protein?
Jag är lite förvirrad…
Mina råttor, och vissa andra(vad jag vet) får bruna strån vid hals och nos, och jag har hört att det är när dom är allergiska mot protein.
Sen dess har jag inte gett några råttor kött, ägg mm, men igår läste jag på en hemsida att man ska ge dom proteninnehållande saker för att det är nyttigt för dom. Det stog också att vissa råttor inte klarar sej på en protein-fri kost.
Vad är det som gäller? Ska jag ge dom protein eller inte?

Oj! Nej, jag skulle inte sluta ge dem protein. Men vem har sagt att det är proteinallergi? Vad jag förstått är det ganska mycket båg ang. det där med allergier men jag har noll kunskap själv.
Lägg in en bild, vet jag!
Älskar mina stora små vänner..

du måste ge dina råttor protein! har aldrig hört talas om att råttorna skulle vara allergiska o få bruna strån runt nosen!!eller nått annat djur för den delen heller. enda sättet du kan se om de är proteinallergiska är om de får diareer eller liknande!! råttornas magar kommer antagligen att reagera på köttet och äggen om de inte har fått det nån gång, så ge bara lite i början så kommer de att vänja sig. råttor är allätare så de behöver protein lika mycket som grönsaker!
Qui dormit, non peccat

#1 - Jag har lånat ut råttorna till en kompis, så jag kan inte ta bilder nu, men jag kan be henne ta en bild och skicka till mej när hon har tid?:)
Tack, då vet jag.
Jag har alltid varit lite skeptisk till att dom inte skulle få äta protein, men jag anatr att jag trodde dte var farligt om jag fortsatte att ge dom sånt.. :S
Låter som att färgen rostar..? Det har inget att göra med någon proteinallergi, men lite mer järn i kosten kan avhjälpa rostning. :)
(om det inte är intorkat snor/putsfläckar då, det är rött när det är färskt men blir mer brunaktigt när det torkar)
eller så är det snor som torkat.. kan se brunt ut.
Min blogg: SweGizmo.se

Ja, jag tänker också på att det kanske kan vara snor. Ge dem i så fall mycket nyttig mat med massvis med antioxidanter och se till att de har god luftgenomströmning i buren. Samtidigt bör man tänka på att de ska kunna välja sovplatser som är varma ifall det är kallt i lägenheten. Drag är inte bra.
Bra mat att ge förkylda råttor är t.ex lax och ärtor. Blir det sämre bör man förstås uppsöka veterinär. Men jag tycker fortfarande att du ska ta en bild på dem så att man får se vad det är för bruna strån du pratar om! :)
Älskar mina stora små vänner..