Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 827 ggr
Angeln--89
0

För smal... Tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I fredags fick jag hem en dubbelrexad hona hon blev 5månader igår, hon är lika stor som min hona som blev 3 månader i förgår. (tyvär kan jag inte väga dem då min våg är sönder)

Jag tycker synd om henne, hon är jätte smal. Men hon är helt sjukt underbar<3

Någon som har några tips på vad jag kan mata henne med?

Angeln--89
0

En till bild

hus-musen
0

kött. fisk, barnmat, severa gärna röror med tex ett rått ägg i o lite smör=)

Qui dormit, non peccat

Angeln--89
0

och igen

CrazyRatLady
0

Tror du inte hon ser smalare ut för att hon inte har päls?

Jag ser ju att hon är smal, men bristen på päls gör nog sitt..

skruttfia
0

Jag tycker nog också att hon inte är så fruktansvärt smal. Precis som med de flesta djur finns det inte så mycket under all päls, prova att jämföra hårlösa och behårade katter, tex. Tvärtom ser hon snarare rätt fint rundad ut om svans och rygg, men det är ju svårt att se detaljer på foton.

På råttan kan du dels kolla på revbenen, syns de tydligt under huden kan det hända att hon är för tunn. Är svansen väldigt kantig så kan det också hända hon behöver gödas. Hon verkar dock vara ung, och de är de oftast smalare också.

Dock behöver hon nog lite mer energi än sina kompisar för att orka hålla värmen, så ge henne fet mat (som avocado, grädde, olja och smör) som tillskott. Mina bepälsade behöver minst en av dessa tra dagligen för att inte tappa hull xD

kamikazerat
0

Håller med skruttfia. tänk på att hon inte har päls, då ser hon naturligtvis tunnare ut, precis som du gör utan kläder.
du ska kunna känna ditt djurs revben, men de ska inte synas eller skjuta ut.

tycker din råtta ser helt okej ut. du kan inte jämföra henne med råttan på den första bilden.

djur med olika pälstyp brukar reglera sin kroppsvärme  själva. men det är klart att du ska se upp med dina pälsbeklädda såväl som nakna vänner.

Bullerbytjejen
0

jag tyfcker itne heller hon ser så himla smal ut :) supersööt däremot *fniss* jag har åxå en dubbelrextös hemma och hon är också hon mindre än de andra, men mår lika bra för det :) så det e nog ingen fara med henne skulle jag tro :) Kan ju skämma bort henne lite om du vill ändå :-P

Angeln--89
0

Hon ligger i stort sett bara och sover.
har börjat röra sig lite mer men inte mycket.

Jag har skinny marsvin så jag vet hur det är med nakna djur.
Men hon ser smalare ut i verkligheten än vad hon gör på bilderna

Angeln--89
0

Tack för tipsen. men hur gör ni när ni ger med smör och olja?

KickanW
0

#9: Blandar ner det i maten. När jag matar bebisar brukar jag hälla smöt/olivolja i gröten eller vällingen på morgonen t.ex.

Terato
0

Mitt värdefullaste tips är att mata henne ofta. Hon kanske inte orkar äta så mkt på en gång. Gör det till en vana att alltid sticka åt henne någonting när du äter eller så. Och försök ge henne de fetaste godsakerna. Tänk också på att det finns mer eller mindre nyttiga fetsaker. Lax, avocado och olivolja är exempel på nyttig, fet mat.

Jag har sällan undernärda djur här hemma. De blir feta som grisar istället. :P Men har en råtta som tenderar att ligga i underkant ibland och en mus. Så jag gör så och tycker att det ger resultat.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Angeln--89
0

OkiSkrattande
Jag får alltid höra av mina kompisar att mina djur e tjocka. men det är just denna damen som är smal och fått in henne för inte så längesen.