Fundering
Jag har fundet lite på det här. Jag ska saffa råttor om ett par månader :D Har vart intresserad i 3 år. Och har då läst ganska mycket. men illa fall. Vissa här har sagt att dem inte vill sälja rått-bebisar till folk under 16 år. Jag är då 13 och fyller 14 i Januari. Hur ska jag då göra om inte uppfödare vill sälja till mig? Jag vill ju inte gärna köpa från en djuraffär.
Tacksam för svar!
Mvh Vinetta

Det finns säkert någon uppfödare som vill sälja till dig, speciellt om dina föräldrar är engagerade och har kontakt med uppfödaren.
Har du mailat/ring runt och hört dig för hos uppfödarna?
Tänk på att även om dom vill sälja till dig så har de flesta inte kullar till salu direkt utan man kan få vänta ett tag, så det är bra att vara ute ett par månader i förväg.
du kan alltid ta med din målsman dit ju
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#1 Jo et är klart :D men jag vill gärna ha allting först innan jag börjar leta någon uppfödare som har någon kull planerad senare :)
#2 Självklart gör jag det. Men mina fosterföreldrar är lite rädda för sånna djur. men om det blir någe veterinär besök så kommer dem att hjälpa mig med att lägga ut pengar.
Mvh Vinetta
Vi har sålt till personer under 15, men då har vi alltid krävt engagemang av någon förälder! Mammorna har alltid blivit förtjusta i våra djur, även de som var rädda från början! Ta kontakt med en uppfödare redan nu, åk sedan o besök bebbarna då o då, jag lovar…en mammas hjärta smälter!
Som sagt så tror jag nog inte att det är några problem så länge du har målsmans tillstånd, och att dina föräldrar är väl insatta i att så länge du är omyndig så är det dom som har det yttersta ansvaret för råttornas hälsa. Dvs kan inte du exempelvis köpa mat eller ha råd med veterinärutgifter så måste de ställa upp.
Kan föräldrarna följa med vid titt eller vid hämtning av ungen så jag får prata med dom också och kolla så att allt är okej. Jag hade inte hjälp av mina föräldrar till djuren jag hade när jag växte upp. Jag var duktig på att plocka med djur hem som jag inte fick. Så jag är inte trångsynt. Vill bara få bekräftat att djuren kommer att skötas fram tills de går bort och veterinär vård finns tillgängligt vid beov.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har haft å kanske har samma problem fortfarande lite. Dock har ju jag turen att köp av råtta blir efter jag fyllt 18 så de e inte så mycket snack om den saken om målsman. Men då jag bor hemma behöver jag ju iaf ha tillstånd. Min fassa gillar inte råttor direkt, dels för han e orm människa å tycker råttor är mer mat än husdjur. Men han har inte varit i närheten av dem heller på det sättet. (Att vara orm människa är ingen ursäkt men han anser det ;) ). Men jag sa till fassan som så här för att han skulle säga jag å dels köra mig till uppfödare nu när det behövs. Att om han nu inte vill att jag ska sitta vid datorn hela dagarna å bara söla så kan jag lika bra få skaffa råttor då jag själv samlat ihop alla pegnarna själv å kan ge honom bensin pengar om så skall vara. Samt att två råttor är sällskap och jag har någon att gå ut och gå med så slipper jag gå på mina promenader ensam jämt. Han tyckte det hela lätt vettigt och sa ja så länge han behövde vara med dem XD Men jag lärde mig att visa i härigt angemang och visa upp kunskaperna fick min fassa att gå med på det iaf. ÄVEN om han inte är förtjust i dom… Men det skall vi ändra på *evil grin*
Långt mess.. wops

Tack alla ni so svarat. Mina fosterföreldrar kommer att vara med :) Och dem tänker ställa upp med kostnader. Jag håller på att spara till en Furet Tower som jag hoppas kunna ha råd med om ett par månader. Tills dess kan jag ju leta runt efter Uppfödare. Jag bor i Eskilstuna och det våre roligt om någon uppfödare bor i närheten. Åh vad jag längar efter att ha små söta råttor i famnen. Har längtat så länge och så mycket :D Måste bara ge ALLA här ett stort Tack! Utan er hade jag inte lärt mig så mycket som jag vet nu. :)
Mvh Vinetta