Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 827 ggr
Beckah82
0

Åh nej...

*stor suck*

Svea och Stig-Helmer gick ju ihop i två dagar tills hon fött och nu så här 9 dagar senare så har hon blivit rund om magen så att det syns. Jag tyckte att det började redan några dagar efter bebisarna föddes men nu är det ännu mer.

Jag hoppas verkligen att jag har fel! jag hoppas verkligen att det bara är att hon gottat sig med maten!

Vad göra om det inte är så? Alltså för då får hon ju nästa kull bebisar innan den här kullen är riktigt färdiga hos mamma. Hur gör man då? Tar ut de här bebisarna tidigare? Låter alla vara tillsammans?

Beckah82
0

Ingen som vet?

Liimaa
0

Jag har ingen aning, men jag hoppas verkligen att det löser ig för er..

HA en bra dag..

zimzon
0

Det som jag tycker verkar bäst är att antingen hitta en annan råtthona som kan ta hand om ungarna (om det nu går) eller att kulla bort den nya kullen.

Jag hade detta problemet med möss en gång, oerfaren som jag var så lät jag honan föda ungarna när hon fortfarande hade kvar de andra treveckorsungarna. Alla nyfödda dog för de äldre ungarna låg och sov på dem och de tog all mat. Så det går nog inte att ha dem tillsammans iaf.

Men detta är bara som jag tror, jag är absolut inte säker så jag hoppas att någon annan mer erfaren kan svara på din fråga bättre.

Beckah82
0

Kulla bort? Ursäkta min dumhet men vad är det? Döda dem?

Jag får luska vidare hur jag ska göra men uppenbart är att de inte går att ha tillsammans i såfall då för de ska ju inte bli nedtrampade av syskonen.

Jag får flytta ut pojkarna till min stora hane lite tidigare i så fall och sätta tjejerna i en egen bur så får Svea vara ensam med nästa kull. Det blir ju en vecka för tidigt för stora ungarna att lämna mamma men det bör nog gå bra.

Råttungarna jag hade för 4 år sedan blev av med sin mamma relativt tidigt också då hon dog ifrån dem.

Jaja vad är väl en bal på slottet? Förhoppningsvis är Svea bara lite småtjock.

Muszimba
0

Benämningen "kulla bort" är precis vad du trodde, att döda dem. Men ibland kan även honan göra det med ungar som är sjuka eller för små.

Beckah82
0

Döda dem är jag alldeles för mesig för att klara av…nej det går absolut inte.

För 4 år sedan när jag hade en kull så tänkte jag att det var så många så det gjorde ju inget om EN enda liten pinkis fick bli mat. Sagt och gjort…lät pinkisen bli mat till en stor terrariespindel coh det är det hemskaste jag gjort. USCH vad jag mådde dåligt och då fann ju åtminstone en mening med det hela.

Hur dödar uppfödare råttor och möss då? Alltså rent praktiskt, hur går det till?

zimzon
0

Nyfödda ungar dödar man lättast genom att kasta dem i golvet. Det kan vara ganska hemskt om man inte är van. Så då kan det vara lättare om någon annan kan göra det åt dig, någon som inte tycker att det är så jobbigt.

came_hanna
0

USCH…jag hatar när sånt måste hända…..

jag mår usel nu…

Beckah82
0

ZimZon: Så du menar på allvar att uppfödare gör så?

Jag har läst att mushanar är svårsålda och därför tar man bort dem redan från början. Menar du alltså att uppfödare kastar dem i golvet? Tänk om de landar så dumt att de bara bryter alla ben i kroppen men inte dör?

Detta kan ju inte vara lagligt? Eller?

USCH! Finns inget bättre sätt?

Rubicon
0

Nej.. Seriösa Råttuppfödare gör inte så eftersom deras kullar är välplanerade och efterlängtade….

zimzon
0

Ja, många musuppfödare tar bort hanarna. Både mus- och råttuppfödare kan nog kulla om det blir för många ungar.

Jag vet inte hur de avlivar ungarna, men nyfödda ungar kan endast avlivas genom slag mot huvudet eller bruten nacke. Kloroform eller koldioxid fungerar inte på dem. Så detta är dte enklaste sättet.

Det är lagligt. Du kan kolla på djurskyddsmyndighetens hemsida om lagliga avlivningmetoder.

Om du kastar tillräckligt hårt så är det omöjligt att de överlever. Man behöver inte ens ta i särkilt mycket. Jag har avlivat hundratals musungar på detta sättet och det har aldrig hänt mig att någon överlever.

Beckah82
0

#11 lagligt eller inte, jag tycker det är vidrigt och jag har ingen som helst respekt för att folk gör så! FY FAN!

zimzon
0

Men om det är det bästa för ungarna då?

Är det bättre om ungarna dör genom kvävning/mosning för att de äldre ungarna trampar ner dem? Eller att de dör för att det är för många ungar i kullen så det inte blir någon mat över till dem?

Det må vara hemskt, men ibland får man tänka på vad som är det bästa för djuren istället för vad man själv tycker är äckligt/jobbigt.

starlight_87
0

hoppas det löser sig för dig

döda dom hua vad hemskt när jag bodde hemma så spolade alltid min pappa ner dom i toaletten för då gick det snabbt och effektivt men jag är som du alldes för mesig för att kunna göra det

Karmatarerskanise
0

Du kanske inte skulle låtit henne gå med en hane från första början… Vet du om hon ska ha ungar igen eller inte?

Beckah82
0

#15:

Fast nu blev det så och det var inte meningen och var bara tillfälligt. Visste inte att en dräktig råtta kunde bli befruktad osv osv bla bla. (har förklarat detta redan).

Jag vet inte ännu hur det blir men nog är hon rund alltid…

Karmatarerskanise
0

Okey :) Men du kanske borde ha kollat om de kan bli det + har jag läst att den sista tiden ska gravida råttor gå ensamma. Men det är bara vad jag läst. Jag har ingen erfarenehet. Jag hoppas det går bra hur det än blir!!

Beckah82
0

Hera: jag berättar en gång till då;

Jag skulle åka och köpa 2 hanråttor. Väl i affären så hittade jag genast en hane som jag blev kär i och bestämde mig för att honom skulle jag ha. I buren med honor såg jag att det gick en dräktig tjej och då tyckte jag synd om henne att hon skulle få bebisarna i djuraffären så jag ville ta med även henne hem.

Sagt och gjort, en hane och en dräktig hona fick följa med hem. Ja, de fick vara i samma bur eftersom jag ine hunnit fixa en andra bur. jag tyckte inte det var någon fara. Dels så var hon ju redan dräktig och dels så var det en tillfällig lösning. Det jag inte visste var att bebisarna skulle födas redan samma natt.

Då togs hanen ut och senare på kvällen kom bur nummer 2 så det handlade alltså om ett dygn de var tillsammans och ett drygt dygn innan jag hade två burar i ordning.

Att hon skulle blivit dräktig igen hade jag ingen tanke på eftersom jag tänkte att det är som med människor att man inte fungerar direkt bebisen ploppat ut.

Karmatarerskanise
0

#18 När du skrev att du redan förklarat detta i ditt inlägg nr 16 och nu i inlägg 18 skrev att du förklarade det en gång till tycker jag att du kan berätta var du redan förklarat detta! För inte är det i denna tråden!

zimzon
0

Jo, dräktiga honor ska gå ensamma i bur från ca en vecka innan födseln tills ungarna är minst 3 veckor gamla, men de flesta tror jag brukar ha dem ensamma med mamman tills ungarna skiljs från henne.

MoaL
0

Jag håller med zimzon vad gäller avlivningen. Det är det absolut bästa - både mot ungarna och mamman - och du har definitivt ingen anledning att känna respektlöshet mot de som avlivar sina djur på det minst smärtfria sättet. Jag till exempel, avlivar aldrig mina råttor(djur övht ) hos veterinär eftersom det skulle medföra mer stress och smärta än då min pappa avlivar dem. Nu är vi där igen, att så många människor har förlorat den där insikten om dels vad som är bäst för djuret, och sedan också att döden inte är så hemsk, vilket alla verkar tycka. Jag vet de som hellre skulle behandla sina djur med hundratals olika mediciner hela djurets liv, än att låta djuret lida så lite som möjligt och avliva det.

Inse att det skulle vara fruktansvärt för din stackars råtthona att ta hand om ännu en kull direkt efter den hon redan har fått. Nu hoppas jag verkligen att hon bara har gått upp (vilket de brukar göra efter en födsel) eller att hon bara är skendräktig.
Ha det så bra..

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Beckah82
0

Ja det lär ju visa sig om en vecka om det är bebisar eller inte. Svea för bestämma själv hur hon gör med bebisarna då. Jag tänker INTE döda några bebisar och jag tycker att det känns helt rätt att låta naturen ha sin gång istället.

Om de stora barnen sover sönder de nyfödda så fine, det som sker det sker men jag tänker inte med flit döda några bebisar själv. Aldrig i livet.

zimzon
0

Men, tänk vad mycket mer plågsamt det är för ungarna att kvävas/krossas till döds än att bli avlivade snabbt och smärtfritt.

Det är ju upp till dig hur du gör, men tänkt efter noga nu innan så du inte ångrar dig efteråt och mår dåligt över det.

Beckah82
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag foto på Sveas mage. Den som vill kan ju gissa. De stora barnen är 18 dagar så det skulle alltså vara typ en vecka kvar max tills kull 2 kommer. Hon är något rundare nu än när jag startade den här tråden.

MoaL
0

Mja, som sagt, svårt att säga eftersom en hona som har fått ungar får en rundare mage efter födseln. Du får ju se helt enkelt. Om det blir ungar så hoppas jag i alla fall att du - trots att du tycker att det är "elakt" - tar bort ungarna eftersom det annars kommer att gå ut över den kullen och mamman. Den "naturliga gången" är inte lika utpräglad hos domesticerade husdjur. Alltså så kan honan likaväl behålla ungarna, trots att både hon kommer att må dåligt av det, samt den nya kullen förmodligen kommer att dö av svält eller av att bli ihällegade, plus att hon inte kan lägga lika mycket energi på sin första kull vilket gör att den kan komma att må sämre.
Tänk efter lite - Vad är bäst att göra tror du? Jag skulle inte ens ha tvekat.

Mvh,
Moa

Beckah82
0

#25, ja de äter säkert upp sig något men direkt efter födseln var hon pinnsmal och efter en vecka så hade hon börjat lägga på hullet. Nu blir hon bara rundare och rundare så jag skulle nog våga sätta åtminstone en pytteliten peng på att det faktiskt ÄR en till kull, tyvärr.

Vad bra Eldbarn, då kan ju du komma hit och avliva dem skonsamt och smidigt. Jag vägrar att döda bebisar iallafall. Om de klarar av att samsas allesammans ihop utan att nya kullen dör så JA det blir några jobbiga veckor för Svea men efter det så behöver hon aldrig få någon fler kull i sitt liv. Dessutom är hon en superbra mamma, rädd om sina barn, söt och fin och jätteduktig på att ta pauser med egentid när det passar. Hon struntar aldrig i sina bebbar men hon struntar inte i sig själv heller.

Denna kullen som är 18 dagar nu springer och klättrar i HELA buren och har börjat äta riktig mat och hitta nya sovplatser lite här och var. De utvecklas verkligen bra. De är stora och fina och välutvecklade barn. Jag tror inte det blir något större bekymmer om de blir av med sin mamma lite tidigare än rekomenderat. Min förra kull var typ i den åldern när de blev av med mamman och mådde inte dåligt av det.

Många veterinärer rekomenderar 3 veckor som skiljeålder (ja jag tycker också det är tidigt och skulle inte välja det om det inte var nödvändigt).

Vi får se hur det blir. Kanske Svea bara gillar att få mat (människomat, frukt & grönt) och varierad basföda och sånt istället för bara råttpellets som förmodligen var det enda som erbjöds på djuraffären, så det är därför hon är rund. Trivsel helt enkelt. Hon har ju typ 5 gånger större utrymme än i affären och i affären fick hon dela det lilla utrymmet med 5 andra tjejer…liiite skillnad på livskvalité.

Beckah82
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en till magbild där hon sitter på ett annat sätt.

zimzon
0

Men tänk vilka risker det är om de får vara kvar. De kanske kommer svälta ihjäl! Det är väl ändå ännu värre än att bli avlivade smärtfritt?

Och du behöver ju inte göra dte själv. Känner du ingen som skulle kunna tänka sig att hjälpa dig med det?

Jag vet att det känns hemskt att behöva avliva råttor, särkilt så unga. Men, snälla. tänk på vad som är bäst för dem. Vill du verkligen utsätta dem för onödigt lidande som detta kan innebära?

MoaL
0

Som zimzon säger, du behöver inte avliva dem själv. Jag är säker på att det finns folk i din stad som kan hjälpa dig med det.

Jag har sett tillräckligt med undernärda ungar vars mammor är för unga och har fått för stora kullar för att vilja att fler sådana stackare ska sättas till världen. Så som du beter dig är du bara självisk.

Mvh,
Moa

Grodan
0

Jag tycker inte hon ser direkt dräktig ut.

Om hon däremot är dräktig och får en till kull så får du mata henne som sjutton. Nyttig lyxmat! Massor! Ställ dig och laga råttmat några gånger i veckan!

Hon klarar det så länge det är en engångsföreteelse. Och hon är en mogen råtta som haft ungar tidigare och klarat det bra och hanen är inte hennes far eller bror så det finns eg ingen anledning varken till oro eller till att behöva ta bort ungarna för att hon är för ung eller för att föräldrarna är för nära släkt (jag skulle absolut inte medvetet inavla på zooråttor!).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Beckah82
0

#30 Tack Grodan :-) känns lite mer positivt!

Nej, hon ser nog inte dräktig ut trots allt. Jag har kollat nu i ett par dagar till och sett att det är mycket beroende på mat. När något extra mumsigt serverats, tex en skål gröna ärtor + majs så blir hon mer dräktig i utseendet medan det på morgonen innan jag gett dem något annat än vanlig basmat inte syns alls nästan.

Förmodligen är hon bara väldigt nöjd med tillvaron och har lagt på sig av den anledningen. Detta löser sig nog :-)

Ninja
0

#31: Skönt att det kanske inte är nånting! :)

Beckah82
0

Nu vet jag helt säkert att det INTE är någon andra kull :-) TUR det för Stig-Helmer är inte klok så han vill jag inte avla på!

Bebisarna 3 veckor, alla utom Helga. Tyvärr finns dock inte Egon längre :-( så nu är det bara dessa 5 på bild plus Helga kvar…