Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 635 ggr
Rafflan
0

Bra bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bur med inre måtten 75x43x92 (breddxdjupxhöjd)

Skulle den kunna passa för råttor? Hur många tycker ni man kan ha i den? (enligt uträkning kan man ha 6st i den men det e för mkt tycker jag)
Vad kan man ta för en fräch bra rått bur?

Jag har haft den som extra bur i nödfall till mina chillor. Men ska skaffa en ny nu med lagliga mått å funderar då på att sälja denna ;)

Ladyinred
0

Nja, burräknaren säger max 5 råttor oavsett om det är deras rekomendation eller l80 lagen. Så nåt borde inte stämma för l80 har alltid fler individer på samma yta.

Har inte en aning om hur mycket man kan ta för ett hemmabygge. De har ju inte så lång livslängd när råttor bor i den.

empan-hampus
0

Är hela gjord av trä? Isåfall kommer den förstöras av deras kiss..

Rafflan
0

Botten är i plåt ;)

empan-hampus
0

#3 Jasså jaha =) Men hyllorna är väl av trä?

empan-hampus
0

Men dom kan man iförsej plasta in x)

KickanW
0

Råttor har en tendens att kissa åt alla håll, så om den där ska användas till råttor bör den lackas ordentligt innan.

Rafflan
0

okey ;)

Man vad kan man ta för den som den e nu å hur många råttor tycker ni man kan ha i den?

hus-musen
0

jag skulle inte ha mer än max 3 råttor i den för den är så liten. kanske 200 kr eller nått, de blir mycket jobb för en råttägare att lacka o pyssla så den blir råttanpassad.

Qui dormit, non peccat

Rafflan
0

men hyllplanen går lätt att byta ut mot tex plexi å jag har haft chinchillor i den, dom ganger sönder mina plast burar men inte den här ;)

hus-musen
0

jo visst men plexi kostar pengar. de finns råttor som gillar att gnaga på både plast och trä, sen är de där med att hela buren måste lackeras i många lager, inte bara golvet o en bit på väggarna.  men för den händige så är ju den bra=)

Qui dormit, non peccat

Rafflan
0

okey ;)

En grej jag undra bara. Hur jag folk som har galler burar? Skvätter inte kisset ut på golvet då?

KickanW
0

#11: Jo, det har du rätt i. Jag har en plastskiva bakom buren, mot väggen och framför får man torka/sopa rätt ofta. Gallret får skrubbas ordentligt rätt ofta också. Pissråttor :P

Rafflan
0

#12 hahaha, lät jobbigt :P

KickanW
0

Inte lika jobbigt som att bygga en ny bur varannan månad eftersom den gamla är ingrodd i kiss ;)

Rafflan
0

haha nej :P

aja, jag lägger ut den på annons sen får väl folk med mer rått vana välja :)

Men personligen tycker jag en trä bur låter bättre, jag gillar inte galler burar för då blir dom så "öppna" liksom och sen så är det ju mkt plats, kan ju inte vara bra om dom tuggar på det, kan ju bli vassa bitar :/ Men men, jag har ju som sagt dålig råttvana :P

hus-musen
0

#15 mina har aldrig gnagit på plast eller nått sånt, men jag har hanar oxå. gallerburar är perfekta för min del för då får pojkarna klättra överallt o de är lätt att fästa nya hyllor osv=)

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Äsch, det går ju inte att diskutera. Det beror ju på vad man själv tycker såklart. Vissa föredrar gallerburar, vissa terrarium, andra hemmabyggen osv. Men en sak som är säker är iaf att ohanterat trä luktar väldigt mycket väldigt fort, så att lacka är ett måste.

hus-musen
0

jo precis=) har sj funderat på ett stort akvarium men de är så otroligt dyra!! o så är det de där med luften, vill inte att de ska ha de för kvavt o sådär heller… usch, daltar alldeles för mycket med mina pälsklingar=)

Qui dormit, non peccat

silverorm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har testat det mesta… både terrarium och hemmabygge men slutsatsen blev att i längden är gallerburar bäst! Lättast att hålla rent och hållbarheten är längre, och luftigare dessutom inga problem med ammoniaklukt som kan uppstå vid tex i ett terrarium.

Men lycka till med att sälja din bur, går säkert bra, degusar skulle nog passa i den…Glad Skulle ju kunna byta ut hyllorna till plåthyllor istället, hammarlackat att rekommendera….Flört

Terato
0

Jag har ett väl lackat hemmabygge med trähyllor. Funkar jättebra. Sök på "hemmabygge" så kan du nog läsa mina och fler burbyggares kommentarer. Lackar och spacklar du ordentligt så kanske chansen ökar att någon är intresserad av bygget! Det behöver itne kosta så mkt. Det såg ju fint ut annars!

Men annars passar den ju säkert till typ degusar.

Råttor luktar waaay much more than chinchillor och pinkar precis överallt. Det GÅR inte att ha dem i olackade burar, helt enkelt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se