roanavel
flyttar hit inläggen istället!
SweGizmo
Man ska väll inte avla roan + roan???
Qui dormit, non peccat

kickanw
Det var en tjuvparningskull och hela hennes inlägg propagerar ju för att inte avla på roan + roan.
Qui dormit, non peccat

Bild på janc
janc
08-10-19
13:28
Hantera inlägg
#10 Man ska väll inte avla roan + roan???
Hvorfor ikke det?
Svegizmo
#12 har för mej att jag har läst att man ska undvika det då det inte ska vara bra. dock vet jag inte riktigt varför.
Nicciz
Det sägs att roan har tunnare blodkärl, och man genom att avla med bärare minskar risken för att dem ska minska ännu mer. Och på så sätt förbättra levnadsåldern på just roan som tenderar att dö tidigt pga blodproppar, och andra kärlsjukdomar
svegizmo
ja just det, nu känner jag igen det nu när du väl säger det:) så kanske det var.. hehe
janc
Well, den ældste rotte jeg har haft var tilfældigvis roan (i Danmark kalder vi dem husky) og jeg har haft en del roan's og også i kuld og ingen af dem har fejlet det fjerneste.
Den ældste blev lidt over 3 år og 3 mdr. gammel.
#14: Har du en kilde til den påstand, hvor har du din viden fra? Glad
Allamej
Nu vet jag inte om kilde betyder bevis eller så men jag kan säga att ur den tjuvparningskullen så är det bara modern som forfarande lever. Kasst immunförsvar och 2 hjärnblödningar hemma hos mig, Hos en tjej som köpte 2 ur kullen så fick hon 1 hjärnblödning och 2 rossel… Så det räcker som bevis för mig.
hus-musen
#17 kan ju vara en dålig kull/ linje överlag oxå. fast jag har oxå hört att roan+ roan ska vara dåligt pga tunna blodkärl. o de verkar som att de inte är nått bra eftersom alla i din tjuvparningskull dog, men för mig krävs det mer än en kull innan det är bevisat.
vet du om de finns några forskningar man kan läsa?? gärna på svenska=) hittar bara gamla, o allt som är mer än 5 år gammalt litar jag inte 100% på..
Nicciz
#16 nej inte kvar tyvärr, försvann som det mesta i den nyliga datakraschen Obestämd men det går säkert att söka fram igen. Men just nu orkar jag inte. Cool
SweGizmo
man kan säkert para 2 bra roan utan att få problem, men det är nog svårt att hitta 2 riktigt bra roan.
hus-musen
#19 aha okej.. sj hittar jag inget bra på google, och söksidan här på rif fungerar aldrig för migSkrikandes störande!! men hittar nån nått så länka gärna=)
Nicciz
Iallafall tror jag det finns massa skrivet om det på r8, om det inte var innan forum kraschen Obestämd
janc
For mig lyder det ikke som et problem der kan tilknyttes roan genet, i så fald ville sammen problem kunne findes overalt i europa og vi ville også have hørt meget mere om det end det er tilfældet.
For mig lyder det mere som om nogen har været uheldige at parre roans med dårligt helbred.
Terato
Ja, det har väl med grossistaveln att göra egentligen, har det inte?
För inte är väl som sagt tunna blodkärl något som i sig är kopplat till roangenen?
Alltså, att om någon skulle avla på roan seriöst och länge skulle man kunna avla bort detta fel, inte sant?
Qui dormit, non peccat