Hjälp mig!!!!
Jag har haft mina råttor i fyra dagar nu. Två hanar som är 6-7 månader gamla. Först var jag jätteglad, men i morse satt jag och grät på sängkanten… 
Den ena råttan, Måns, som är den den som bestämmer över den lägre rangade Billy, ville inte direkt gå in i buren… Så fort jag närmar mig honom springer han iväg (han kan komma och lukta på mig osv, men om jag gör något hastigt gömmer han sig) och så fort jag ens försöker plocka upp honom sprattlar han och skriker… Den andra, Billy, är spänd och nervös om man klpppar eller plockar upp honom, men man kan göra det, fast han gillar inte att man gör det för länge…
Jag vet inte vad jag ska ta mig till… Har ingen tidigare råtterfarenhet. Båda två är hanterade innan och var mycket lättare attt hantera i affären, ingen av dem bits. Jag vill inte jaga upp Måns och försöka fånga honom med våld för då kommer han kanske bli rädd för händer och börja bitas. Dessutom får jag inte ha dem lösa när jag inte är hemma eftersom de inte är rumsrena och får jag inte in Måns i buren när jag ska gå så måste jag väl göra mig av med honom, och antagligen Billy då också… 
Inget blev som jag tänkt mig.. Jag har ju läst här inne på iFokus och på andra ställen på nätet och pratat med folk med råttor. Alla beskriver hur roligt det är osv, men det är inte så för mig, och kommer det någonsin bli så?
Jag tänkte ju när jag tagit hem råttorna å de var lite osäkra att jag skulle låta dem vänja sig vid den nya miljön innan jag började greja med dem, men det verkar ju bara som att Måns blivit förvildad av att inte blivit hanterad, även om det bara handlar om timmar och dagar..
Snälla finns det någon som kan hjälpa mig?
Glömde tillägga:
Måns har varit skygg hela tiden, och jag har ju inte lyft honom innan så mycket så han skrek typ första eller andra gången, men han ramlade iaf ner från fönsterbrädan förrgår kväll. Han hade ner en kruka och följde med i fallet (jag såg det inte, hörde bara) så det kasnke är så att han har ont, fast han springer ju runt och brottar ner Billy osv som vanligt… jag vet inte ja..

det är klart att de är lite rädda för dig när det är en helt ny miljö! ha mat i handen så råttorna märker att du inte är farlig, de förknippar dig med nått gott.
sen förstår jag inte riktigt varför du släppte ut dem på golvet på en gång nästan?? du skulle ha väntat och låtit de vänja sig vid dig först i buren.eller haft dem i knä så att de ser att du inte är farlig. det kan vara omöjligt att få tag på en skygg råtta, därför får du inte göra hastiga rörelser då du bara stressar upp honom. jaga den hjälper inte.se till att ha dörren stängd så de inte kan smita för långt,ställ fram mat i buren så kommer han när han blir hungrig.
sen ska du inte vara rädd för att ta ett stadigt tag i råttan.spelar ingen roll om den piper lite då.så länge du inte klämmer sönder den förståss. om den lär sig att varje gång den piper så släpper du så kommer det at bli ett svårt beteeende att få bort.de är du som bestämmer ,inte råttan. min ena pojke piper alltid när jag lyfter bort honom från något han tycker är skoj, annars piper han inte. så det finns pratiga råttor=)
en råtta blir inte förvildad så snabbt som på ett par dagar eller timmar.
du borde ta ett djupt andetag och slappna av lite. gjort är gjort liksom. och nu vet du ju vad som gick fel så nu kan du träna på att vänja dem vid din hand=)
Qui dormit, non peccat
jo, men dem är ju vana vid mig och buren på så sätt.. Dem klättrar ju upp på mig och visst springer han in i buren ofta, bara det att det kan vara någon timme emellan, sedan var ju också Måns (som nu är problemet) inne i buren hela första kvällen, natten osv. han vågade inte komma ut först. dem luktar ju på handen osv. Mitt bekymmer är ju att Måns blivit värre Billy är ju likadan, men Måns blir bara skyggare osv… Är det rätt att hålla i en livrädd råtta då? Hna sprattlar ju å skriker så mycket. blir han inte bara räddare då?

de var i alla fall för tidigt att släppa ut dem fritt.. de har uppenbart inget förtroende för dig än.. när de slänger sig på burluckan i ren lycka för att du kommer hem så har du fått deras förtroende=)
jag släppte ut mina i soffan där de inte kunde springa så långt och jag satt bredvid dem och gav dem mat o gosade när de kom fram frivilligt till mig.så gjorde jag i en månad innan de fick springa på golvet. ville vara säker på att de kommer till mig när jag lockar på dem.
tror inte att råttan är livrädd, då skulle han antagligen ha bitit eller blåst upp sig som en igelkott för länge sen. hur lyfter du dem då? ta honom med en hand runt överkroppen och en hand runt rumpan och lyft upp honom. håll i honom i 10 sekunder, släpp sen försiktigt ner honom och ge honom nått gott. oavsett hur mycket han sprattlar o piper så håller du i honom. dt för att han ska vänja sig vid dina händer. släpp inte ut dem nå mer på golvet, det hjälper inte. har du ingen tex fåtölj där du kan sitta bredvid och hålla koll?? ge dem en mumsbit när de kommer fram o så=)
med tanke på råttornas ålder, varför köpte du så gamla när du inte har råttvana?? ungar är mycket enklare.. dessutom så vet du ju inte hur de har blivit behandlade av sin tidigare ägare.
Qui dormit, non peccat

alla råttor tycker inte om att bli lyfta förresten, men man ska dock kunna hantera dem även om de inte är förtjusta i det.. min ena hane som jag fick avliva pga aggressivitet var halvt omöjlig att lyfta. man fick lägga fram handen o ville han så klättrade han upp sj. annars fick man ett nyp i handen om man inte passade sig.det gick bäst att lyfta honom med en hand under rumpan och en hand runt överkroppen. så ge inte upp!!
Qui dormit, non peccat
Ge verkligen inte upp utan börja om från grunden med att få killarna att lita på dig. Babysteps :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
hade det varit jag så hade jag haft dom i buren först och främst, ställt buren på ett bort eller dyligt om det gick så dom itne kommer så långt om dom klättrar ut, sen skulle jag sitta me dom där, pyssla i buren, prata me dom, killa lite på dom, ge dom saker som dom gillar att smaska på, låta dom klättra upp på mig. Jag skulle itne försöka hålla fast dom om jag var du, för det första så vet man ju inte exakt hur dom är, det e bara du som vet det. Men jag skulle inte släppa ut dom på golvet förrän dom litar på dig och känner sig trygga i miljön, först då kan du börja ha dom ute på större ytor. hoppas det löser sig och ha massa tålamod. 6-7 månader e ju ganska mycket, vet du om dom suttit i affären hela tiden, då e det kanske ganska stort miljöombyte dom varit med om och vem vet, det kanske är himla jobbigt för dom när dom e så stora också att det blir sån skillnad på hem så att säga..Eller så har du dom i soffan eller sängen och låter dom springa där me dig ha dom i tröjan och bär omkrng på dom så fort du har tid.

En fråga bara :) Råttor är ju otroligt slinka och snabba ( i många fall). Om man släpper de i soffan när de är "nya" finns inte risken att de springer bort och försvinner under något mysigt kylskåp eller så ^^ ? *fundering*
Mvh Ellenfyrkant
man får ju ha koll på dem hela tiden ju så att de inte hoppar ner från soffan ju….

#9 Jaja klart men jag menar ju det att de är så otroligt snabba :P Så alltid hinner man kanske inte få tag på dom om de skulle göra ett rymningsförök :P ?
Mvh Ellenfyrkant

#10 riktigt så snabba är de inte, synnerligen inte om du har koll på dem. man ser när en råtta har hittat något spännande o är på väg bort! lyckas du skrämma dem däremot så är de borta på en sekund.
Qui dormit, non peccat

#11 Okej, har inga råttor själv men är intresserad och det skadar ju aldrig att fråga och lära sig :)
Mvh Ellenfyrkant

#12 nee precis, fråga på du=) det finns många trådar du kan söka på o läsa om oxå=)
Qui dormit, non peccat
Tack alla för svaren! jag tänkte svara lite på allt här nu, men jag kan medela att det både gått bättre och sämre.
Till att börja med så kommer de från en djuraffär där de blivit väl omhändertagna och jag tror att de tagit hem råttor på helgerna osv. de bits ju inte osv. Anledningen till att jag släppte ut dem på en gång är för att när jag köpt dem så blev det en massa krångel med bur så det slutade med att jag fick låna en alldeles för lite fågelbur. Dem kunde inte röra sig nå mkt alls i buren å det var jättetrångt och dessutom så tänkte jag att de skulle få vänja sig vid mig först innan jag börja greja med dem så därför fick de gå lösa i rummet (endast mitt rum, ca 16kvm) nu har vi fixat en bur åt dem (95x30x60 cm)
Till det här att lyfta upp dem. "problemråttan" Måns har blivit mycket enklare. Båda kan ju tjuta när man tar upp dem, men han är lugnast och jag har haft honom på axeln en gång! Den andra, den väldigt sociale Billy som hela tiden vill vara med och klättrar och nosar på en osv, springer iväg och skriker och sprttlar när man ska lyfta honom, däremot så får man klappa honom när man inte håller i honom.
En liten fråga till bara; Mina råttor är inte så rumsrena. Blir dem de, eller kommer de alltid kissa å bajsa överallt? de luktar väldigt mycket kiss och har kissfläckar på pälsen. Varför har dem de? Kan de vara såa tt de är ororliga.
(Det kanske står lite hastigt här och inte allt är med, men det är för att jag är i skolan å har lite bråttom ;) )

att låta dem sitta i fågelburen en kortare period hade ändå varit bättre=) men aja strunt i det=)
om du vill ha rumsrena råttor så måste du träna dem till att bli det. det kommer antagligen inte att hända av sig sj! lättast är att börja i buren! ha en toalåda i den och varje gång de bajsar brevis och du ser det lyft dem till lådan! säg gärna fy om de bajsar bredvid men ge dem nått gott när de gått på lådan. alla bajskorvar som hamnar utanför lägger du i lådan. vissa råttor har "bajshörn" lättast är att sätta en en toa i ett sånt hörn! de kommer att kissa oavsett vad du gör, de märket sitt revir helt enkelt. den dominante råttan kan kissa på dig o de andra råttorna för att visa att ni tillhör samma flock (tror jag iaf). min ledarhane kissar jämt iaf.lite irriterande men de är bara att torka suck* hanar kan oxå få gult i pälsbotten och det tror jag har med testosteronet att göra. du kan bada dem, men vänta tills de har vant sig o accepterat dig helt först! annars kan det bli för mycket för dem! en del gillar att bada, men det är mina råttors största skräck!
Qui dormit, non peccat
Hur går det?

putt
Mvh Vinetta
Det går bättre å bättre med råttisarna nu, tack vare alla svar! Billy går det jättebra med, då han är en väldigt social liten råtta som gärna är med mycket. Måns är lite skyggare men det är väl hans personlighet skulle jag tro, han är väl helt enkelt inte den keliga typen. Jag hoppas bara det kommer fortsätta att bli bättre och att Måns kommer vilja vara med mer, han tycker ju inte alls om att bli upplyft fast det går bra när man väl fått tag i honom.
#15 jag har aldrig sett dem bajsa faktsikt. Dem är mycket duktiga på att stöka ner i buren, kiss å bajs precis överallt så de måste gå och ibland sova i det. (å då gör jag rent i hela buren 2 grr om dan!) å de stökar dem ner när jag inte är där. Jag kan sitta med dem i flera timmar utan att de stökar ner (kissar gör det ju överallt, men det är ju revirmarkering osv) sedan lämnar jag dem en timme å då har de minnsan stökat en massa. så dem bajsar tydligen inte offentligt ^^,
Jag undrar bara: Hur mkt kan de sitta i buren och vad ska jag göra när jag tar ut dem? Nu får de komma ut ca 1-2 timmar (ibland mer) om dagen, men då springer de överallt i rummet, å det är ju inte så bra just nu. Om jag plockar ut dem för att de ska vara med mig så kommer dem springa iväg efter ett tag, å jag kan inte hålla i dem hela tiden.. vet inte riktigt hur jag göra på den punkten… De kan ju inte sitta i buren nästan hela dan förutom ca 5 min när jag plockar ut dem å sedan sätter in dem i buren igen. elr?

jo visst kan de sitta i buren hela dagarna men det är väl inte så skoj för dem kan jag tänka mig. när du tar ut dem, ha dem i din säng eller i en soffa där de inte kan springa så långt! jag har min bur bredvid datorns så när jag sitter där öppnar jag luckan så de kan komma ut o klättra runt o sova i huset ovanpå buren. de får komma o gå som de vill, de får godis o mys när de kommer till mig=) annars kan du skaffa typ en kaninhage som de kan springa runt i på golvet typ=)
Qui dormit, non peccat