt det här men det var lite av mina tankar kring torrfodret 

#4 satt o kikade på länken du skickade med www.djurdoktorn.nu och jag skulle nog inte köpa de där produkterna. de är säkert jättebra men ack så tråkiga o ointressanta! jättenaturligt att de pellets til råttorna oxå menar jag. så nej jag kommer ge mina det de brukar få. dessutom så tycker ju hon att förutom de där pelletsarna så ska man iag ge grönsaker o kött så jag förstår inte vad de är för mening med hennes pellets alls.
Qui dormit, non peccat

#1 Det var inte meningen att ge någon dåligt samvete
bara en tankeställare till dem som är öppna för det.
#2 Varför ska man inte det? För att det sväller imagen? Precis som alla gryn? Och all ovätskad mat gör?

#4 Mycket intressant inlägg. Jag brukar oxå gömma mat. Och ibland häller jag det på botten och blandar med spånet.
#5 länken fungerar inte för mig :(

#5 Ja eller hur. Tycker också det känns värdelöst. Dessutom så är det typ mest smulor i burken vi fick. inte mkt till pellets alls. Och så det där med nötsmak eller insektssmak (tror jag det var) verkar ju helskumt. Det måste ju vara nån tillsats och hur nyttigt blir det då? Dessutom luktar det bajs :P
#7 googla djurdoktorn så kommer den nog upp =)
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte (längre) lägger ner så mycket energi på just torrfodret. Med det säger jag dock inte att jag inte har otroligt mycket konstiga saker i det. Jag använder nämligen det jag har hemma och det blir en hel del. En massa nötter, fröer, bönor, sädesslag och saker.
Jag äter alltid gröt till frukost och jagar ständigt saker att stoppa ner i gröten för att variera eller göra mer nyttig. Då kollar jag ju alltid upp om det är bra för råttorna också :)

utdrag från varudeklarationen:
Råvaruinnehåll - spannmål, produkter och biprodukter av frön från oljeväxter, produkter och biprodukter spannmål, animaliska produkter och biprodukter, torkade bockhornsklöver/persilja /dill/ purjolök/vitlök/maskrosblad/aubergin. Pasta, diverse fröer beroende på tillgång, olika gräsarter, oljor och fetter, torkade vallfoderväxter, lucern, mjölkpulver, melass, mineralämnen, bryggerijäst, selenjäst, koksalt. Inga tillsatser av konserveringsmedel eller färgämnen. Förpackningsstorlek 700 gram .
Jag reagerade mest på att det är samma foder till flera arter. Och att det innehåller melass?

Jag är nyfiken på vad "biprodukter" mer exakt är för något? :P
bryggerijäst och selenjäst låter ju också mumsigt…

Öljäst och selenjäst är ju iaf bra för människors hår och hud *fniss

haha ja men då kanske det är jättebra för råttona juu :P

#7 oops, länken är fixad nu iaf=)
de är alltså ingen som fattat varför just den där pelletsen är så himla bra? då känner jag mig inte ensam iaf
för i det stora hela så innehåller pelletsen samma saker som iaf mina får i vanliga fall, o när de står att råttorna iaf ska ha grönsaker o kött så blir jag fundersam!!
ja jag såg oxå att de var samma ingredienser till alla smådjur.. blir väl billigare at tillverka så, bara att byta etikett är de första jag tänker på! o de där med nötsmak o insektssmak, de var då inga insekter med i innehållsförteckningen, är då "insektssmaken" fejkad med kemikalier? fattar ingenting jag=)
Qui dormit, non peccat
#6 Haha lugnt, mitt samvete tar inte död på mig. Men det verkar som att många lägger ner så mycket tid på att ge sina älsklingar den perfekta maten. Här hemma serveras müsli med de fyra sädeslagen (osötad naturligtvis) samt lite hundtorrfoder samt russin och lite andra roliga frukter då och då. Men jag ska nog ta tag i detta nu, det är bra med sådana här trådar som får en att tänka lite! :)
De fleste får bare musli?
Findes der ikke tørfoder i sverige som kan købes færdig blandet til rotter og mindre gnavere? 
Det finns foderblandningar för råttor men inga som uppfyller råttornas näringskrav, tyvärr.
Okay, tak for svar 
Der må så være nogen som blander det selv kan jeg tænke mig, men hvad vælger man at blande, og i hvilke forhold, og er man opmærksom på næringsindholdet i blandingen man laver, eller blander mig bare det man tror er bedst?
Rent allmänt har man ju rekomendationer… Det finns vissa rekomenderade blandningar, "grodblandningen" t.ex. Men visst finns det folk som inte riktigt har koll utan bara chansar.

Nåväl.. hur det än ligger till. Vet ni vad näringsrekommenadtionen är? Jag menar grodblandningen är inte heller efter tabellen för vad dem sägs ska ha???
Du kan prøve at se på disse to links, det er ernærings artikler skrevet af Alison Campbell
Ang att innehållsdeklartionerna är lika för råttor och andra smådjur kan ju lätt förklaras med att det är olika mängder av ingredienserna för de olika djuren? Så är det i alla fall om man kollar tex schampoo-flaskor, om man jämför de dyra hos frisören mot billiga i matbutiken. Bara en tanke. 

Nicciz, jag har för mig att du har skrivit eget recept i någon tråd. Kan du inte skriva ditt recept här? (eller fler om du har olika och orkar) Tycker det är rätt bra att se hur olika personer blandar.
Och hur gör du förresten när du räknar ut vad de ska ha? Jag går efter grodblandningen och tillsätter och byter lite som jag vill. Ungråttorna får lite mer frön och nötter än tanterna, t.ex.
Det jag brukar tänka på är att de fyra sädeslagen alltid får bestå av lika stor del i blandningen, sen ändrar jag det andra lite efter känsla.
Brukar titta på förpackningarna vad olika saker innehåller och byter jag ut en ingrediens så brukar jag matcha det mot en annan som har samma eller bättre innehåll. Men har inte 100% koll exakt på vilka ämnen blandningen ska innehålla.
Älskar mina stora små vänner..

Jag använder osötad musli med olika sädesslag i, puffat ris, hundtorrfoder, lite solrosfrön och pumpafrön och torkad frukt, och valsade ärtor om jag hittar det.
Tycker jag känns som en bra blandning, jag lägger ned mycket krut på att ge dem nyttig och balanserad färsk mat också.

#23 Ja det tror jag med.. men kommer inte på var :S iaf så kan jag sätta mig ner någon dag och sammanställa saker med näringsvärde osv. Så man lättare kan se vad man behöver och inte. Jag mixtrar alltid hejvilt men har några bas saker..
PS. OT när kommer det bilder 
Jag använder det här fodret som basfoder:
http://www.burgesssupafeeds.co.uk/small/index.php?page=suparat_excel&expand=rats
Jag vet inte var och om man kan köpa det i Sverige så jag hämtar det i Finland. En zooaffär i Helsingfors åker regelbundet till Stockholm och har tagit med sig några säckar till mig.
Jag blandar i lite annat ibland men bara för att ge råttorna lite variation.
De får mest variation i färskmaten och grönsaksdisken..
Jag gillade idéen med att gömma fodret och ska jobba på det!
Jag är ju så lat så jag tänker låta någon annan göra grov jobbet åt mig. Djurboden här är råttälskare så hon blandar basfodder själv för 20kr/kg. Så jag får köpa bas å sådant där samt blanda i lite extra om jag vill ha :)
jag kör på finax osötade blandningar. Det varierar vilken variant jag köper. Sen blandar jag med lösvikt från djuraffären, de finns 7 olika sorter och jag väljer bara två av dom. Har även i lite papegojblandning för frönas skull. Detta är basen. Sen har jag i kattmat, havrefras, röda linser, hela jordnötter, torkade frukter (som inte kletar för mycket). sen har jag nog glömt endel. Jag blandar ganska feta blandningar med flit…
jag kör musli med fyra sädesslag, lite corn flakes, lite puffat ris, lite olika nötter o frön med skal så dom får jobba lite, och lite torkad frukt. Allt utan socker.
Tycker det funkar bra, sen får dom variation i färkmaten/grönsakerna :)

Räknar ni ut på ett ungefär vad råttorna får i sig per dag? Jag tänker på att många skriver att dem kompletterar/varierar upp med blötmaten?

#26 och det fodret vill jag också ha utav nästa gång du får leverans, bara för att lättare kunna räkna ut hur mkt dom ska få.

#30 Ja, visst försöker man. Men det är svårt.
Jag brukar tänka tallriksmodellen. Och eftersom jag inte har något kött i torrfodret så får mina kött i färskfodret varje eller varannan dag, annars ägg eller typ keso.
Kolhydrater får de sparsamt i färskfodret eftersom torrfodret innehåller så mkt kolhydrater. Grönsaker varje dag. De vanligaste grönsakerna de får är ärtor, majs, paprika, blomkål, broccoli, selleri, morot, gurka, sallad, avocado, spenat.
Det som är svårt är det här med vitaminer och mineraler, tycker jag. Jag vet helt enkelt inte hur mkt av varje de behöver! Försöker att ge dem så varierat jag kan. Sen det här med energiinnehåll tycker jag även är svårt.
Men ungefär såhär gör jag i alla fall. Fast erkänner att jag inte riktigt är säker på att jag gör rätt.
#25 Nicciz, det skulle verkligen vara otroligt uppskattat!
Haha, mitt Torrfoder tog faktiskt precis slut idag. Ska köpa nytt och ta bilder imorgon.
Älskar mina stora små vänner..
måste säga att tråden gör mig lite nervös inför när jag får mina bebar snart snart snart. Att jag inte kommer ge dem de som de behöver.. dels när man haft mardrömmar *spannar idelt efter bra tips osv* dock har man ju turen att det finns färdigblandat just för råttor jag kan köpa osm bas
Jag kör med rat complete:
"Rat complete är ett välsmakande helfoder för råttor, som till 100% är sammanställt av lättsmälta, extruderade pellets."
* High protein
* PRO immunity
* Dental care
* Chicken 'n' fish
* Fresh vegetables
* Vitamin plus
* Florastimul
* Odur control
* Optimal coat
Funkar jättebra! Tjejerna älskar det.

Hur stor del av alla olika ingredienser bör man blanda för att blandningen ska få rätt näringsvärde?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det beror dels på om det är ungar, juniorer vuxna eller gamla :P
Men det viktigaste att peta i unga är
Fett och protein i lika stora delar. Kolin (finns i fisk bla, ett slags B-vitamin) järn finns i tex bönor, molybden, finns i tex, ris, havregryn, soyabönor, solrosfrön och linser. Selen (det är en antioxidant som finns i nötter, och alger. Torkade alger hittar man i tex japanska och kinesiska kostaffärer. b12 det bästa är att lufttorka lever eller renkött. Eller skippa det i torrfodret och hålla ett ca intag på köttproteiner på mellan tio-15%
Jag inser att jag är lite för trött för få det här begripligt så se mitt inlägg som ett steg på vägen… Jag försöker ju sammanställa ett ordentligt kostdiagram…men hinner säkert peta in mer matnyttiga saker här tills dess

Hmm för dem som är intresserade av kost och näringsvärden kan jag för övrigt tipsa om den här sidan…. ME LOVE THIS
där kan man tex söka på dem saker jag skrev för att få info om i vilka mer saker man kommer åt nyttigheterna :P
#34 Var köper du det fodret någonstans??
Jag undrar om ni tror att man kan ha detta torrfodet i sin blanding http://www.zoosajten.se/ProductPopup.aspx?filename=reggie_rat_2128.jpg
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Denna gången har jag blandat mitt själv!
Jag har, havregryn,råggrynd,dinkelfyn, qunioa , torkade ärter och moröter (från djuraffären) , linfrö,sesamfrö,pumpafrö,solrosfrö,lite pasta,bovete,knäckebröd, puffat ris, lite banan chips, mm. Sökert mycker jag har glömt men det innehåller typ detta ;)!
Det är inte lönt att jag stoppar ner en massa torkard frukt till tjejena för dem äter det inte! Eller jo torkade jordgubbar ._.! Men de är alldelles för söta för att ha i blandningen. Jag har dem till träning.
#40 det går bra att blanda i ;)!