Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 454 ggr
Animalen
0

Iris.

Iris har fått Mykoplasma. Hon har till Måndag på sej att bli bättre på den medecinen hon fått. Blir det inte det så måste hon avlivas Gråter

Ifall hon avlivas blir det begravning, mer om det sen. Jag undrar bara om nån har någon fin råtta till Pärlan om Iris går bort. Färgen kvittar, Helst ska den vara lika gammal som Pärlan, Det kvittar om den är yngre/äldre men helst runt 3 mån. Undrar oxå om man ska skippa karantänen då?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

hus-musen
0

har du fått baytril til henne så ska hon beehandlas i 10 dagar ju! så  lite längre tid kan hon väl få på sig..

Qui dormit, non peccat

Princy
0

Min systers råtta rosslade jättemycket, och behandlades med antibiotika i 14 dagar. Det var först efter 10 dagar som han slutade rossla, och ända sedan dess har han varit helt frisk. Glad

Man vet ju aldrig i förväg hur det kommer gå, men kanske blir hon friskare om några dagar.

Babbett
0

#2 Om han slutar efter 10 dagar kan det lika bra vara en förkylning som gått över av sig själv.

Bautril ska ge effekt inom ca. 5 dagar om det har någon effekt på det man behandlar.

Terato
0

Jag tycker också du ska ge det lite mer tid! Ge henne bra mat och se till att buren står dragfritt och att den städas ofta(så att inte ammoniak retar lugnorna) och kör behnadlingen hela vägen ut. Blir hon inte bättre på 10 dagar kan du ju rådgöra med veterinär om man eventuellt kan förlänga behandlingen eller byta perparat.

Angående det här med karantän är det ditt beslut. Tar du in en råtta från en seriös uppfödare som karantänar ungarna hemma så minskar riskerna att du får in några allvarliga sjukdomar. Jag hade chansat och introducerat den nya med den gamla på en gång eftersom du inte har så många råttor hemma.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

lindapluttanbusan
0

du måste ge henne tid att svara på behandlingen. Om det inte funkar försök med en annan medicin. En råtta med Mycoplasma kan leva ett bra liv iallafall. Så länge hon inte får svårt att andas och slutar äta osv. Ge henne mycket bra kost. och som Terati säger, låt buren stå där det inte drar. Skulle det bli förjävligt med andningen så sätt dig i badrummet med hett vatten på så det blir ångor. Det lindrar.

Animalen
0

Vetten sa det.. Hon får antibiotika i små sprutor & sen får hon nått annat hoss vetten i nacken.

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Animalen
0

Har typ bara 5 sprutor här hemma som hon ska ha i munnen

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Girlie
0

Alla råttor bär på mykoplasma, men majoriteten drabbas inte av det så länge deras immunförsvar inte är nedsatt. Vad har hon för symtom egentligen?

Princy
0

#3 Jag vet inte om det var Baytril vi behandlade med, bara att det var antibiotika. Baytril ska man väl behandla med i 10 dagar? Vi skulle behandla i 14..

Min systers råtta fick inte "mycoplasma-diagnosen" utan bara början till det (oavbrutet rossel).

Animalen
0

Hon är bra nu & lever :) Hon fick tre Sprutor Cortison hoss vetten och typ 8 antibiotika sprutor här hemma. I Pipetter då…

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

Lancia
0

Va skönt :)