Planerad kull
Efter en hel del planering och fundering har jag nu bestämt mig för att ta en kull på Sally, min goråtta, och min väns råtta som heter Ronny som är en rexad dumbobärare. Ser ut ungefär som min Puff, men är lite grövre och större. Han är ungefär 1,5 år gammal, och hur go som helst ^^ För att läsa mer om min planering kan ni klicka här.
Bifogar en bild på Sally här, har ännu ej en bild på Ronny, men ska fota honom när jag får tillbaks min kamera :D
Jag känner mig nöjd, och det känns som att jag gjort ett bra val och som att jag tänkt igenom det mesta. Jag har redan ett par släktingar och vänner som kan tänkas ta en råttbäbis senare. Vi får väl se hur det blir :)
Mvh Nathalie
Vad tror du att det kommer att bli för färger och teckningar i kullen?
Hur har syskonen till de blivande föräldrarna blivit? (sjukdomar, temperament)
Hur mår Deras föräldrar (dvs, morfädrer och farfädrer)
Om du inte fått sålt alla, kan du då behålla dom?
Kul med kull, jag tycker det är helt fantastiskt att du hittade en bra avelshona på första försöket :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Vad spännande!
Jag är lite nyfiken på djruens härkomst! (det kanske står någonstans?)
Älskar mina stora små vänner..

Skoj!!! :)
Säg till mig om du behöver hjälp med att transportera råttorna till deras nya ägare, som du vet så åker jag ju hit och dit hela tiden :)
Lycka till!
Nu kommer ett lååååååångt inlägg XD
Ja nog är det spännande alltid ! :D Ska bli så roligt att uppfostra en hög med råttungar igen :'D
#1 : Färger har jag inte så stor koll på, men jag antar att det blir en del rexade bäbisar, vilka färger är jag inte hundra på. Finns det nån genetiktabell man kan kolla på tro?
Syskonen har varit relativt friska dom med. Jag vet att någon hane hade varit förkyld i Sallys syskonkull, men sen är det inte någon som varit sjuk vad jag vet. Jag vet då iallafall att ingen har visat något negativt beteende såsom agressivited osv. För då skulle jag inte tagit bäbisar på de här föräldrarna.
Morföräldrarna är relativt okända för mig. Då menar jag namn och liknande, men jag har hört berättas att Sallys föräldrar var ena riktiga gosiga dom med. Båda liknar Sally till utseendet, men pappan är tyvärr död. Han blev strax intill två år gammal och dog i sömnen. Det är vad jag vet, och mamman är numer runt 1,5 år gammal och pensionerad. Hur go som helst när jag hälsade på henne :D
Självklart har jag plats för de ungar som jag inte får sålda. :D Men jag är rätt envis, så om jag känner mig själv rätt får jag de söta sålda ändå på ett eller annat vis till braiga hem.
Oja! Sally är helt otrolig :D Jag fattar inte vilken fullträff jag gjorde. Och hon var nästan dömd att bli ensamråtta när burkamraten dog :|
#2 : Härkomst? XD Vart dom kommer från? Sally blev såld hit från en tjej som bor i hudiksvall, dvs en mil ifrån mig. Innan det kommer hon från en uppfödning i ( .. Tusan! har glömt vad orten heter, men jag återkommer med det XD .. )
#3 : Ja verkligen! :D Nu är det spännande. :D:D
#4 : Tackar som erbjuder :D Jag ska lägga det på minnet. Sen får jag se till att gottgöra dig på nått vis. Du hämtade ju mina boys förut med :D Tack så mycket :)
Mvh Nathalie
Häftigt! Det gökas för fullt i buren nu :'D
Mvh Nathalie

Haha!
ojoj, vad spännande! lycka till med bebbarna :D

WoW, passa på att pussa på den magen! Själv älskar jag att pussa på magar. När är bebbarna beräknade?
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Jag pussar på den så mycket jag bara kan :'D
Tack så mycket :)
Runt den 5:e är dom beräknade :'D
Mvh Nathalie
Har varit en lång helg, och jag har varit rätt upptagen med marknad osv, så jag har ännu ej kunnat meddela detta. I fredags kom mina råttbäbisar ;>
7 sammanlagt, men tyvärr var två av dom dödfödda. På bilden ser ni hur stora dom är nu på måndagsmorgonen.
(Kameran krånglar med bilderna :O Försöker lägga in senare istället)
Mvh Nathalie
vad blev det för fäger,hur många var flickor, när e dem leveransklara och kommer du få fler kulla i år eller nästa år?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#13: Färger och så kan jag inte se än. Men det ser ut som om några kommer bli som mamman :) Kön vet jag inte heller om det går att se? XD Dom är bara ett par dagar gamla och ser fortfarande ut som "rosa grisar" :>
Har inte planerat fler kullar just nu. Vet inte om det blir fler i år. Måste först och främst se till att allt går bra med den här kullen :D Sen får vi se hur det blir i framtiden ^^
Mvh Nathalie
Är man kunnig kan man se kön redan efter några dygn.
http://www.ratz.co.uk/sexingrats.html
(OT: Piff & Puff är dumbobärare)
Hmm, jag vet inte om jag var så duktig på det där xD Alla såg ut som honor enligt mig xD Ska testa kika igen ;)
Mvh Nathalie
Nej det är för svårt :O Får nog kika om ngn dag.
Tre av ungarna ser ut att bli mörka, och två ljusa iaf. :>
Mvh Nathalie
men om det e lång mella anus och könsorganet e det en kille annas e det en tjej
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Är man kunnig kan man se kön efter bara några timmar. Du borde även kunna se färg och teckning nu.
#13 Vill hon sälja råttor gör hon en tråd. Det är inte tillåtet att disskutera sånt här. (Även för #14)
haha jaja. Är man halvt okunnig och halvblind slutar man väl som jag. Antar att det är en grej man övar sig på att se. Till slut blir jag lika bra på att se det som ni ;)
Det ser ut som att bara en av dom har teckning, och det ser ut att vara ngn form av hooded.
Mvh Nathalie
Åhh en liten hoodis

Men såna sötpluttar!
Det är inte så superenkelt att se könsskillnad när man är ovan. Jag hade en muskull som jag försökte se på. Ett tips är att hålla dem i handen precis som på bilden i #24 och lyfta på svansen och titta. Det kan vara smart att ha två-tre ungar bredvid varandra oh jämföra. Hitta på små namn åt dem så att du har koll på vem som är vem och titta och jämför varje dag och för anteckningar. Bästa sättet att lära sig!
#25 - Mini-hoodis :D
#26 - Smart tips :O Att jag inte tänkte på det. Klart man ska anteckna, helsike vad mycket lättare allt kan bli då xD Så lär man sig vad man ska kolla efter till nästa gång. Tackar! :)
Mvh Nathalie

Ta även bilder! Vi har haft många såna diskussioner på mus.ifokus. Så här gjorde jag och fotade bebbarna och lade bilderna bredvid varann. Alla är hanar utom nr fem. Om du tittar noga så ser du! Det ska vara ungefär lika att könsbestämma råttor!
Blir du osäker kan du ju göra just så och lägga upp här så kan du få medlemmarnas synpunkter på vad det är för kön du har där! :)
#28: Just det. Avståndet är större på hanar. Det har jag koll på. Men dom är så sjukt "sprattliga" och känns så pass ömtåliga att man knappt törs ta i dom xD Men jag kan testa ;) Fan. Då måste jag ladda kameran först :P
Mvh Nathalie
Näe, det går inte :( Alla ser ut som tjejer för mig xD
Mvh Nathalie

Om det inte är superviktigt för dig att veta kön ännu så ta det lugnt, vid ca 3 veckors ålder har killarna en tydlig pung:)

#28, oj, det var betydligt större skillnad på dom än vad jag trodde det skulle vara.
Och ja, precis som #31 säger så har råttor tack och lov redan vid tidig ålder en tydlig pung. :)
Grattis till dom fina bebbsen #0! :D
#31: Nä det är ju sant. Skulle varit spännande att veta så man kan börja fundera på namn bara :) Men du har väl rätt, lika bra att vänta ett tag tills det syns bättre :D
#32: Tack så mycket :D
Mvh Nathalie

Haha, vem orkar vänta tills de är tre veckor!? Det är ju fruktasnvärt att ha kullar. Man vill veta deras kön, deras färg och deras personlighet på en gång. Alltså.. det är nästan plågsamt!
Tycker du ska fota dem som jag sa. Vill se råttrumpor! :P

#28 femman är flicka, resten är transvestiter so far ;)

Hahaha. Sant!
Sant. Syns det inte tidigare än tre veckor? :O
Jag måste samarbeta med någon om jag ska kunna knäppa kort xO Ska höra med lillasystern :)
Mvh Nathalie

Ja, det gjorde nog jag! Syrran höll och jag knäppte.
hej! har kullen kommit eller?? :O hänger tyvärr inte med! söker dumbo råttor. är jätte intresserad av din kull. :)
Jag kommer gärna och hälsar på dig och klämmer på bebisar någon gång om det är okej ^^
#38: Smart ju :D Ska fråga Isabelle ;D
#39: Yes, kullen är här :>
#40: Lätt att du får det om du vill ;D Det är väl bara trevligt om du
vill kika på dom små ^-^
Mvh Nathalie
hur gammla är dom nu då? är de dumbo honor du har eller?

Vad kul! :D Lycka till med allt!

Men åååååå vad söta! Jag vill också komma och klämma på bebisar. Ska inte ha någon men åååååå! :) gävle är inte så långt ifrån huddik! :)
Kom och kläm på bäbisar ni xD men förvarna mig först så jag hinner städa i mitt ehum inte så städade rum (A) XD
Hur söööta som helst är dom :D
Mvh Nathalie

Haha, ska prata ihop mig med Kickan lite tror jag! :P Det vore skitskoj att få träffa dig också, Falurven!
Ellerhur :D Man blir så nyfiken på alla människor här :D
Du kan kalla mig Nathalie om du vill ;D Falurven är ett smeknamn jag hittade på xD
Mvh Nathalie
Nu har jag och Sara (Terato) bestämt att vi ska komma och klämma på bebisarna när de är ungefär tre veckor! :D

Hihi!
Gött det låter bra det :D Då kan jag slappa med städningen (A) XD
Hahahah, nej skojar. Men det funkar nog bra då ;) :D
Mvh Nathalie

Hihi, så bra! Du borde dyka upp på råtträffen hos Kickan om du har möjlighet, förresten! :)
#52 hur funkar rått träffar? :D
#53: Kolla den här länken :)
okej. låter riktigt kul :)
Du är välkommen! :)
men… är inte sånt till för sånna som har stamtavlor och massa sånt och mer "avels" råttor? jag har ju inget sånt till mina damer. :)
Man behöver inte ens ha råttor… Det är ju vi människor som ska träffas :) Men skriv i den tråden om du vill komma så låter vi Falukorven ha kvar denna om sina bebisar!
#52: Jo jag har tänkt komma faktiskt :D
Mvh Nathalie

#57 Absolut inte! Det är till för råttintresserade människor som vill träffas och prata råttor! Man behöver inte prata heller om man inte vill det utan ibland kan det bara vara roligt att vara med!
Men nu glider vi för långt ifrån Falurvens tråd!
Har du hunnit ta några nya bilder, nathalie? :)
Sitter och håller i bäbisarna nu ;D Men kan nog inte fota dom förrän imorgon igen :> Fast dom hinner väl inte ändras såå mycket tills dess. Dom har fått mer päls :'D Ser helt underbara ut!
Mvh Nathalie

Ååh, vad kul, vill se bilder! :D

Å, så sööööta! :O
Sara, ska vi verkligen åka och hälsa på? Kan bli farligt för båda oss :O

Jag vet.. Det är så jäkla dumt. Det är därför jag vill åka innan de är leveransklara! :P Haha

Ååh, jag vill också klämma! (Och norpa några)
71# *Dreglar*

Men shit så söta! 
Ena har öppnat ett öga halvvägs nu xD
Mvh Nathalie

Åh vad söta dom är! Kul också att du kanske kommer på kickans träff! :D Jeej!

#65 Kommer och snor minkisen och silver minkisen/darc pearlisen åååååhhhh vill ha vill ha
(L)
så himla söta.
vill klämma ! 

noo vilka sötnosar!! ah o killen som sagt att de inte får var amer än 4 råttor här hemma.. frestare där!!
Qui dormit, non peccat

Det där var elakt att visa upp bilderna! :O Borde förbjudas ;P
#76 - *klämmer mig förbi och tar dem före dig* :P
Dom är så jävla söta dom små pluppisarna! 
Falurven kommer inte har några små bebisar kvar om de ska komma massa folk som ska klämma på dom. ^^ Mohah 
übersöta bäbisar dot com :*
Mvh Nathalie
Nu tycker jag att det är dags för en tripp till Hudik snart, eller vad säger Terato? :D
Så grymt söta:) speciellt bilden på #79
Min blogg: SweGizmo.se

#87 Ja, nu så! :P
Jag och Sara vill komma någon eftermiddag nästa vecka (efter 4 kan jag)… Vilken dag passar dig bäst? :)

Men ska vi säga onsdag då? :)
Onsdag blir bra! :) Jag har sovmorgon på torsdag också så det är ju skönt.

Goodie, goodie. Fast det har inte jag. Jag ska upp halv tre på natten som vanligt! :P Så jag kan inte åka hem sent. Iof kanske det skulle bli bättre att ta träffen på lördagen isåfall. Eller?
Gud vad Falurvens kulltråd blir förstörd nu alltså!
Jag kan inte på lördagen tyvärr… Nu till helgen eller onsdag. Men nu i helgen skulle du till Stockholm va?
Senaste bussen för mig går 19:15 också… Vi kan nog inte ha så länge tyvärr.
Min tråd går inte att förstöra ;D Det är ju bara bra om ni kommer fram till något. Jag kan ju som sagt i princip vilken dag som helst. :)
Mvh Nathalie

Är det jag som ser fel men har du en bl hd x???
Ska vi bestämma onsdag?
#97: bl hd x = blue hooded rex ?
Vilken är det som ser ut att vara det? :)
#98: Fan, jag kan inte den här onsdagen :o Jag ska åka till söderhamn då.. Fast iofs kommer jag hem från söderhamn ca 17:25 :P
Mvh Nathalie
#99: Den sista bilden, råttan längst ner till höger!
Måndag då? Jag tror jag kan då iaf!
hmm .. o värför skulle jag gå in här för nu då .. *slår mig i huvet*
ooohhh .. va jag saknar mina killar jag köpte när jag flyttade hemifrån (14 år sen) .. Roxy o Blyger .. 

Hmm, det verkar inte bli något imorgon… Men när ska vi då ta det? Jag vill klämma bebisar! Jag kan tisdag, onsdag och torsdag! Men onsdag gick inte väl?
Går inte imorrn. Och det är bara för jag varit alldeles för lat :'O Har inte orkat städa rummet, och ser det ut såhär kan ni inte komma ;) Men jag kan städa imorrn så kan ni komma tisdag/torsdag, det som passar bäst för er själva :> Vad tror ni?
Mvh Nathalie
Torsdag låter bra tycker jag!

Då säger vi torsdag! :)
Ok! Torsdag blir finemang :> :D
Mvh Nathalie
*klubbat* :)

hah va gullligt=) en massa små mumsbitar=)
Qui dormit, non peccat

Blä vad söta, jag vill ha! 
Idag var jag och Terato och pussade på de små liven. En helt underbar kull må jag säga, otroligt trygga och stabila. Jag och Terato kom (efter många om och men) fram till att det måste vara fem killar och en tjej.
Jag fotade en massa. Ska lägga upp bilderna imorgon :)

Piuuhh. Jag är hemma. Och jag har inte med mig någon råttunge i fickan! My god vilka underbaringar! Så himla trygga och coola och lätthanterliga!
Letade igenom min kamera men insåg att jag bara hade två bilder som blev okej. Det är en på "Rally" som vi kallade den råttan och en på en black rex. Enligt våra bedömningar är alla i kullen hanar utom den vita med teckning på huvudet(som enligt mina ögon såg ut som en dark pearl!). Men man ska inte vara så säker på våran bedömning, kanske. :P
Kickan kan bjuda er på fler bilder än jag. Mina blev himla korniga och dåliga. :P

Haha, vi skrev samtidigt! Vad fult!
Sött! Trots att det ser ut som om jag klämmer lite väl hårt på första bilden :P Såg även nu att jag skrev fem killar fast det bara var fyra. Haha! Du kan få skicka lite bilder till mig om du vill, även om de inte blev så bra kanske.

Haha, ja, jag såg det. Funderade lite där en stund om det var någon råtta jag ahde missat! :P
Ja, det kan jag göra så kanske du kan fixa lite med dem. Har inget photoshop på den här datorn.

Nää fyyy vad söta!

RALLY!!! <3 Näääää, orättvist! Varför tog ni inte med mig! Jag vil och klämma och jag kan säga att Rally hade fått fölt med mig hem!
Snart kommer bilderna för mig, tyvärr upptäckte jag att jag också verkar ha haft för hög ISO så mina bilder är rätt korniga, men råttornas söthet väger upp!
Nu kommer lite bilder, det blev som sagt rätt kornigt och inte riktigt rätt vitbalans och så var jag ganska orättvis med vilka jag fotade osv. Men här kommer de bästa!
En hög med råttor.
Fler bllder kan ni se i min bilddagbok.
Åh fy tusan vilka sööötbilder ni fick! :'D Shit. Reklam för mina rådisar <3 ;) :D
Färghjälp blir alla glada av ^-^
Ska ni lägga in bilder på råttrumpor också? XD
Mvh Nathalie
Haha terato, minns du killen som satt i baksätet i bilen på väg till iggesund? :) Han blev förtjust i dig XD
Mvh Nathalie

#119 Ja, Rally blev jag dödskär i! eller vi blev väl kära i alla ungarna kanske.
Ja, du skulle ha hänkat på!
#126 Ah, fast jag tänkte inte på cinnamon pearl utan på dark pearl! Hon är mycket kallare i färgen än på bilderna. Grå, och ser lite "tickad" ut i mitten på huvudet med några mörkare strån. Det var det osm fick mig att tänka på det. Fast som sagt verkar väl inte det speciellt troligt. Jag har väl sett lite för många dark pearl den senaste tiden. :P Shit, jag vet inte alls hur färgerna utvecklas och sånt! Men det är ju alltid kul med amatörmässiga gissningar!
#132 Haha, vad roligt!
#133: Herregud, jag menade dark pearl, vad är det för fel på mig? Jag skriver alltid hela andra saker än jag menar :P

Haha! Ja, jag såg att du hade skrivit dark pearl i andra tråden! :P

Nu var det länge sen vi fick uppdatering! Hur har det gått med de små? Verkar könsgissningarna stämma? Nya bilder vill vi ha! :D
ja fler söta bilder !!!!!!!!!!!!!!!! vi måste få se på sötisarna så vi inte dör XD
#139: Japp, det är det. Varför lägger du upp en bild på en hund förresten? :P

Har alla bebbar hittat nya hem nu :P
Nej. Ingen har flyttat än :)
Mvh Nathalie

Oh, my good, vad fin han är, minkisen! Är det i min hand? Haha, tycker mig känna igen handen!
#144 : Antar att vi har liknande händer för det är min hand ;D Tror inte ens jag knäppte det där vid samma tillfälle heller :) Men nog är han fin alltid! :O :'D
Mvh Nathalie

Haha, vad skoj!
Ja, jag tyckte han ser större ut än när vi var där!