Ålder.
Läste precis en annons där råttmamman är 4mnd. och några dagar när hon föder ungarna.
Kullen var planerad…
Är det ok att ta en kull på en så ung hona?
Vill vi ha såna annonser på RiF?

Nae, tycker honan ska ha fyllt MINST 5 månader innan en parning sker på en hona. Man dör inte av att vänta en månad till eller två på att ta en kull för att invänta rätt ålder på honan och därmed få ännu större chans att se eventuella fel hos honan som dåligt immunförsvar, kanske inte är så lång tid att se det på men alltid mer än att rusa in i en parning som kan försämra utvecklingen mentalt för en hona som inte fått vara bebis tillräckligt länge utan fått bli parad för tidigt och ska leva sig in i mammarollen direkt, kanske riskera att honan inte ens är duktig nog att klara en hel kull.
Vad det gäller annonser säger jag inget mera. Nästan slutat läsa annonser här inne, jag vet vart uppfödarna är som jag litar på och kontaktar dem när jag vill ha en ny unge och väntar tills något passande dyker upp. =)
Jag håller med. För ung. Men jag är som Absinthe, vågar inte läsa annonserna här då risken är stor att man blir ledsen. Förutom om det är annonser från uppfödare man vet om är bra såklart.

Om det var en tjuvparning, är det ju tråkigt men bra att honan åtminstonde var 4 månader. Är det en planerad parning är det verkligen tragiskt och oseriöst. Och nej inget jag tycker RiF borde stödja genom att tillåta annonsering.

Håller såklart med jag också, 4 månader är alldeles för ungt för en hona. Varför denna brådska? Och helt om hanen inte håller på att dö av ålder heller (som i detta fallet då han inte var mycket äldre).

parning på en råtta som är 3 månader och en vecka:( Riktigt fruktansvärt:( Lika gamla som mina bebisar är just nu. Fan dom är ju bara bebisar.
Ok, vad är förslaget? att lägga till en regel vid annonsering av råttungar om att honan måste vara minst 5 månader vid parningstillfället?
Jag håller med, men samtidigt är ju inte råttor-ifokus en förlängd arm av SRS - som någon Sajtvärd så snällt informerade mig om på ifokus-ifokus - så då ska vi väl inte ha för mkt KRAV.
Kraven skall ju köparna stå för. Och alla köpare har inte samma krav.
Men visst finns det en poäng i att inte KÖPA råttor av folk man inte tycker har en sund avelsinställning - för då får inte uppfödaren några djur sålda och måste ev lägga ner, eller tänka om. Dock vet jag inte om råttor-ifokus skall påtvinga annonsörer en massa regler.

Jag håller med om att det är otroligt dålig avel, men det är nog svårt att reglera hur "uppfödare" föder upp i ett forum? Vad skulle isf hända me tjuvparningskullar som dyker upp titt som tätt? sen är det väl inte så att forumet STÖDJER sådan avel genom att tillåta annonsering..
alternativet skulle vara att typ grodan bestämmer vad som anses som god avelsetik och att endast de som följer de budorden får annonsera. Lite diktatoriskt kanske?
Jag är ny i "branchen" men jag tyckte ändå att man efter bara ett par månader på forumet såg skillnad på seriösa uppfödare och oseriösa (och de jag fann gillar jag massor
) och förhoppningsvis göra andra köpare också det?

#6 Jag tycker en sån regel hade varit bra. Tycker inte att det har med SRS att göra öht, utan mer om att på det här forumet värnar vi om råttorna och vill göra det bästa för dom. Om folk på ifokusifokus har åsikter om att det införs en sådan regel, kan dom ju komma hit och argumentera för varför en sådan regel gör oss till en förlängning av SRS.
Men för ett demokratiskt forum, kan vi inte ha en omröstning i frågan?

Tror ja också läst en annonsen.. Det var väl honans andra kull och hon bodde med en hane som nu dock var kastrerad..Dumt å ha två honor iställe :P

Planerad andra kull vid 4 månader???? Verkar inte klokt! Förlåt mig…
Men samtidigt om man får hem en hona som redan är gravid vid hemkomsten eller att en olycka hade skett… Skulle nog jag vilja lägga ut en annons för att se till att ungarna fick ett bra hem… Kommentarer???
Mia//
Håller med sockerrattan där, om det blir en tjuvparning eller om man får hem en dräktig råtta. Vid en tjuvparning kan man inte bestämma åldern på råttan, liksom, eller bara ha råttor över 5 månader går ju inte…
Men är det en planerad kull så går det inte för mig, sjukt… Hur ska man hålla reda på det? Får vi bara hoppas att alla här på RiF är ärliga då eller?

#9 nja det låter inte som samma annons. Men om man inför en 5månaders regel med undantag för tjuvparningar så löser det ju sig. Alla regler kan ju brytas och visst man kan göra nya användare och annonsera ändå, eller ljuga om honans ålder.
Fast jag har tänkt om lite, för när en som kallar sig uppfödare gör en planerad parning på en 3 månaders hona så visar h*n så tydligt hur oseriös h*n är, och det kanske är bra med annonser som denna ändå för då ser folk det. Och jag tror ingen seriös råttmänniska köper från en person som gör så.

Tycker att det är bra att man måste sätta ut åldern på föräldrarna i annonsen, det tråkiga är om det inte är reggade föräldrar så kan man inte vara säker på att åldern heller är sann för det går inte att kolla upp genom regnummer osv.
Blir så oerhört ledsen när jag ser folk som tar kullar efter kullar bara för att och dessutom inte håller koll på att det ska vara rätt ålder på sina djur vid en parning. Det bidrar inte till något positivt alls hos råttstammen. Klart att det finns undantag, men inte på en hona som är så ung, jag ser inget undantag alls med det, inte ens om hanen skulle vara för gammal för att göra en parning anser jag att det är rätt. Däremot kan jag väl tänka mig att tumma på hanens ålder om jag vet att det skulle gå kanon om det är med en hona som kanske skulle bli för gammal för sin första parning annars. Men det är inget man ska sträva efter att göra utan vänta så länge som möjligt med hanarna.
Avelsetiken är som bortflugen hos väldigt många tycker jag. Tragiskt.. =/ Avlar folk sådär för att tjäna pengar eller? På annorlunda varianter av råttor?

#12 D var på blockt ja såg den annonsen ja pratar om :P.. F´låt.. Men va iaf en mkt ung hona som skulle ha sin andra kull..

Annonsen finns även på en annan sida, utan föräldrarnas ålder…och alla frågar inte om sånt när de ska köpa…

Det är sant.. =/

Nä dom gör ju tyvärr inte det. Å andra sidan så kan man ju fråga sig vilka det är som köper av den här typen av uppfödare. JAg tror ofta det är personer som inte är särskilt seriösa och inte tar reda på fakta ordentligt innan dom köper. Och de personerna skulle ändå bli nekade av seriösa uppfödare. Så det blir lite av en ond cirkel.
SRS rekommendationer är satta för råttornas bästa, och vi vill väl detsamma så vi kan ju inte undvika de rekommendationer SRS har satt bara för att dom har "hunnit före".. då kan ju folk som tycker det är en dum idé, precis som Daydreams säger, komma hit och ta den diskussionen. Det är inget som vi gör för att promota SRS utan för att det just är för våra djurs bästa.

tycker den här tråden är ontopic
#19 Sannerligen!

Lite komiskt att TS nu själv köpt av samma uppfödare som hon hänvisar till i #0, eller kommer inte Aziza från samma person ?

nej, där har du fel Sandra_L

Har jag? då ber jag så mkt om ursäkt! Men gäller denna verkligen den personen? :S

#21 Nu var du snabb! Jag står fortfarande för det jag skrev i den här tråden ang. avel på för unga djur… Och ja, Aziza kommer från samma uppfödare. Jag står för det också. Något mer?

Johanna-A trevligt att du plötsligt och snabbt blivit insatt i folks förehavanden.. eftersom du så sent som förra veckan hävdade dig vara ovetandes…
tur att du får första ledsinformation från mobbskaparen annars kanske man skulle ta dig på allvar

#26 Vad är ditt problem nizzic? Du kan pma mig om det även om jag inte tror jag kan lösa dina problem. Men jag har blivit påhoppad av dig massor på det här forumet och börjar tröttna.
Jag har varit medlem på det här forumet runt 1 år och har precis lika stor rätt att skriva som du.
Har du något du vill ha sagt så skriv ut det istället för att skriva löjliga hintar om mobbskapare etc.

Fniss. Är det verkligen ingen annan som ser den röda tråden… Inte bara hur dem hänger samman men även beteendet i trådar som i grund och botten handlar om samma person/personer
LPB->Johanna-A-> En viss uppfödare=>Mot andra uppfödare…

Jag ser den röda tråden Nicciz, var inte orolig ;)

Jag ser inga trådar, jag fattar inte vem som är vem med gamla/nya nick, vilka som är kompisar och bla ha… Det är ointressant. Jag är bara trött på dessa upprepade försök till smutskastning!! Bläää…

#28 Handlar snarare om att du är paranoid. Jag känner inte LPB och har aldrig pratat med henne ens i pm. Däremot har hon ofta bra åsikter.
Du har ingen rätt att hålla på som du gör och jag hoppas att sajtvärden någon gång tar tag i ditt beteende.

#31 Näe jag är varken paranoid eller har aldrig påstått att ni känner varandra eller har kontakt heller.. det är din tolkning.. Att vara paranoid innebär en rädsla för saker. Och det enda som jag är rädd för är personer utan eget tänkande. Som måste ta andras åsikter och fightas för dem som dem enda rätta. Det är läskigt. Skapa dig en egen uppfattning istället.
Förstår faktiskt inte vad du menar med att mitt beteende behöver åtgärdas av sajtvärden????
Ge ett exempel på var ditt & mitt beteende skiljer sig? Du och jag är minst lika provokativa. Vi står bara på var sin sida. Och det har jag nog all rätt att göra.. precis lika mycket som du. Jag tror mer på att du vill ha bort mig för jag är obekväm för dig och din politik

Sajtvärden får nog rätt många att ta i nackskinnet sen :-P
hur många sådana här trådar finns det egentligen? jag blandar ihop dem.
artikel om avelsetik men kanske även köparetik? *tipsar*
(joo, en artikel om avelsetik kom in, men den har jag förlorat i min gamla dator, puts väck, men ev har Ninja den…)

#34 Det du… Omöjligt att hålla reda på dom.
till nummer sjutton: det kan ju även vara så att man mist en råtta och behöver en ny snabbt till den som blir över, eller så jag man som jag ibland gjort, sett en bild på en råtta på en vansinnig annons och sen köper den för man kan inte tillåta att den hamnar hos en orm, eller hos en skrikig barnfamilj som lyfter råttorna i svansen..eller tror att man kan rida på dom :-P
#35 haha… mmm… äspässchiolly 4 ö åld dino laijk mi… en två femton fingrar jäij