Kattmat
Vi var hos vetrinären igår.Han sa att jag skulle ge både katttårfoder och kattmat i konsärv.Vad är poängen?
är det någon som vet så skriv gärna….
Till råttor?
Kattmat är animalisk föda och råttor behöver animalisk föda. jag skulle dokc inte ge kattmat utan hålla mig till att ge råttpellets och smakportioner av människomat, alltså vad ni äter till middag.

Man kan ge kattmat, men det är inget man måste göra. Jag ger mina råttor samma mat som jag äter och då även kött.
ja,det är lite konstigt…..
hmm har hört att man kan ge dem katt & hund mat (torrfoder då) för att de ska få i sig protein. Men alla har alltid sagt till mig att man absolut inte ska ge dem hund och katt mat i konserv (vet dock inte varför man ska undvika det..)
#1 ska man ge dem råttpellets? en uppfödare jag snackade med sa att man inte skulle göra de, för att de är sån mat som man ger foderråttor för att dom ska bli lite fetare..
svårt att veta när alla gör och säger olika..
jag har hört att man ska ge en liten mängd kattmat/hundmat för att annars börjar dom tugga på varandras svansar… varför dom gör det eller om det stämmer vet jag inte!
#4: ska och ska…man MÅSTE ju inte men jag tycker att det är utmärkt basföda och jag har aldrig haft feta råttor.
Jag tror inte de blir feta av dessa hårda stora pellets än av fet lös människomat tex. Det tar tid att knapra i sig ett pellets.

Om man scrollar ner lite på denna sidan står det om råttpellets.
#7:
Okej…tja jag tycker iallafall att det är toppen med färdigt Torrfoder till de flesta djur.
Kaninen får kaninpellets och råttorna får råttpellets och därtill får alla dessutom smådjursblandning av diverse frön och sädesslag och torkade morötter, ärtor osv.
Förrutom den köpta djurmaten blir det även osötade cornflakes, solrosfrön, linfrön osv.
Detta som basföda och till det färskmat i form av frukt, grönsaker och till råttorna även av våran mat som tex igår kokt torsk och potatis och kaninen får hö.
Jag tycker det är toppenbra mat.

Jo, men om du läser tråden så ser du att det inte innehåller särkilt mycket eftersom att näringvärdet mäts innan bakningen
Jag ser att personen som skrivit det inlägget frågar sig om det är mätt före eller efter bakning, ja. Jag ser inte att det står att det är så.
Sen tycker jag inte att det spelar någon roll vad en skeptisk person skriver. Det ger mig ingenting. Det är inte fakta när någon sitter och tycker. Det är åsikter. Jag är själv av en annan åsikt. Jag tycker att pellets är jättebra. Speciellt för gnagartänder som behöver hårda utmaningar att knapra på eftersom tänderna växer.

Men det finns ju mycket annat hårt de kan knapra på. Men visst alla gör ju som de vill. Detta är bara mina åsikter.
Javisst finns massor att gnaa på men jag tycker att pellets avsedd för råttor är att föredra än att de tex börjar gnaga på inredningen eller något i den stilen.
Åsikter ja. Ja detta är mina åsikter och andra får tycka annat såklart :-)

Råttor är allätare och bör därför få både animalisk och vegetabilisk kost. Dock bör den animaliska delen inte vara lika stor som den vegetabiliska. Jag har läst en siffra på att ca 15 % av födan bör vara animalisk, men jag hittar inte den inforamtionen just nu. På Grodans hemsida står det dock att 18 % av födan ska bestå av protein.
min råtta gillar inte pellets,,

Inte mina heller 
jag har pellets i bajjalådan…:)….
#16:
MAT-pellets?! i bajslådan?!!
Är du säker på att du inte menar trä eller papperspellets? typ Toa Lätt?
Huvudsaken är att de har något att gnaga på, använder man inte pellets som #12 gör finns det hur mycket som helst att skaffa till de små liven. Jag föredrar kvistar från körsbärsträdet som jag tvättar noga innan de får dem.
Sen ska man absolut inte ge dem pellets ist för färsk föda, men det gör du väl inte #12?
jag vet ine vad det heter men det är sånd gröna saker…
det står bara pellets
#18: Eftersom du läst nummer 12 så kanske du också läste inlägg nummer 8? verkar inte så :-) jag skrev iallafall följande:
"Kaninen får kaninpellets och råttorna får råttpellets och därtill får alla dessutom smådjursblandning av diverse frön och sädesslag och torkade morötter, ärtor osv.
Förrutom den köpta djurmaten blir det även osötade cornflakes, solrosfrön, linfrön osv.
Detta som basföda och till det färskmat i form av frukt, grönsaker och till råttorna även av våran mat som tex igår kokt torsk och potatis och kaninen får hö."
#19:
Du har gröna pellets i bajslådan och på förpackningen står bara "pellets"? har jag uppfattat det riktigt?
Har ingen aning om vad det kan vara, har aldrig hört talas om. Är det något ätbart eller är det plast? trä? papper? Tyg? Vad är de gröna pelletset för material?
ätbart…är det och du har uppfattat det rätt.
har du ändrat bilden beckah??
Är det någon som vet vilka frön det är man inte ska ge råttorna? Trodde det var solrosfrön, men vilka är det?
Fick veta att de flesta råttmatsblandningarna de säljer i djuraffär innehåller det frö som råttor inte tål, därför ska man inte köpa det.
Nu blev jag osäker på vilket frö det är.
ingen aning…

Jag tror det handlar om att sånna blandningar består nästan bara av frön och spannmål. Vilket innehåller för mycke fett o för lite proteiner för att fungera som "komplett" föda åt en råtta. Säger dock inte att det finns nån "råttmat" som är komplett, man bör variera.
Detta är den enda anledningen jag har hört om att ej ge råttor frön.
Kanske finns någon annan som vet bättre.
Min råttuppfödare sade ngt speciellt i blandningen som de inte tål.. Får väl ringa henne o kolla upp det. Sen har hon även sagt att tomat kan ge råttorna exem, stämmer det?
tomat har iallafall inte mina råttor fått några exem av och det gav jag dom ganska ofta förrut!
Hm, konstigt att hon sa det.
vem då?
Läs #27
ahha…

Kan de få exsem av tomat? Det har jag aldrig hört. Jag har en råtta som har små sår men jag vet inte om det kan vara exsem eller om det beror på hennes förre burkompis som var överdominant, men försvinner de inte snart så borde det vara exsem.
Haha tydligen är det bara jag som har hört det från min uppfödare, så det stämmer nog inte då. Kanske bara vid överkonsumering av tomat ;)

Ja, men behöver ju inte låta dem leva enbart på tomater. ;)
hihi
#0: Kattorrfoder kan man ge, men man ska väl inte ge för mycket av det (som med allt annat ;)). Jag har hört att det är lite väl salt för små råttkroppar, saltprocenten blir ju så mycket högre eftersom råttor är så små. Jag har även läst att råttor kan få problem med urinsten (eller var det njursten?) av för mycket.
Mina får smaka på lite av kattens Torrfoder ibland, men det är inte så ofta. Det finns mycket annat animaliskt protein man kan ge i stället.
Burkmat för katter ser jag dock ingen anledning att ge.. Består till största delen av vatten *kollar på burkarna här hemma, 84% vatten står det*. Inte mycket näring i, med andra ord.

Njurproblem kan de tydligen få av pellets också. Det beror vad jag har hört på att pellets (precis som kattmat) suger åt sig så mycket vätska att det kan vara skadligt för njurarna. Dock vet jag inte hur farligt det är, om dte är något man behöver oroa sig för.
Vad gäller burkmat till katter så är det absolut ingenting man ska ge till sina råttor - och inte ens till katterna - eftersom det som sagt kan ge njurproblem o s v. Det är inte alls nyttigt. Jag tycker inte heller att man ska ge torrfoder(för katt) till råttorna, och inte heller råttpellets. I proteinväg så får mina råttor fisk, fågel och insekter - om man bortser från det vegetabiliska protein som t ex havregryn innehåller.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor