Orolig :(
Vi har haft våra små raringar i ca en månad nu. Vi umgås med dom varje dag. Men så fort de är sitter med oss så vill de springa iväg, blir jätte stressade och oroliga. Vad ska jag göra? Kommer dom aldrig bli vana vid oss?
Och hur gör man dom rumsrena utanför buren? //Michaela
glömde skriva att det är två pojkar o köpta i djuraffär.
de är förmodligen inte hanterad alls innan ni fick dom så det tar lite tid. Men ha dom med dej överallt när du e hemma. Att de får sitta på axeln när man tittar på tv och liknande. De lär sig snart att du är tryggheten i den "otäcka stora världen". Jag har aldrig haft en råtta som är helt rumsren. Men de kan lära sig att man kissar i buren. jag hade en låda under soffan som flera använt. Men unga råttor har lite svårare att hålla sig och kissar oftare på en verkar det som (om man inte har dom uppe för länge. Alla råttor kissar ju nån gång ;P)

de är inte alltif råttor blir rumsrena med kissandet då de skvätter ibland för att märka revir. lättast är att ha en toalåda i närheten o så fort du ser råttorna bajsa så sätt dem i lådan.
hur är de stressade? min lilla pojk kan ligga o sova i knäet ena dagen o nästa dag springer han bara runt runt o undersöker sake o ting! de är nyfikna djur=) bästa sättet att få de tama är att bära runt på dem, ha dem i knäet framför tvn, ge dem godis o kel så fort de kommer fram till dig osv=)
Qui dormit, non peccat