Våtservetter?
Tjenixen.
Råttorna lukar så klart kiss. Men förutom att byta ut fleecefiltar/toapapper och bada dom kanske våtservetter skulle kunna vara nåt?
Va och köpte gott till mina djur idag och såg att man kunde köpa speciella "våtservetter" till pälsdjur. Av samma märke fanns det shampoo men jag känner inte mina djur tllräckigt för att bada dom än. Det var sproilans nytt i butiken och ingen hade testat det än. Innehöll bland annat rosmarin för det hade nån speciellt bra funktion.. Jag avvaktar med det då det var rätt dyrt.
Nån som har torkat sina roetter med vanliga våtserveter a la "fresh" eller "citrus"?
var på råttan ska du torka då? hihi. svansen kan man ju torka av och hålla ren med våtservetter kanske, men återfuktande och inge parfym i som kan torka ut och sånt. Men så farligt luktar dom ju itne så man måste tvätta och bada dom så ofta, bada ska man inte göra överdrivet mycket i onödan. Dom luktar råtta och det e nog nått man får stå ut med, man får så mycket annan glädje tillbaka genom att ha råtta, så lite får det nog kosta på :-P
Ta barnvåtservetter då åtminstone, oparfymerade
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag badar/tvättar aldrig mina råttor.. tycker inte dom luktar något speciellt, förutom just råtta. Luktar dom kiss så kissar de antagligen där de sover, och då är det ju bäst att ta bort anledningen till lukten i stället för att dölja den. Dvs byta materialet de sover i, så pass ofta att det inte hinner fastna i dom.
Hur ofta byter du som det är nu?

Jag byter ca var tredje/var fjärde dag.
Kisskiss.

Har du toalåda åt dom i buren? för det kan underlätta.

Jag försöker få dom att göra behoven där men går inte riktigt än =)
Dom tar maten dit och sitter och äter.
Men det löser sig. Tror doften mest stör mig psykiskt för jag blir påmind om att jag har massa djur och att jag måste städa för att inte få några allergiska känningar =)
Köpte en doftpryl idag, massa trasor, gummihandskar och sånt skit. Jag städar fan varje dag för att det ser ut som fan häe efter varje lekstund med djuren då jag måste stänga av vissa delar av lägenheten så att det ena djuren inte ska äta det andra osv

Jag har inte lyckats med att få mina rumsrena :/ De bajsar i aspflisen nere i buren, men kissar på hyllor, handdukar och i hängmattor. Jag torkar av hyllorna och byter handdukar/hängmattor varje dag, annars börjar det lukta.

jag får inte mina att sluta kissa överallt, men annars är de rumsrena!
jag tycker inte att du ska använda något med parfym till råttorna, parfym innehåller alkohol som är hudirriterande och det luktar otroligt stark. vi kom fram till i en annan tråd att en sån enkel sak som doftljus luktar alldeles för mycket och faktiskt är giftigt både för människor och djur. och råttor har väldigt bra luktsinne!
Qui dormit, non peccat

Ni som inte får era råttisar rumsrena.. vad har ni i toalådan?

#9 - Jag har prövat med olika saker. Har aspflis som underlag, sen har jag prövat med toalätt och kattsand i toalådorna, och bytt till toalätt i botten och aspflis i lådan. Det kan ju också bero på mig att jag är lite lat, men när jag hade försökt få dem rumsrena i 3 månader gav jag upp…
#10 Prova att ha tidningspapper som bottenmatrial :)! Sedan prova ha något i de gillar ha i toalådan. Var snabb att plocka upp bajset och lägg det i lådan :). Efter jag bytade går de nästan i lådan när de bajsar och då och då när det kissar.
Det tog 3-4 veckor. Först hade jag toa-lätt som bottenmatrial men de bara grävde i det och gömde tollarna :|.
Prova tidningar. Jag har två lager med tidningar. Sedan bytar jag vart 3-4 dag. Kan säkert ha pappert längre trots det inte luktar. Men jag vill att det skall vara fräsht.
Jag gör så att jag ställer en låda med toalätt i, där de vill ha sin toahörna, där de brukar bajsa! Funkar!

#11 - Det ska jag prova! Men måste vänta ett litet tag till, för jag ska bort. Annars blir det ju inte regelbundet som jag försöker lära dem. Men som när dem är ute är det i alla fall helt rumsrena :)
#12 - Haha! Det där har jag provat och det funkade inte för mig. Jag satte lådan i det hörn där de bajsade. Då bajsade dem bredvid lådan. Jag flyttade lådan dit, men då puttade dem bort den! Äen fast det var en ugnsform/porslin :P
Det som är störande är att när dem väl är duktiga och sitter på toan, sitter dem på kanten med rumpan utåt. Då är det ju ingen skillnad XP
#13 He he vilka jobbiga råttor du har..!? El motvals…??