Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 562 ggr
jessi_twini
0

Kastrering

Min råtthane är ensam. Och jag vill gärna skaffa en komips till honom. Och han är naken oxå så någon som skulle kunna varma honom ;) Men han går inte ihop med andra hanar så jag tänke om man kunde kastrera honom eller en hona och sätta ihop. Om det skulle kunna gå? Jag har hört att vissa råttor inte klarar kastreringen och då undrar jag hur stor chans det är att han/hon klarar sig? :)

Glimmersr8or
0

Man kasterar inte råttor som är friska och som har bra temprament. Man kastrerar endast sjuka råttor eller råttor med tempramentsfel.

Hanar kastrerar man om de är aggressiva eller får testikelcancer.

Honor kastreras endast om de har fått återkommande livmodersinflammation och medicingen inte längre hjälper,  som en sista utväg.

Att kastrera en hona är en större operation än att kastrera en hane. Risken är således större att honan inte klarar sig efter en operation.

Tyvärr är det många råttor som dör vid operationer och även om de klarar själva operationen så har många råttor svårt att överleva uppvaket. Därför gör man det endast i nödfall.

Babbett1
0

Jag skulle kastrera hanen och sedan skaffa en kompis till honom Glad

Ladyinred
0

jag har haft en kastrerad hane. tyvär fick han väldiga problem med vikten efteråt. Han avled på grund av det.