Introduktion
Jag tror snart att mitt hjärta går i tusen bitar. Tänkte ta allt från början..
Igår var jag och hämtade en underbar litem siames flicka hos Tacobelle. Verkligen en helt underbar och gulligt liten hona. Hon fick först träffa mina två råttor utanför buren och de brydde sig knappt om henne. Det var mycket, mycket roligare att dra en repa under sängen och tugga på förbjudna saker. Efter ett tag så tänkte jag att det nog var lugnt att släppa ihop dem i buren. Först ville Indy (ledaren) hälsa pch titta på henne, gick mycket bra faktiskt. Den nya lilla honan som jag kallar Tic tog det helt okej. Efter det skulle Emla hälsa på henne. Direkt så börjar Tic tjuta och ställer sig på bakbenen och blottar tänderna. Emla som nog faktiskt inte riktigt fattar vad hon gör fortsätter fram emot henne.
Bra att veta om Emla är att hon förlorade sin mamma dagen efter att hon föddes och fick då en Gerbil till surrogat mamma dvs hon är uppvuxen med gerbiler. När hon kom till mig hade hon i princip aldrig träffat en råtta och fick själv en rätt så jobbig introduktion med min dåvarande lilla flcok då som bestod utav tre råttor.
Hur som helst så höll de på ett tag igår då, men lugnade sig så småningom när Tic tryckte in sig i ett hörn där de andra inte kom åt henne. Natten gick relativt smärtfritt fram tills någon gång vid 4 tiden. Då började Tic att tjuta en gång i timmen. Så fort någon av de andra (även Indy) närmade sig henne så börjde hon pipa. Klockan 9 tycket jag så synd om henne att hon fick flytta in i transportburen och få lite mat vatten och vila. Hon fick även stanna i den under dagen då jag inte skulle vara hemma.
När jag kom hem så testade jag ännu en gång att släppa ut dem tillsammans utanför buren, även denna gången brydde de sig inte mycket om varandra. Förutom då Indy eller Emla kom lite för nära. Då började Tic direkt att pipa. Jag har naturligtvis kollat igenom alla råttor och ingen verkar ha ont eller har sår.
Sedan så släppte jag ihop dem igen i buren. Som jag dessutom nu har möblerat om ( delvis det jag pysslat med under dagen… shoopat inredning).
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Nu tjuter Tic mer än någonsin (det låter inte ens som pip längre) och det är så hjärtskärande. Hon vågar inte röra sig från den hörnan hon intagit och tar man ut henne så vill hon absolut inte tillbaka in i buren igen. Hon trycker ihop sig som en liten boll i handen och bara vägrar.
Vad ska jag göra, är detta normalt? Såhär har aldrig en introduktion gått till för mig, även om det var jobbigt att föra in min lilla gerbilråtta Emla med min dåvarnde flock så var det inte alls som nu! Tic tjuter inte hela tiden, de verkar tröttna emellanåt och lägger sig i varsitt hörn men får fort någon bröjar röra sig så blir Tic jätte rädd och tjuter igen.
Hade klockan inte varit så mycket hade jag ringt till Tacobell, men det var upptaget sist jag prövade så detta blir en nödlösning tills imorgon. Hjälp?
Jag vet att det finns många introduktions trådar mm. Men jag tror att det är lite speciellt i detta fallet då jag en en wannabe gerbil till råtta.
Förlåt för det extremt långa inlägget.. :(
Med tanke på att du skrev att ingen av råttorna har något sår eller blöder så är mitt råd att låta dem hållas. Jag vet hur hemskt det låter, tro mig, jag har två tjejer här hemma som är helt galna vid intron. Den ena av dem satt och verkligen tokskrek då jag skulle introducera in henne till flocken. Ett tag var jag helt ärligt talat lite orolig för att grannarna skulle tro att det pågick misshandel i lägenheten, SÅ mycket skrek lilla råttan! Men hade hon en enda skråma på kroppen? Nej. Så så länge ingen av dem får stora sår av de andra så låt dem hållas.
Tack (både för svaret och att du orkade läsa!). Väntade mig faktiskt det svaret och det känns lättande, nästan lite betryggande. Ska försöka att stänga av öronen och känslorna lite. Tur att jag har min pojkvän som stöd! :)
ja så länge inge skadas så ska det inte vara någon fara, är dem andra råttorna hårdhända på henne eller behöver dem inte ens vara det för att Tic ska skrika??
Min blogg: SweGizmo.se
Varsågod, det var så lite så. ;)
#3 Emellanåt ser det ut som att de är rätt så hårdhänta, men det är svårt att se. Det låter ju som sagt så mycket värre än vad det är. Men ibland när Emla får chansen så biter hon till Tic i svansen (dock inte så att man ser något efteråt, Tic ömmar inte heller). :/
Nu vet jag verkligen inte vad jag ska göra! Jag vågad inte låta dem vara tillsammans inatt. Direkt när jag släckte lampan så började den lilla att tjuta och när jag tänder så står både Indy och Emla runt om henne i hörnan. Så hon fick spendera även sin andra natt i transportburen. Nu på morgonen så försökte jg att sätta ihop dem igen och denna gången hann jag inte ens stänga buren. Tic for upp och satte sig på burdörren som sitter upphäng som en liten avsats. Emla som sitter på burtaket klätrar ner och biter henne i svansen. Efter det så klättrade Tic längts burens sida med Emla efter sig och sedan så trillade hon ner. Inte super långt men endå.. Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till nu. Satt och myste lite med Tic efteråt och upptäckte så att hon har en liten bula i ansiktet. Ungeför vid käkbenet på vänster sida. Det finns inget sår och hon har inte ont, men jag är 100% säker på att bulan ine var där förut.

låt henne skrika!! så länge hon inte har stora sår o blöder så är de ingen fara. en del råttor piper mer än andra!
dessutom så kanske de andra råttorna vill visa vem som bestämmer så genom att plocka ut henne så fort hon piper så kommer flocken vara i o-ordning och de kommer att vara nervösa. de kan slåss lite o jaga rutn varandra o slänga runt varandra på rygg men de är inget farligt!
Qui dormit, non peccat
Om mina tjejer är hårdhänta så säger jag till dem, alltså plockar inte ut den nya, utan antingen går in med handen och puttar bort dem, så de förstår att det inte är okej att gå över gränsen, eller använder vårat "fy"-ljud. Det funkar bra tycker jag.
Jag är flockledaren och jag får bestämma hur hårt de får gå på. Så resonerar jag och de funkar ofta väldigt bra.
jag hade också en svår introduktion för 3-4 veckor sedan när jag fick hem min minkbebbe Zenith.
mina hanar var inte alls snälla, dem var rätt hårdhänta mod den lilla bebben, men den skadade honom aldrig. Men jag fick också avbryta och göra om allt dagen efter. jag gjorde så här.
jag bytta bur, bytte all inredning och städade bort all lukt som kan tänkas i buren med klorin. inredde buren med hängamattor lite här och var. men det viktigaste var att jag ställde buren i ett annat rum! så inte ens deras lukt skulle vara i rummet.
sedan hade jag en lååååång introduktion på köksbordet. först fick Pepsi (mellanrangen) vara med bebben i 1 timma. sedan bytte jag och Zingo (ledaren) fick vara med bebben i 1 timma. sisst men inte minst så fick alla 3 vara tillsammans i 1 timma… så ja, detta tog över 3 timmar.
Sedan gjorde jag likadant i buren, först fick bebben vara med pepsi i buren i 30 min, sedan tog jag ut pepsi och tog in Zingo med bebben i buren i 30 min och sedan alla 3.
efter ett par timmar så började dem bli hemmstadda och bebben sattes på plats, tyvärr lite hårdhänt, men inga sår eller dödsskrik iaf. så jag lät det hållas även fast det gjorde ont att se. jag såg till att buren hade massa hängmattor pga att det gillar min hanar att ligga i, så när gubbarna låg i hängmattorna så kunde bebben få tid att äta och dricka samt undersöka. jag fuskade lite också och köpte ett litet hus som bara bebben kunde komma in i, detta för att han skulle kunna dra sej undan om han inte orkade mer.
efter 3 dagar så blev min lycka total när jag hittade alla 3 hanar liggandes med varandra i översta hängmattan:)
nu både leker, sover och äter det tillsammans:)
#9 Gud vad skönt! Hoppas att det ska fungera lika bra med min lilla flock så småningom. Buren är halvt om halvt ommöblerad och avtorkad. Men så fort min pojkvän kommer hem ska vi plocka isär hela och stor städa och möblera om hela buren.
Kan dessutom uppdatera och säga att Tic, Indy och Emla fungerar bra tillsammans i vardagsrums soffan. Gav mig fan på att jag skulle försöka lösa det och läste ALLA trådar på RiF om indroducering. Läste i en att man kunde pudra lite vaniljsocker i pälsen på dem. Så det testade jag innan jag satte mig i soffan med dem. Efter ca en timme låg alla tillsammans i en handduk och halvsov.
Men så fort jag kommer upp på rummet igen, speciellt i närheten av buren så börjar de bråka. Så nu vet jag iallafall att det är buren som orskar bråket. Vilket är en lättnad.
#10 det är för att dem anser att buren "deras". det är därför man ska ha en helt 100% ren bur eller en annan bur. och med bara ny inredning:) deta hade iaf jag.

Hur går det nu? Du måste ha is i magen och låta dom hållas. Hur hjärtskärande det än låter. Som regel låter det alltid värre än det är.
Du måste låta de äldre visa ungen vilken plats i rangen hon har. Om du tar ut henne hela tiden blir det bara värre och det kommer att ta längre tid att få dem att gilla varandra. Tic är van vid äldre honor så bara låt dem hållas, sålänge det inte blir stora sår är det ingen fara.
Ring om du är orolig!
#12 Ok, tänkte ringa idag. Men kom fram till att jag nog bara var en stor hönsmamma så jag har kämpat idag.
De fick träffas på neutral mark ett par gånger och somnade bredvid varandra. Sedan blev de insläppta i en helt nystädad, desinficerad och ommöblerad bur. De har bråkat, och jag var tvungen att aggera skyddsnät ett par gånger. Men de verkar ha accepterat henne någorlunda. Hon får iallafall ligga i en utav hängmattorna nu. Så jag hoppas. Det är nog som du och många andra här har sagt.. Man måste ha lite is i magen! :)