Hård pungkula
Jag upptäckte för någon dag sedan att Nelsons ena pungkula är stenhård. Är det någon som kan ha nån aning om vad det kan vara? Den andra är lite hårdare än vad den brukar vara, men inte alls som den ena som nu är riktigt hård. Han bryr sig inte nämnvärt om att man klämmer och känner på den och verkar inte ha ont. Hans allmäntillstånd är oförändrat. Han är ca 7 mnd, kan det kanske ha något med könsmognad att göra?
Jag har iaf ingen aning och hittar inget om detta på forumet.
Tacksam för lite ideér.

ingen aning! mina pojkar har 8 månader och 1 år har rätt mjuka kulor iaf..
Qui dormit, non peccat

Ja dom har varit mjuka här med…och Filles är mjuka. Jag har verkligen ingen aning och kanske är det onödigt att oroa sig men man blir ju fundersam.
Ingen som vet/misstänker något??

Bråck? Näe jag vet inte bara en helt vild gissning..Ser den annorlunda ut?

Den ser precis ut som vanligt. Den är större, svälld och hård.
Efter lite snokande på andra forum och konsulterande med uppfödaren så misstänker jag att det KANSKE kan vara testikeltumör… Tror det var Ninja som skrev på r8forumet om en liknande grej, och det var tumör :S
Känns inge vidare alls och jag hoppas hoppas hoppas verkligen att det inte är tumör. Jag tänkte ringa till Yvonne i uppsala som alla lovordar hela tiden och höra vad hon tror. Om det är något man kan avvakta med eller om det ska undersökas och åtgärdas på en gång.
Men jag vill gärna höra ändå om någon varit med om något liknande.. Måste väl finnas någon??

ja jag vet en hund som hade en hård pungkula, då var det en tumör i den har jag för mig.. men den växte jättelångsamt och besvärade inte hunden alls.den var oxå godartad för de brukar de visst vara enligt ägarna.
ring o prata med yvonne, de är ju gratis=)
Qui dormit, non peccat

Har pratat med Yvonne idag (supertrevlig och hjälpsam var hon!) och vi ska träffa henne på onsdag eftermiddag. Hon trodde att det var tumör eller att han blivit biten och sen infekterad (vilket jag har svårt att tro eftersom jag inte sett några märken på honom och så våldsam har Fille aldrig varit förr…).
I alla fall så kommer han undersökas och opereras/behandlas på onsdag, så håll tummarna.
Jag har redan målat upp de värsta scenariona i huvudet men jag försöker nu att tänka positivt!
En gjej jag glömde fråga yvonne om är konvalesensen. Är det någon som har erfarenhet av nyopererad råtta?? Sätter man honom i en egen bur ett tag? I sånt fall kanske han ska bo i en mindre bur där han inte kan flänga runt en massa?
Jag ska absolut hålla tummen (inte båda, det ger otur) för söta Fille!

Heja Nelson! Brorsorna här hemma hälsar med en klapp på axeln och säger att det kommer gå bra!

Nelson hälsar till sina bröder att han är skitcool och matte är världens pussy som oroar sig för minsta lilla, men han har stenkoll på läget och planerar att kicka ass hos veterinären! 

#6 jag hade satt honom i en egen bur ett par dagar så han får det lugnt o såret kan läkas i lugn oro. skulle vara rädd att såret spricker upp, eller att nån av de andra råttorna får för sig att undersöka lite för noga! men jag är lite försiktig av mig=)
Qui dormit, non peccat