Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1010 ggr
Liingefors
0

Letar hane?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du söker en fin hane att para med så ska du kontakta mig! Jag har en fin hane på ett år han har precis blivit frisk eller det var ett tag sen men ändå!

Han är snäll och har ett jättebra temperament ALDRIG varigt aggressiv eller nått sånt mot en människa! Trevlig mot andra råttor bitts inte bara är lite nyfiken!

Han är Grå ut över ryggen och ansiktet, och rästen är vitt! Jättebra råtta verkligen lugn och snäll och älskar choklad men jag gar han bara på lördagar! hehe

Ladyinred
0

jätte söt råtta du har Glad

Belvin
0

En hane som varit sjuk bör ej användas i avel.

Crispig
0

Det beror väll ändå på vad för sjuk han har varit? Såvida de inte e genetiskt är de ju synd att lägga ifrån sig en bra avelshanne?

Belvin
0

Nej, om det inte handlade om medicinering mot ohyra så är han inte bra som avelshanne eftersom han varit sjuk.

En avels hane ska varit frisk hela sitt liv annars avlas han inte på.

Om man avlar på djur med dåligt immunförsvar så blir råttaveln aldrig bättre och man får aldrig fram friskare djur, vilket väl är allas mål?

Bullerbytjejen
0

du kanske ska berätta vad råttan kommer ifrån, hur mycket han väger, och vad han var för sjuk innan är ganska viktigt att veta om man funderar på att avla

zickan
0

Råttor ska inte äta choklad.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Stamtavla, Srs reggad, vikt, uppfödare, sjukdom han hade, hur är syskonen i kullen. Hur var föräldrarna. Hur går han ihop med andra samt nya råttor. När parades han första gången. Ålder, född?

Beaver
0

#4 haha ojoj men gud så insnöade folk kan vara Flört

Det är väl ändå av större vikt de punkter zickan tar upp. inte om han haft löss någong gång vilket för övrigt inte har ett dyft med hans hälsa att göra. Förkylningar och rossel däremot tyder på någonting helt annat.

Liingefors
0

ja men asså om ni kontaktar mig o vill veta mer och så så får ni det, men bara om ni funderar på att avla med han. då kommer ni ju självklart få veta mer! Förlåt att jag inte skrev med de.

KickanW
0

#9: Helt ärligt tror jag ingen kommer få så stor lust att avla på honom med tanke på den information du gav. Läs #7 och skriv en ny annons, är mitt tips!

Denna kommentar har tagits bort.
Liingefors
0

10# ok tack för rådet. Men jag ville bara se ifall nån ville ha han men ok jag struntar väl i det då.

emmeb
0

Jag känner att jag kanske måsta förtydliga så att ingen blir ledsen.

Din hanne är jättetjusig! Han är jättesnygg där uppe i trädet och det tror jag att samtliga som har sett bilden också tycker.

Tyvärr är det så att det finns jättemånga som avlar på råttor som egentligen inte vet vad de avlar på (temperament. bra gener, osv.).  Innan man parar två råttor bör man ta råttans föräldrars-, föräldrars syskons- och mor-och farföräldrars beteende, livslängd och sjukdomshistoria i beräkning innan parningen. Just detta göra att råttfolk kan bli lite "snäsiga" då någon vill para sin fina hanne/hona som man inte vet vad den har för föräldrar.

Din hanne kan vara världens gosigaste och lugnaste typ. Men vet du inte hur hans mamma/pappa/syskon är i temperamentet eller sjukdomshistorian hos dem så är det jättesvårt att säga hur din hannes ev. ungar kommer att bli. Din hanne har ju gener från både sin mamma och pappa, och alla  släktingar bakom dem, i sig. Det kan vara så att alla "bra gener" visar sig i honom (han blir lugn, gosig, snäll) och hans "dåliga gener" ligger gömda. Om din hanne då avlas på kan det tyvärr bli så att din hannes ungar får just de "dåliga generna" och ungana kan då bli nervösa, ilskna, sjuka osv. beroende på va de får för gener. Givetvis spelar även honans gener roll i allt detta. Det är jättekrångligt att försöka förklara hur allt hänger ihop och det med avel och gener blir lätt till en soppa då det är så många faktorer som spelar in.

Du skrev att din hanne just blivit frisk. Vad var han sjuk på för sätt? Var det löss/skabb han hade så är detta inget som på verkar hannens avelsduglighet. Värre är det däremot om han opererats för något/behandlats för rossel eller liknande. Oavsett så kvarstår det faktum att man inte vet vilka gener som ligger i honom.

Det är inte för att folket här inne tror att din hanne är dålig på något sätt som de ifrågasätter din vilja att avla på honom. Han är säkert lika genomgo och fin som du beskriver honom men vet du inget om din hannes föräldrar eller syskon bör du avstå från att avla på honom då du aldrig kan veta hur ungarna blir.

Hoppas jag lyckades få fram något vettigt iaf. ;)

zickan
0

#13 bra skrivet. Snällt men informerande.

emmeb
0

#14 Tack! Glad

Terato
0

Jag blir så glad av att läsa såna där inlägg, emmeb! Kyss

Liingefors, vet du vad? Ta med honom på en utställning och låt någon titta på honom(ställ helst ut honom). Är han aldeles utomordentligt bra kanske någon uppfödare vill avla på honom ändå trots hans okända bakgrund(om nu han inte har haft rossel eller liknande för då blir han nog bortsorterad direkt).

Ibland ligger det ju annonser ute från uppfödare där de uppmanar vanligt folk att berätta om de har möjliga lämpliga avelsdjur. Men ofta vill de ju förstås ha koll på bakgrunden. Och det är förståerligt eftersom det som emmeb säger kan dyka upp i princip vad som helst när man inte vet något om bakgrunden.

Du kan väl berätta lite mer om honom än att han är snäll och aldrig har bitits? :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Liingefors
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LINUS: Ja jag skulle få ett papper av hon ja köpte han av men hon slutade svara på mina mejl och jag fick det aldrig så jag vet inte riktigt så mycket men hon sa att hans föräldrar var jätte snälla dom ochså! Och i hans förra hem bodde han med tre andra råttor som var bröder dom bet och rev honom hela tiden så hon var tvungen att sälja han! Han är en dumbo som ni ser han vart sjuk nu i augusti han hade TYP skabb det var parasiter i pälsen det låter farligare än vad det är! Men nu är han frisk och kry igen! jätte glad varje dag.

SweGizmo
0

Om hans bröder var elaka mot han och rev och bet honom, så är det ingen bra avelshane tyvärr:/ normala råttor ska inte göra så, och om 3 av bröderna håller på så så kan det tyvärr med väldigt stor chanse gå över till avkommorna.

Min blogg: SweGizmo.se

Liingefors
0

Det var inte hans bröder dom tre var bröder och mobbade honom!

SweGizmo
0

hos samma uppfödare?? varför hade en "bra" uppfödare sådana knäppa råttor??

vill absolut inte att du känner dej påhoppad, men tänk efter lite, om uppfödaren fött upp dessa 3 bröder måste det betyda att hon haft dåliga råttor att avla på eftersom avkommorna blev "konstiga". Och hur ska du då kunna garantera att din råttas föräldrar var bättre?

Du kanske ska pröva att mejla uppfödaren igen och fråga ut henne lite mer om sina linjer osv.

skojvivi
0

#17: Vet du om dessa bråk var så allvarliga att din råtta fick sårskador?

Har han fått sitta ensam sedan han flyttade till dig? Eller har han fått nya kompisar, som han trivs med? En ensamråtta kan vara hur snäll och gosig som helst, men man ska inte avla på sådana råttor. Många av dem (eller alla?) har förlorat förmågan att "tala råttspråk".

Ju längre tid i ensamhet, desto svårare är det att ordna så att råttan klarar av att umgås med andra råttor. Eftersom råttor är sociala flockdjur, så vill man ju gärna avla på djur som klarar av att umgås med andra. Generna sprids ju vidare som sagt.

KickanW
0

#20: Nu drar du väl lite förhastade slutsatser, jag känner då ingen råttägare som haft råttor någon längre tid som inte haft problem med någon råtta någon gång, det händer alla!

Jag står fortfarande fast vid mitt råd… Läs #7 och skriv en ny annons. Att ställa ut grabben är också ett bra sätt att veta om han är bra eller inte :)

Nicciz
0

Men ge er! Det är väl upp till dem som känner sig manade att låna honom att ta reda på allt man vill veta! Det är inte så att TS själv ska ta en kull på honom, så ni behöver knappast läxa upp personen i hurvida han är bra avelsmaterial eller inte.

Vad jag kan få ut av tråden är det bara en uppfödare och en soon to be som ens skrivit här. Ni andra roar er bara med att vara predikanter!!

Förlåt min sura ton, men ibland undrar jag ärligt varför ni inte använder all er kunskap i vad man ska/bör och inte till något mer konstruktivt än att läxa upp en 14årig ganska ny råttågare, som försöker låna ut en för henne perfekt sällskapsråtta? Ibland finns faktiskt tomten oxå Tungan ute eller ska ni gå och predika för grannbarnen eller era småsyskon att Tomten är en lögn???

Liingefors. Jag kan tänka mig att titta på din råtta. Jag är ganska ofta i Motala och det är inte så långt från dig. Du bor ju ganska off från utställningar tex. Jag är absolut ingen expert men vet ganska mycket om tex typ och färg och temperament. Och jag tror säkert att din råtta är toppen. Och hade han varit äldre så vet jag många som skulle låna honom om han håller sig frisk och fin.

En sak ska ni veta. ALLA uppfödare chansar. Vissa köper in från zoo men håller tyst om det. Andra lånar in okända hanar med en hög ålder med helt okänd bakgrund. Ska ni inte bråka med dem oxå om att man inte ska göra si och så???

SweGizmo
0

#22 nja, men om alla 3 bröderna blev konstiga så börjar man undra:/

fast när bröderna rev och bet, blev det sår då? alltså blodvite? kanske skulle tagit reda på det först.

KickanW
0

Jag vill bara klargöra (för alla, inklusive TS) att jag inte alls varit emot någon avel på denna hane, det är informationen om hanen som varit bristfällig.

Nicciz
0

#25 Men är det inte upp till den/dem som ev är intresserade att fråga om det då? Eller så kunde du ju upplyst TS om vad som saknades istället för att skriva -#9: Helt ärligt tror jag ingen kommer få så stor lust att avla på honom med tanke på den information du gav.

KickanW
0

#26: Jag refererade ju till ett inlägg där allt står som jag tycker saknas, det är väl att informera? Och alla höll ju på att hymla hit och dit, jag skrev ärligt bara som jag trodde, och det tror jag fortfarande. Hon borde väl hellre vilja att man hjälper henne göra ett seriöst inlägg än att bara resonera "Hon är liten, låt henne hållas", eller?

Jag kanske var lite väl kortfattad, men jag tycker ändå jag var ganska tydlig med vad jag menade, om inte så skrev jag ju en förklaring sedan.

emmeb
0

Jag försökte inte predika med mitt inlägg. Jag försökte förklara på ett snällt sätt var det är man bör tänka på innan man avlar, att förklara att alla djur inte lämpar sig för avel.

Är det en uppfödare som tycker att denna hanne uppfyller dennes krav på en vettig avelshanne så är väl det helt ok. Då blir det en annan sak tycker jag, då man har vägt in för- och nackdelar. Men, det behöver ju inte vara en erfaren uppfödare som ser denna tråd och nappar, det kan ju lika gärna vara lilla Lisa från Sundsvall som har två zooråttor sedan tre månader som blir sugen på smått. Det var där som jag försökte förklara.

Liingefors
0

asså alla värkar så sura för denna "annons" så om ni inte tycker om den eller nått sånt så ignorera den då för jag vet inte hur man tar dän den! OK?

zickan
0

Man ska inte be om ursäkt för att fråga. Vill folk inte så gör man inte. Men här inne tänker folk väldigt mycket på djuren och har rätt hårda sätt att berätta det på. Tror ingen menar illa men det är lätt att få det låta så.

Gällande avel så får man tyvärr vara beredd för dessa frågor. Folk är nyfikna på att veta allt.  Plocka isär, montera ihop, granska.. ja typ ;-)

Vill du verkligen ha ungar på honom men inte kan få tag i den där ev stamtavlan eller mer info. Så kan du alltid ställa ut eller åka hem till någon som har mer kunskap och få han bedömd.

Och på tal om det. När är nästa utställning och var?
Ficfk en lapp på lådan i dag om aguilitu tävling. Är det utställning där också?

zickan
0

Kanske berätta hur det går till väga för att ställa ut. Vad krävs, vad behövs. Vad kan det kanske kosta.

Terato
0

Tycker inte det finns någon anledning för någon att vara sur för den här annonsen, Liingefors!

Stamtavla eller inte stamtavla så handlar allt om medvetenhet.

Jag avlar inte och har inte mkt kunskap. Men jag tänkte att jag kunde guida dig in i den här avelsdjungeln för jag vet vad man brukar fråga efter! Det ökar ju chansen att hitta en intresserad uppfödare om man vet vad uppfödarna vill veta, om du förstår. Utställnignar är perfekta platser att få kontakt med uppfödare på. 

Men om Nicciz hjälper dig så fixar hon det.

#30 Är det inte lite osäkert med det där nu pga SDA? Fast iof så är ju agility samma sak. :/

teratos.r8or.se

Terato
0

Men förresten borde väl den här tråden låsas och inte diskuteras i eftersom det är en annons? Skäms

teratos.r8or.se