Råttor iFokus

Råttor

Etikettminneslunden
Läst 517 ggr
Laserknas
0

R.I.P Kommisarien Winter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

29/1 2006 fick jag ett samtal av en nära vän till Familjen att hon sett en Tamråtta i en snödriva när hon gick på bussen. Tyvärr var jag inte hemma den dagen och tyckte hon kunde ta in den men varken hon eller någon annan i hennes familj vågade röra råttan, i fall den hade någon sjukdom.
så stackars råttan fick vänta till 30/1 2006. Jag och mor tog min gamla transportbur som jag använt till min förra råtta och lite ost för att locka med. vi gick runt i nästan 1h i snödrivorna och letade. men precis när vi tänkte åka hem en liten stund för att värma oss så fick jag se en liten nos sticka upp ur ett hål i snödrivan.
Det var en liten Roan hane var ej fullvuxen då. När han fick känna lukten av osten så flög han ner i transport buren. och vi slängde in oss i bilen och for hem där han fick ett lagom varmt bad och sedan sitta i en handduk under min tröja. den stackars lilla råttan skakade av kölden men till slut slutade skakningarna och han somnade av utmattning. undertiden han mor fixa i ordning vår gamla gerbil bur som är egentligen förliten för en råtta men det fick duga för en natt. Han sov länge och vi var säkra på att han skulle dö. han fick varm välling röra med olika vete mm som han tyckte var smasken. nästa dag åkte vi och köpte ny bur. annat underlag en halm. Alspån och sedan mer mat och sedan åkte jag och hämtade min veterinär som kom hem och kollade på honom. och konstigt nog var han helt frisk förutom att hans päls var i lite dåligt skick och att han var mager.
men med god bra mat och mycke kärlek var de ganska snart fixad.

Denna underbara råtta fick namnet Kommisarien Winter. och har vart frisk, pigg stor hane men nu har ålderdomen kommit ifatt hans kropp och det är dags att säja farväl till min underbara Winter. alltid lika jobbigt men han fick i allafall leva ett lyckligt liv.

Och nu sitter jag här och väntar på att veterinären ska komma hem till mig så att han får gå vidare till råtthimlen

(att han ej fick någon kompis var att han tyvärr inte funkade ihop med andra råtter så han har fått lekt med mig och min ena hund som han älskar. vist inte som en annan råttkompis men)

Laserknas
0

Lite fler bilder

Laserknas
0

Dagen vi tog hem honom

hus-musen
0

beklagar sorgen.. men han fick ett bra liv med dig iaf=)

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

Awww, vilken tur att du åkte och hämtade den. Han hade ett bra liv:)

R.I.P lilla winter

Min blogg: SweGizmo.se

Terato
0

Vilken fin historia. Jag förstår att det här är måste vara en väldigt speciell råtta för dig!

Och jag måste säga att gud så underbart att veterinären kunde komma hem till dig och avliva honom. Det skulle verlkligen vara ovärderligt att få låta dem somna in på hemmaplan.

*tröstkramar*

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Laserknas
0

Tackar. jo det var de och då som min tredje råtta de andra av mina råtter blivit 5-7 år så känndes de så kort tid men jag förstod att hans liv skulle bli kortare då jag inte skulle ha turen med en till långlivad råtta och + att han blev så kraftig nedskyld vid ung ålder.

Jo det är skönt det är en lärare till mig på skolan som är veterinär som var snäll att komma ut och låta honom somna in

empan-hampus
0

R.I.P =/ <3

bobbs
0

Verkligen jätte fin historia, vilker mirekelråtta! :) Honom kommer du aldrig att glömma. Hoppas att insomnandet går bra, tänker på dig och Winter.

Laserknas
0

Tackar alla<3
Jo insomnande gick bra även om han blev lite sur av sticket men allt gick snabbt och utan några konstigheter och nu är han begrav i en rosenrabbat på vår baksida med mina andra råtter