Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1635 ggr
_Jag_
0

Hängig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Igår märkte jag att min ena råtta var hängig. Låg på rygg (aldrig gjort inann) och blev kliad. Hon fick svårt att gå. Idag trillade hon i buren när hon skulle klättra på gallret. Hon är mycket seg fortfarande. Hon känns kall och slapp när man lyfter henne. Kan hon ha fått en hjärnblödning? I så fall, vad gör man åt det? Avliva?

hus-musen
0

oj.. stackars råttis.. det låter som hon fått kanske en blödning eller nått.. du läre ta henne till en veterinär så får vetten säga vad som är fel! men håll henne varm o se till att hon dricker iaf=) lycka till=)

Qui dormit, non peccat

_Jag_
0

Okej. det var det jag misstänkte. =(Hon kommer få åka till vetten imorgon. Har försökt få henne o dricka. hon fick i sig lite i alla fall. Ska försöka hålla henne varm också. Tack så mycket för svaret =)

hus-musen
0

det viktigaste är att hon får i sig vätska, råttor torkar lätt ut annars!

du får säga hur de går med henne efter vettbesöket!! hoppas de går bra=)

Qui dormit, non peccat

_Jag_
0

Hon ville inte alls dricka nu men fick i sig några droppar. Hon äter inte längre på bakbenen utan på alla fyra. Hon vill knappt äta överhuvudtaget.  Tack. Det lär behövas =/

_Jag_
0

Just det. Hon är helt röd på frambenen och fram klorna(blod? ser ut som sår ungefär). samt igår hade det kommit blod eller snor ur hennes näsa (lite torkad runt om)

hus-musen
0

råttornas snor blir rött i kontakt med luften. så eventuellt så kan det vara för att hon inte orkar tvätta sig ordentligt. om det är mycket rött sekret är det ett tecken på sjukdom.. men vilken sorts är svårt att säga!

har hon sår?? eller ser det ut som att det röda skulle kunna komma från ett sår?

Qui dormit, non peccat

[kalelo]
0

Påminner m min Babsan, men hon hade nga sår och var jätteslö. Hon hade canser och fick somna in till min förtvivlan. Hoppas att det är något som går att behandla för dig iaf.

niffen
0

Hon kan ha öroninflammation, det låter ju som om hon har svårt att gå och tvätta sig. Då funkar råttorna rätt ok, bättre än vad man tror, men när de ska hoppa någonstans ramlar dom, eller när de ska tvätta sig så ramlar de. De vill också helst dra sig undan från flockan iom att de inte vill visa att de är sjuka. Kolla och lukta i öronen om det ser smutsigt ut eller luktar illa. Och råttornas tårvätska och snor blir rött i kontakt med luft, så när hon har försökt att tvätta sig kan det hända att det kommit snor på benen.
Känn igenom henne om du känner några konstiga knölar som tar energi från henne eller liknande.
Kolla även om det kommer blod ur rumpan (anal, slida) om det kan bero på det, att hon förlorar mycket kraft pga. det?

Om jag var du skulle jag ringa veterinären innan du kommer in, sök gärna efter den veterinären du ska träffa också, om du bokat tid. Ofta kan veterinären inte ta samtalet, men du kan testa iaf. Jag tänkte att eftersom det är så många saker det kan vara kan du ju iaf upplysa vetten om hur råttan är, typ.

_Jag_
0

Jag ska kolla upp hennes öron. Vet att hon antagligen har anlag till cancer då hon är "räddad" från tropikcenter och dom är ganska så inavlade där. Så kan ju mycket väl vara så att det är cancer.
Det röda är antagligen snor. Det på benen ser det ut som att  hade kunnat vara blod men det känns ju konstigt att hon skulle ha sår på benen?
Hon fungerar inte speciellt bra ligger och är slö. 
Trillade i marken (skulle hoppa) från soffan igår.
Men när hon kom ner låg hon bara kvar istället för att springa in under som hon brukar.

Vetrinären vi ska till kan ganska mycket om råttor och brukar inte vilja avliva i första taget så vi får se vad som händer. Vill ju inte heller att hon ska lida. Är det så så tar jag hellre bort henne.