Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 990 ggr
Emma87
0

UNDERBART!

Hej alla råttmänniskor!

Jag bestämde mig i somras för att skaffa råttor. Har varit sugen i flera år och kände att detta är helt rätt punkt i livet för att börja :)
Letade med ljus och lykta efter uppfödare, läste allt jag kom över om råttor och åkte runt för att titta på burar. Hittade en begagnad bur (KickanW's Lagos) som jag har köpt och möblerat om i typ 100 gånger redan.
Ja, vad ska man säga? Jag har blivit råttgalen och jag har inte ens fått hem några råttor än! Jag förstår att många säger att man lätt kan bli råttberoende när man väl har börjat. Herregud, jag har ju blivit beroende redan INNAN jag har börjat! Jag drömmer om råttor varje natt och mina vänner börjar nog tröttna på att jag uppdaterar dom om alla steg i mina förberedelser :P
Väntan har känts lång men jag vill vara väl förberedd och inte göra några impulsköp. Varje dag surfar jag runt på olika råttsidor (bland annat detta forum) och frossar i fakta, tips och söta bilder. Jag är redan frälst, ser verkligen fram emot att bli matte snart. Har fastnat för en uppfödare som verkar jättebra, så förhoppningsvis närmar det sig :)

TACK allihop för alla intressanta trådar och härliga bilder! Underbart att det finns forum som dessa!

Ha det bra!
/ Emma

KickanW
0

Ja, vi har ju redan pratat en del men jag ville skriva lite ändå.

Jag blir så glad av folk som planerar och läser på såhär mycket innan de skaffar råttor, och jag vet verkligen att man kan bli råttgalen innan man ens fått råttorna! Jag tror bara det är bra :)

Ska bli hemskt kul att följa dig och ditt råttköp här!

bobbs
0

Gud vad kul, mins väl när jag själv blev råttfrälst. Läste och längtade i nästan 2 år.  Är lika tokig nu som när jag fick mina första för 2 år sedan! :)

Lycka till med möblerande och även när du får hem dina små råttingar!

Nicciz
0

Välkommen och Grattis i förskott Flört

Blir du för desperat innan du får hem dina pälsklingar så bor du och jag nästan grannar Cool

Bim
0

Åh men du, om nån vet hur det känns så är det nog jag.. :P Fast det funkar ju inte att ha råttor för min mamma är allergisk.. :( Men lycka till och ha det kuuuul!

Terato
0

Haha, du har alla typiska symptom av galna råttsukan!

Det finns inget mer att göra än att acceptera din sjukdom och göra det bästa av det. Lär dig leva med din råttsjuka! ;)

Visst är det helt otroligt vilken kunskapstörst man får!

Jag tog ungefär ett år på mig innan jag slog till och skaffade mina första. Eller jo, jag får erkänna att jag gjorde ett snedsteg i bröjan och köpte zooråttor som inte var helt okej. Jag lämnade tillbaka dem och tog mig i kragen och lät det ta tid istället. Först av allt ville jag mogna i tanken att skaffa råttor igen.

När du skaffar dina första så åk dit och känn verkligen efter med hjärtat. Om något känns fel så avbryt även om de är färdigtingade och allt. Det ska kännas rätt mellan er! Personkemin ska stämma! Hittar du en bra uppfödare kan denne säkert hjälpa dig att hitta råttor i kullen som passar just din personlighet!

Vill önska dig tusen och åter tusen gånger lycka till!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Emma87
0

Tack för alla härliga kommentarer! Jag suger åt mig av era råd som en tvättsvamp :D

Jag håller verkligen med om att djurköp ska vara väl planerade och att man ska vara påläst inom den art man skaffar. Sen är man såklart aldrig färdiglärd och då är det kanon att det finns så många rutinerade råttägare där ute som man kan fråga :)

Yes, jag lovar att uppdatera när råttorna är på plats, ååh jag kan knappt vänta! Hälsade på uppfödaren och hennes råttor idag, dom var underbara!

Haha jag har möblerat om i buren igen, måste ju testa alla kreativa idéer som dyker upp!

#3 Nicciz, var bor du? Om vi nästan bor grannar får du nog se upp, tänk om du vaknar en morgon och alla dina råttor har blivit kidnappade (eller råttnappade kanske man ska säga) av en desperat Huddingebo :O

Emma87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär långt har jag kommit med buren.. Ser det bra ut? Nån som har fler tips?

Nicciz
0

#6 Jag bor i Hagsätra Glad och du får gärna komma och nappa råttor.. iaf några timmar åt gången Tungan ute

hus-musen
0

#7 mina pojkar gillar att välta sina matskålar och putta dem över kanten på hyllplanet. så om de är porslinsmatskålar så kan de gå i tusen bitar, tyvärr… eler ja när de är bäbisar så kanske de inte orkar butta på dem men de växer fort de små rackarna=)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

Du! Jag är precis likadan! Jag har suttit å våndats i ett ex antal veckor sedan jag köpte min bur då folk sa att den var för liten men när jag dubbel kollade för 500ade gången visade sig att dess utseende bara var lurande och det gott och väl får plats två råttor i den.  Just inredning har jag inte skaffat direkt ännu. Inte mer än ett stackars hus och lite hyllplan som det nödvändiga.. Dock har de 10 toarullar insamlade. Jag hamstrar toarullar!!!!

Äntligen fick jag köpt transport bru och matskålar med… Sedan hade jag den underbara turen att få två råttor av en tjej jag precis börjat känna i födelsedags present. Lycklig allan. Hade jag haft mer pengar att lägga på rått inredning skulle jag det. Dock mutade man morsan till att få lite råt inredning i födelsedags present! :D

Men jag kan knappt vänta heller. Sitter å drömer om dem, stirrar på fotot jag fått i timtal som om de vore mina bebisar (dock är det nog svårt att förbi se att alla mina djur blir kallade bebisar i långa loppet) men de är verkligen.. BEBIS!!!! Sitter nästan nästan och stuttsar bara på tanken. Som jag slet för pegnarna till allt, är nog första gången jag velat haft ett djur så här mycket så jag förstår dig precis!!

Och snart är väntan över. Är en vecka kvar ungefär tills jag får hem dem. Sitter redan och funderar på namn men det är svårt när man inte har dem hos sig och kan "se" på dom.

Usch… nu längtar jag ännu mer!!!

Emma87
0

Återigen tackar jag för tipsen :) Nu har jag även köpt en begagnad fågelbur på blocket som jag tänkt frakta upp till släkten i Sundsvall så har dom ett bra hem där också om när jag åker upp och hälsar på :) Jag har som sagt blivit helt råttgalen, har redan planerat för resor som förmodligen inte sker förrän i vår eller i sommar, men vad ska man annars sysselsätta sig med under denna väntan liksom? ;) Fick den dessutom jättebilligt och den är stor och fin, dock lite rostig men jag har fått bort det mesta.. Kan det vara farligt om det blir rost kvar förresten? Och borde buren rengöras extra väl (förutom att man såklart tvättar av den) eftersom det bott fåglar i buren?

#8 Åh Hagsätra, det är ju jättenära :D Våra förorter är nästan grannar iaf ;) Vad snällt av dig, jag kommer gärna hälsar på dina råttor om desperationen blir för stor (kommer såklart hälsa på dig också, lite hyfs får man ha, kommer givetvis inte att ignorera ägaren när hon öppnar dörren och gå raka vägen till råttburarna) ;)

Nicciz
0

#11 Du är så välkommen ohyfsad eller inte Tungan ute

Terato
0

#11 Jag vet inget om rost men råttor brukar inte gilla att äta rost vad jag vet så det är nog lugnt. Man kan rengöra med virkon eller annat alkoholbaserat rengöringsmedel som tar bakterier om man är osäker. Vanligt klorin tar även typ svamp och sånt har jag hört. (det funkar bra mot ingrodda fläckar också). Svinto är annars ett mildare, mer miljövänligt men effektivt tips både till botten och galler för att få bort intorkad smuts.

Men buren kommer ju ändå att stå i karantän ett tag innan du får hem råttorna så det mesta borde dö ändå. 40 dagar är en typisk karantäntid.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Thiah]
0

åhh jag blir åxå så råttsugen när jag läser runt på detta forumet… :D Men måste mest intala pojken att vi kan ha både råttor och möss hemma och att det kommer bli sååååå mysigt och gosigt :D

Emma87
0

Återigen tack så mycket för alla tips och svar! Är inne här och läser varje dag men har varit desto sämre på att faktiskt logga in så att man kan svara :P

Jag fick inte tag i virkon men apotekaren rekommenderade ett annat bakteriedödande medel för ändamålet (Ytdesinfektion Plus). Jag vågar inte använda det förrän jag har frågat här dock, litar inte på att apotekare är råttexperter ;) Det innehåller alkohol, vatten och hydrogenated castor oil. Vad tror ni?
Annars kan jag ju beställa virkon, om det skiljer sig innehållsmässigt.

Jag har förresten ett tips också (kanske inte är nåt nytt för er råttvana men ändå). Ända sen i somras har jag ju sett burinredning och råttmat var jag än går. I somras såg jag på ICA Maxi i Sundsvall att man kan blanda sin egen osötade müsli. Då kan man få ihop de 4 sädesslagen som råttor behöver och även få med en massa andra frön, kärnor, gryn och flingor. Spännande! Jag ska leta upp en ICA Maxi här i Sthlm och hålla tummarna för att det finns där också.

Igår köpte jag även en massa nytt fleecetyg för att tillverka hängmattor och annat mysigt :) Det gäller att hålla sig sysselsatt för att inte väntan ska kännas så lång. Förhoppningsvis blir det inflyttning i december (en vuxen jättemysig hona och två bebisflickor), jag håller tummarna!

Återigen tusen tack för ett jättebra forum!

Emma87
0

*puttar upp min fråga om ytdesinfektionsmedel för burrengörning*

hus-musen
0

vircon kan faktiskt göa så att bakterier blir resistenta mot medlet så det är bättre att du använder klorin till den dagliga städningen o bara göra en storstädning med virkon en gång in månaden(eller vid behov)

Qui dormit, non peccat

Emma87
0

#17 Tack för ditt svar, det låter klokt! Som att inte ta penicillin i onödan alltså :) Då använder jag det nu när det precis varit fåglar i buren, för att vara på den säkra sidan bara..
Vad tror du (och ni andra) om det medlet jag hittade som inte var virkon? Kan det vara nåt farligt i det? Jag kommer självklart att skölja ordentligt med vatten efteråt..

hus-musen
0

Ytdesinfektion Plus är avsedd för desinfektion av släta ytor, t.ex. undersökningsbritsar, bänkar, bord etc. Effektiv mot bakterier, svampar och olika typer av virus som t.ex. Hepatit B, C och HIV.
Exempel på användningsområden är inom hälso-, sjuk- och tandvård samt hos veterinärkliniker. Produkten är även lämplig för användning inom livsmedelshantering och barnomsorg.

den innehåller 45 volymprocent alkohol vilket gör att den kan verka uttorkande på råttfötter och nosar, så jag råder dig till att flytta undan råttorna när du städar. du behöver inte skölja efter då medlet dunstar bort.men annras verkar det fungera bra=) använder inte medlet sj men det kostar typ 38 kr på apoteket för en liter=) helt klart värt ett provförsök!!=)

Qui dormit, non peccat

Emma87
0

Haha, jag hade precis hittat den sidan på internet med den där texten, så skulle jag infoga den och såg att du hade skrivit :)

Låter bra att den används på veterinärkliniker. Jag ska prova den.
Råttorna flyttar hit först om en månad ungefär så jag ska rengöra voljären som det bott fåglar i. När råttorna väl är på plats kommer jag nog att använda nåt annat, mildare, för rengörning :)

Då ska jag ta i tu med rengörningen! Tack igen för dina svar!

hus-musen
0

#20 haha jasså=) ja de mesta finns på internet=) llycka till med burstädningen=)

Qui dormit, non peccat