Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 3725 ggr
Jinaum
0

Nu så!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag fått tummen ur röva och fixat kort ^^

På mina tv bebar Ragamuffin och Snarf

Vem kan klättra högst?!

Hejsan rif!

Ska bara… hänga här lite ;)

Snarfen har kanske lite häng? Snarf var namnet :)

Ragamuffin the great is on the run! Ja.. råttan heter ragamuffin. Efter tidningen Lenore =3

Vill ni ser mer beb bilder har jag ännu fler på:

http://jinaum.bilddagboken.se/p/show.html?id=287527460&directlink=1

och framåt tills den 30 i dagboken iaf. Tror ni stötter på lite "retard-moments" med mig men ni dör nog inte ;)

angeliicaa
0

Otroligt söta! Blir så glad av att se bilderna för jag kommer så väl ihåg när mina var så där små ! Glad

Mymlan
0

Varför ha råttor i små hamsterburar? den kommer vara alldeles för liten åt dem, råttor behöver mer utrymme.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Jinaum
0

Men jag mättte den exakt och kollade på ratpower :S Deras burräknare sa att det fick plats 2 råttor i den annars skulle jag aldrig köpt den

Mymlan
0

#3 Jag skulle inte ens ha den till en råtta, inte ens till en hamster då de inte ska ha höga burar men de är annat djurslag..

Liknar mig själv och bo litet i en garderob, den liknelsen drar jag då det gäller ha råttor i hamsterburar. För mig blir de gallerfängelse men det är min personliga åsikt.

Jinaum
0

Jo jag kan förstå det. Om det nu vore så att buren vore för liten. Men jag har blivit ksickad när jag frågat efter mått till ratpower som följer lagen. Å denna burräknare säger mig att buren räcker för två. Jag har kollat fanimej 15 gånger. Å jag ljuger inte heller.. För det har jag verkligen. Jag har bett råttägare komma och hjälpa mig mäta, min farsa har mätt till leda han med. Oasett vem som har gjort det så säger den 2 råttor.

Vill du kan jag för al del leta fram måtten igen till morran så får du se själv

Mymlan
0

#5 Vill du ha råttor i den så ha det, min personliga åsikt så skulle jag aldrig ha i sådan bur.

I min bur 167*76*76 så säger ena kan ha 17 råttor i den tar jag nästa alt på samma bur så säger den jag kan ha: 22 råttor i den, 3 alt samma bur så kan jag ha: 34 råttor i den.

Tar vi sedan rad 2 så säger ena jag kan ha: 9 råttor i den,

Tar vi bur nr 2 som är 180 hög 1 meter bred och 80 djup så kan jag enligt burräknaren som mest ha i den: 50st men enligt L80 kan det bo: 13 st. Jag har 8 st i min

L80 deras regler är så snålt tilltaget de kunde ha satt bättre mått dvs större för djurens bästa.

Sedan för man har en åsikt så behöver man inte plocka fram snästonen och anklaga mig för hävda du ljuger, jag har inte påstått du ljuger.

Jag ogillar L80 o deras snålt tilltagna mått. Hade jag kunnat så skulle mina råttor få ett varsitt rum *flockvis* men jag bor ej i hus tyvärr.. Sovrum brukar väl vara ca 9 - 16 kvm, mitt extra förråd är 9 kvm, perfekt storlek till en flock.. Önskar jag kunde ge dem så stort mina 3 flockar, ett varsitt rum på 9 kvm.

Liingefors
0

i en sån bur har en kompis till mig två små gerbiler den e lite för liten för råttor!

SweGizmo
0

Hej Jinauum:) vilka söta råttor, och söt inredning:) Buren är också söt, ser ut som ett slott. Men jag måste nog hålla med lite att buren kommer vara lite för liten för två fullvuxna hanar. Men jag antar att du kommer göra som jag sen:) skaffa en större bur när råttorna växt mer:) eller?

jag hade mina 2 första råttor i en hamsterbur, men då var dem bara 4 veckor gammla och jag var oerfaren, men sen så skaffade jag mej självklart en ny och större bur:) nu har jag en bur som är 70x60x60 tror jag det var.

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
0

den där buren kommer att vara för liten för två vuxna hanar, de är ju en musbur! desssutom så när du använder burräknaren så räknar dem på ett kvadratiskt föremål, inte ett som är olika i höjden. vilket leder till att din bur blir för liten då du ska räkna på måttet där buren är som lägst. sj har jag plats för 17 råttor i min bur men jag har bara 4=) så ju större desto bättre är de när det gäller råttor!

men annars så är de otroligt söta råttor du har=) ragamuffin är ju skitsöt, är sugen på en hooded eller capped nästa gång jag köper ett tillskott till flocken! har bara enfärgade nu, bortsett från huskyn då=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

men va fan.. ursäkta förstörandet i glädje dödandet men. Jag har faktist kollat måttet flera gånger innan jag skaffade råttorna.. Och jag fattar verkligen inte. Ratpowers burräknare sa ju att buren var lagom till två råttor. Är den inte till för litlig?

Sitter fan i gråt för att mina spar pengar kanske gått åt helvete… Hon jag köpte buren sa att den var perfekt för råttor och att hon själ hade sina i en sådan.

Buren är 60X60X35,5. Enligt ratpower får det plats två råttor… Å då har jag slö räknat nedåt så den faktist är en aning större ändå!

idaleck
0

Burräknaren kan ge ett ungefärligt hum om vad som är okej men oftast har den fel. Tyvärr.

Nu tycker jag inte du ska få nån panik över detta. Än så länge är ju dina pojkar små och antagligen aktiverar du dem mycket utanför buren. Leta du reda på en större bur i lugn och ro. Den buren du redan köpt kan du ju ha kvar som semesterbur/karantänbur/bebisbur/sjukbur. Eller så säljer du den.

Jättesöta pojkar var det i alla fall! =D

Bullerbytjejen
0

men den är ju kanske inte helt rektangulär, hur har du mätt den? från högsta höjd blir ju måtten fel antar jag, eftersom den inte är lika hög överallt?

hus-musen
0

honor kanske du skulle kunna ha i den, men två vuxna hanar blir väldigt stora! har sj hanar o de är dubblet så stora som honor är! på det viset så är inte burräknaren tillförlitlig då den inte tar hänsyn till hur stora råttorna är och om de är hanar eller honor som ska bo i den.

har sj en extrabur, den är laglig för 4 råttor, men tre vuxna hanar och en bebis är för mycket för den buren. de kan knappt röra sig i den. 4 små honor skulle lätt få plats däremot. lagen säger att de är ok men mitt huvud säger nej. 30 cm i djup är det minsta lagliga måttet så 35,5 är på snudden. buren är laglig ja, men lämplig när de blir stora nej. men så länge de är små så är de inga problem att ha dem i den buren.

men de är ju ingen vrådska att köpa en ny bur, dessutom så är din gamla bra som tex sjukbur, resebur eller annat=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Jag delade upp buren i kuber. Den översta toppen kan man säga fyllet igen på den kortare delen av buren så den blir rak. Där efter mätte jag ifrån den näst högsta toppen på ett ungefärligt mini mi mått. Inte ifrån högsta toppen. Då skulle buren bli 71 hög och det är den inte. Så därför om mätte jag den högsta toppen framtills det nästhögsta, kollade på det lägasta om det blev jämt och det är det ungefärligt. Därför blir den runt om 60x60x35,5.

Men om jag nu _måste_ kolla efter ny bur. Kan någon ge mig mått som passar två fullvuxna råttor så inte det går åt hevlete och jag behöver lipa skiten ur mig igen?

Jag knner mig rent av knäckt att bli så attackerad när en råttägare själv, som sålde mig buren sa att den var perfa för råttor. Då jag litade rätt bra på henne för hon hade tydligen haft råttor i flera år.

idaleck
0

#14 Hon har säkert haft råttor i flera år. Men det betyder inte att hon för den sakens skull vet något om dem…tydligen.

Kolla efter en bur som har en bottenyta som är minst 45*45 och minst 70 i höjd…. (nu drog jag till med nåt ungefärligt, fler förslag någon??! Oskyldig ) Ju högre destå bättre givetvis.

En sida på 35 tycker jag är alldeles för liten med tanke på att en fullvuxen hane blir bra lång och man vill ju att de ska kunna sträcka ut sig ordentligt överallt.

hus-musen
0

#14 du kan inte dela upp en bur i kuber då råttorna när de blir stora inte kommer att kunna utnyttja utrymmet i "tornen" eller vad man ska kalla dem. gjorde sj samma fel när jag tänkte köpa min första bur, men jag ångrade mig o tog en fyrkantig för de var mer tillbehör till den.

försök hitta en kvadratisk bur på tex blocket som den här kanske=) http://www.blocket.se/vi/17815722.htm?ca=11_s den är stor o rymlig! ha gärna höjd på  60-100 cm ,bredd på 50-70 cm o djup på 50 cm så blir de stor bra plats åt dina älslkingar! synner ligen om du vill utöka flocken senare liksom, då får de plats lätt en till råttis=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

ok.. får la se när jag får pengar till detta.. Man skiter ju inte precis pengar och dessutom får man ju bara 750 i månaden. Tog mig ett halvår.. Får la iaf se det som så att jag har en bur te dom om min mor måste passa dem.. om man nu vågar det med tanke på hund och två bänga katter. Går i alla fall inte tillbaka te den djurboden iaf.. får söka mig till en bättre fadt det är en bit. Han hade tydligen haft råttor han med. har för mig de hade en voljär för 700 kr. Splitter ny. Om annat är han inte omöjlig på att beställa hem.. Känns ändå väldigt ledsamt då jag känner mig attackerad.

idaleck
0
Jinaum
0

Sådana burar köper en kompis till mig extra billigt ifrån sin skola. Kanske kan fjeska med henne då… Verkar som husets underdel jag köpte får plats där i med.. Får la önska mig en stor bur i julklapp helt enkelt. För så länge klarar de sig eller? Ima att de snart e jul å allt.. tror inte mina vänner uppskattar att få tavlor hela högen i sämre fantasi.

idaleck
0

Du kan kanske önska dig en tidig julklapp?

Sen kan du ju alltid dubbelkolla med folk här om den bur du funderar på är bra eftersom du är så osäker =)

Jinaum
0

Jo. Har dock hittat en deal. Den sist sända buren, är en sådan hon jag fick råttorna av har. Hon sa att hon kan fixam ig en deal som hon fick. buren kostar i nyskick 1800 kr. Kan nog få en för runt om 1200 kr istl. splitter ny direkt ifrån fabriken. Så det är bara pengar det gäller med andra ord. Men oavsett kommer de ju få en bur som räcker till dem plus en till om jag fattat det rätt. Kommer nog inte skaffa en till råtta på myyyycket länge då jag har fullt upp med två. Men med en sådan bur kan jag ju iaf pusta ut… Om inte morsans vilja går igenom och hittar dem en ännu större bur bara för hon är värre än mig med att pyssla runt :P Ödlans terrarium har blivit en djungel. Men hon skulle iaf höra med min älskade morfar om saken å hjälpas åt å fixa en större bur. Inte mindre än den där gnagar buren iaf.

Allamej
0

#21 Jag gillar din mamma :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

hur stort är måtten på den då?

Min blogg: SweGizmo.se

Nicciz
0

#14 Inte behöver du vara ledsen och knäckt, ingen menar något illa även om dem uttrycker sig hårt. Jag tror dem flesta här har börjat med en bur med mått tagna i underkant.

Dessutom så säljs den buren du har som råttbur i div. djuraffärer så det är inte konstigt om man inte vet annorlunda.

Jag klandrar dig inte på något sätt. Och buren duger gott i säkert fyra, fem måndader framåt så du har tid att spara och leta. Synd att du inte bodde närmare, jag har en sån bur oxå som du kunde fått och bygga ihop med den du har undertiden.

Så försök att inte vara ledsen och ta åt dig, även om det låter hårt så är det råttorna man tänker på när man säger det. Tänk så här, om ingen sagt att den var liten hade säkert dina pojkar bott i den hela sitt liv, och då är det ju bra att det kom fram… eller hur :)

Strunta i det just nu och gosa med dina underbara bebisar, och ha dem ute mycket istället så är det INGA problem alls. *kram

AnneN
0

Jinaum jag såg på din presentation att du bor i närheten av Gbg, där finns Hornbach och de har denna bur till lägre pris än den du nämnde i #21

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jinaum
0

Jo… min morsa är väldigt smart men hon trodde prec osm jag att den var lagom. Nu när den visade sig vara för liten är hon eld och lågor att hitta en som är större. dock tror jag ett tak högt terrarum är på tok för stort för två stackars råttor ^^'

Men den buren jag kollar på nu är ju 80x50x50. Så det är det minsta jag tänker skaffa för att vara säker.

duger buren i några månader till kan jag ju vara lugn. Får rensa på golvet ordentligt och gömma gitarren så kan jag snart släppa ut dem att springa på govlet med. Annars får jag antaga hallen. Massa skor som luktar ost.

Tack Nicciz *krama*

Jinaum
0

naaw va sött AnneN ^^ Hoppas den är lätt att städa ur bara, hört att dom burarna är lite jobbiga. Men det var ju fint pris det med! Får fjeska med morföräldrarna som e mycket ute å flänger å ge dem pengar.

Bullerbytjejen
0

Hornbachburen har jag, och jag är jättenöjd…råttorna med kan jag säga :D Fast luckorna sitter åt fel håll, öppnar dom uppåt så man måste hålla i luckorna annars stänger dom sig, men man kan lätt vända dom :)

Jinaum
0

äh en tång och våld så går allt vägen! Om annat lär min händiga morsa finnas till hands å hjälpa mig. Även besegra den onda symaskinen så de kan få en mjuk hängmatta med. Men den tror jag att jag satsar på. Morsan verkar pigg på att hjälpa till med den med. Så får jag ha den andra buren hos henne då jag är där helger ibland. För även om de är stora skadar det väl dom inte om de är i den buren en helg? Dessutom lär dom nog knapt få vara i buren :P Lär la springa runt med dem som jag gör här hemma. Förutom när råttan är inne (ironiskt nog vår ena katt).

Bullerbytjejen
0

Ja som helgbur kan du ju ha den :) Eller ha råttorna lösa å stoppa katten i buren hehehe

AnneN
0

#29 verktyg i kombination med en hel del vilja och en gnutta våld brukar lösa det mesta =) Vad bra att du har en mamma som verkar vara villig att hjälpa till =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jinaum
0

Ja kan katten sitta i ödlans terrarium så varöfr inte rått buren? *asg*

Min morsa ville själv skaffa råttor. Och jag tror hon lär göra det efter katterna och hunden. Någon gång i framtiden. Var dessutom morsan som hittade rif för vi skulle hitta övertalning hos min farsa som jag bor vanligen hos. Jo jag tror vi kan lösa det. Farsan är inte mer intresserad av råttorna än att köpa sallad till dem :P Råttor i hans ögon är orm mat. Reptil människa rakt igenom.. eller hur man ska säga det hela :P

Jinaum
0

Ja kan katten sitta i ödlans terrarium så varöfr inte rått buren? *asg*

Min morsa ville själv skaffa råttor. Och jag tror hon lär göra det efter katterna och hunden. Någon gång i framtiden. Var dessutom morsan som hittade rif för vi skulle hitta övertalning hos min farsa som jag bor vanligen hos. Jo jag tror vi kan lösa det. Farsan är inte mer intresserad av råttorna än att köpa sallad till dem :P Råttor i hans ögon är orm mat. Reptil människa rakt igenom.. eller hur man ska säga det hela :P

Mymlan
0

#28 Jag har satt typ karbin hake på liten typ kedja så jag sätter fast i luckan så den faller ej ner. Ska försöka ta bild.

Jinaum
0

vore snällt så jag kan se. om annat så är det bara brytta upp. Ska iaf satsa på hornbach buren.. Verkar lagom.

Mymlan
0

Så här kan man göra för ha luckan öppen utan att den trillar ner/igen.

Bullerbytjejen
0

ååh har du också en hornbachare?

Bullerbytjejen
0

har har fina bilder på min hornbachbur men på telefonen och jag kan inte lägga upp dom på den här datorn :(

Bullerbytjejen
0

Har en ängel där hemma som skulle försöka fota och lägga upp :D Oskyldig

Jinaum
0

ah okej. Inte så svår fixat.

Nu blev man kissad på med.. i all ära… flubb.

Men men, tar å tutar å kör på en sådan då.

Mymlan
0

#37 Jag har en hornbachare.. Finns en tråd min nya bur..

Nicciz
0

så ängeln har fotat klart Oskyldig

Så här ser bullerbytjejens Hornbachare ut Tungan ute Hela buren

Nicciz
0

överdelen

Nicciz
0

Undre delen

Bullerbytjejen
0

eeh jo..mina tjejer äääslkar rosa Oskyldig *fniss*

Nicciz
0

Hela igen lite närmare

hus-musen
0

omg vad mycket grejor i buren! min känns ju spartanskt inredd i jämnförelse!

Qui dormit, non peccat

Bullerbytjejen
0

haha, jag passade på att storshoppa på IKEA när vi ändå var ute och rännde, jag e lite sur för att man inte kan göra nått åt utrymmet under taket, Hade ju varit mysigt med en stor hängmatta där tycker jag,.

hus-musen
0

#48borra små hål i taket då så kan du fästa krokar där=)

Qui dormit, non peccat

Bullerbytjejen
0

men orka Tungan ute

Jinaum
0

Nu har man iaf presenterat råttorna för deras spring yta. Gick rätt bra. fick hela hallen att springa i. Dock var skor ett aja baja. Men matte var mer intressant än allt annat. Kabeln lät dom otroligt nog vara ifred men kan bero på att jag mer eller mindre satt på den utifall att XD Kissad på i alla ära iaf.

wow.. de där var.. rosa… *asg* Bullerby. Tänker aldrig visa din bur för mi morsa för då lär var enda pening gå åt och mer där till!! *asg* Gud vad grejor.

Bullerbytjejen
0

bara billiga grejjor så det blir nog pengar över ändå ska du se *fniss*

Den rosa tunneln och rosa/gråa hängmattan har jag köpt av marina här på forumet som syr sånt, det e det dyraste jag har i buren, men även det finaste och mest populära, fast Hawaii (agouti rexan) sitter/ligger alltid PÅ tunneln, hon har inte riktigt fattat att hon ska vara inuti den Skrikandes resten har jag köpt på barnavdelningen på IKEA (kostade mellan 9:- och 49:-)

Jinaum
0

wow billigt.. hur många råtter ungefär går det in i en hornbach bur? Så jag vet om jag någon gång i framtiden eller om morsan å jag flyttar ihop igen i gbg (är iaf planer på det i framtiden) och vill skaffa råttor hon med.

Bullerbytjejen
0

Jag har sex stycken honor i min, och nog finns det plats för någon till Flört

Jinaum
0

jäklar. Så pass många? Aja då vet man helt säkert då :) Kan man nog få in fyra hanar iaf skulle jag väl anta?

*ställer sig på en stol och gormar på farsan* MOT IKEA! *peka iväg emot dörra*

hus-musen
0

#53 de får plats 17 råttor där=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

herre jesus i ett marie kex! Då har mina två torra skin som agerar lugna just nu verkligen palts att flänga runt i! Men kan tänka mig att det antalet minskar när det kommer till hanar. Om det får plats 17 honor är det la kanske ma 12 hanar vi snackar om? LÄr la aldrig skaffa så mycket råttor men ändå. Intressant ju :P

Jinaum
0

aprå på inget. Någon som kan säga mig teckning och färg på dom?

Misstänker Snarf för att vara åt berkshire hållet till. Och Ragamuffin hooded. Är dock färgen jag är lite förvirrad över.. mink? Är la för ljust eller?

Allamej
0

Ser svarta ut men gärna bättre bilder :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bullerbytjejen
0

hooded mismarked? finns det sånt? du får lägga in bättre (och fler) bilder på dom Oskyldig för oss som är lite……eeh bebissjuka Tungan ute

Jinaum
0

De ärr inte svarta.. Får försöka ta ut dom i deras spring område å försöka ta kort på de små liven. Kan ju inte påstå att de är särskilt foto vänliga.. torra skinn e vad dom e :P

Jinaum
0

Så nu tog man kort på dom när dom om noma. Tror jag fick lite bättre ljus på dem innan kameran dog för mig.

Dagens färskmat: varierad sallad, banan och gurka.

Om nom nom. Gurka!

Snarf goes - Dive dive dive!

Är det detta som menas med att ploppa med ögonen? Inte redigt fattat de ännu.

Jinaum
0

Så där ja. fräscha nya bilder. Och osm tidigare.

http://jinaum.bilddagboken.se/p/show.html?id=287867339&directlink=1

Där finns ännu fler foton då det rent av är uttröttande att lägga in bilder i ett och samma inlägg eller ha fem hundra olika.

Eller är det jag oms krånglar till det och lägger till… kopiera.. lägga in i inlägget och bifoga ny bild. Finns det enklare sätt?

silverorm
0

Vi har oxå Hornbach burar till våra, funkar jättebra! Kan rekommendera att köpa på Hornbach plåthyllor samtidigt, lätta att hålla rena!!Glad

Mymlan
0

#64 Vad kostar plåthyllorna?

silverorm
0

#65 De hammarlackade kostade ca 75.- st. (rekommenderas…)

Mymlan
0

#66 Få satsa på såna men bara synd butiken är så långt bort.

Jinaum
0

ah oki! *skriva skriva skriva* Så där ja.. inköps listan växer