Råttägande
Har planer på att skaffa råttor inom ett år :) Tid är pengar :)
Håller på med en lista för att kunna planera mina inköp och min ekonomi. Funderar på mat och toa-lätt. Hur mkt ska man räkna att man betalar för detta utslaget på en månad? Annars, bortsett från bur så ser det ut såhär:
- Hus ca.60:-
- Hängmatta (tillverka själv)
- Grenar (fixa själv)
- Tunnlar ca. 40:- + toarulle.
- Bottenunderlag - Toa-lätt
- Övriga leksaker
- Matskål ca.30:-
- Vattenflaska ca.25:-
- Mat + godis
- Foderhållare för färsk mat ca.30:-
- Klosax (finns redan)
- Transportbur ca.150:-
- Hushållsvåg
- Koppel & sele (tillverka själv)
- En buffert på ca.2000:-
Låter detta bra ? Som ni ser har jag inte planerat pris på 'övriga leksaker' då jag tror det är något man köper lite då och då, här och var ^^. Jodopax och bomull samt. kompresser finns redan hemma :)
Mvh Ellenfyrkant

Byt ut klosaxen mot en helt vanlig nagelbitare (till människor). Mycket lättare att klippa med den.
måste man klippa doms klor?
man behöver MYCKET mer saker
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Här finns en lista om allt man behöver gå in där och titta jag har skrvit den tillsammans med andra här på rif
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Det är en början!
Sen kan du som över allt annars - Köpa tills plånboken blir tom.
Lite händig så kan du fixa det mesta själv, finns väl lite saker som är svårt att fixa men annars finns det mesta i ett vanligt hushåll..
Nyfiken: Vad hade du tänkt dig för bur?

#2 det är väldigt olika. en del råttor biter själv av sina klor när de tycker att de är för långa. andra gör inte det och då kan det rivas jättemycket när de går på en, och då kan det vara skönt att klippa klorna med jämna mellanrum!

#1 Okej, visste jag faktiskt inte :) Men det finns ett flertal sånna hemma också ^^ Alla försvinner sen dyker de upp ^^
#3 + #4 Ja, men om du läste mitt inlägg ordentligt hade du förstått att den inte var helt klar än. Kollade länken, mycket av de sakerna du skrivit upp tkr jag är onödigt att ha i föråd långt i förväg, ex. Barnmat, korgar, ohyreshampoo.
Massor av korgar är inte ngt jag skulle köpa i förväg, jag hade hittat saker hemma och gjort dom till roliga lekplatser och sovställen och ohyreshampoo ser jag ingen anledning till att ha i förvar då jag bara kan ta cykeln och trampa ner till närmsta djuraffär på 20min för att köpa ett om de nu skulle få någon form av ohyre. Tkr m.e.o. inte om din lista riktigt.
#5 I närmare detaljer är inget sånt bestämmt, tänkte nog kika runt på blocket när det är dags :)
Mvh Ellenfyrkant
#7 om du nu har läst hela listan så står det att vissa saker inte är så viktiga och den lista har jag inte gjort sj utan med andra här på rif du borde ta emot den hjälpen

#8 Jag har läst igenom listan men det finns även med saker som jag tkr känns onödiga trots att de inte står att det är lite mindre nödvändiga saker. Ett ex. korgar.
Känns inte som att jag vill eller behöver diskutera detta med dig. Vi tycker olika och föredrar olika "upplägg". That's it!
Mvh Ellenfyrkant
jag själv skrev ungefär samma fråga. Blev tillsagd att bara saker te råttan kostar runt om 2000 kr. Ska iväg imorrn å kolla upp för egen räkning mer exakt vad detk ommer gå på. Budgeten fick jag till svar av min äntligen förstående fader att om något skulle hända inom de kommande månaderna efterj ag fått råttor skulle jag få hjälp. Dock blev dert sagt att en budget på 2000 kr är bra att ha en annan 800.
Och som jag själv tänker. Du behöver inte ha för mycket inredning först. Råttorna ska ju bli vana vid dig först. Sedan är det bara att bygga upp efter vad budgeten tillåter. För även om du har alla sakerna kan du inte sätta in allt på en gång ima att råttorna kan gömma sig i det. Iaf har jag fattat det som så å tänker gå den vägen. Jag tänker bugga på råttornas inredning allt efter som vi lär känna varandra. ^^

#10 Tack för svar :) Så du menar alltså att man bör ha ca 4000 innan man skaffar råttorna? ;)
Mvh Ellenfyrkant
ne… Jag tänker samla på mig 2000 å köpa bur å inredning först. Därefter råttor. Sedan tänker jag hamstra pegnar igen till en budget. Utifall de blir sjuka. Folk får kalla mig tjurskallig om de vill för de. Men jag har svårt att tänka mig att råttor som skall komma ifrån en seriös uppfödare skall inte bli sjuka iaf den första månaden jag får dem. Så jag tänker hamstra på 2000 å sedan förskaffa mig det jag behöver därefter som tex mer inredning och sådant. Ima att man ändå inte ska ha för mycket te en början. ^^

#12 Förstår precis ^^ Och när ens föräldrar är villiga att lägga ut pengar om något skulle hänfa är ju inte bufferten superviktig att ha på en gång :) Men man får jus e till att klara av att betala tillbaka xD
Mvh Ellenfyrkant

#11 nee ma måste inte ha 4000kr direkt, eftersom bebisarna inte borde vara sjuka när du köper dem.2000 i budget är dock en bra siffra, då klarar man de flesta olyckor och sjukdomar. ett vettbesök kan gå på 300 kr o då har du inte fått medecin tex. så priset kan stiga väldigt snabbt!
ingen ide att hänga buren full på en gång med grejer då råttorna ska vänja sig vid dig först. men ett hus o nån hängmatta eller korg bör de ha. sen ledsnar råttor snabbt på inredning så de gäller att sätta in mer inredning o gärna flytta runt dem lite så råttorna får undersöka=)
summan 4000 kr kommer från när du har allt som dina råttor kan tänkas behöva, finns inget som säger att det inte får vara dyrare eller billigare liksom. men ca 2000 kr får man nästan räkna med i burkostnader o annan inredning. men de finns ju billigare begagnade burar som man kan få för 1000lappen liksom, då kommer man inte upp i 2000 kr i buren. de andra 2000 är som sjukbudget.
Qui dormit, non peccat

#14 Det var det jag skrev m.e.o. ca 4000kr. 2000 för inredning åå så och 2000 i "sjukpengar". Sitter vi inte åå skriver samma sak :P ? Det sista där måste jag säga att jag knappt förstog någonting alls av :P Burpris snacket. Jag köper väl inte en bur för 2000 för två råttor i vilket fall :P
Mvh Ellenfyrkant
Buren jag skall köpa som är en rätt "normall råttbur" (med nadra ord fågel tjofräss) kostar 750 splitter ny. Dock beror det helt på VART i sverige man bor osv. Bor du i stolkholms närheten kan jag glädja med att det fanns en fin guldaktig bur som nästan var splitter ny för 400 på annonsdirekt.

Tycker ni båda råttplanerare verkar ha bra koll! Självklart kan man alltid få ner budgeten om man är lite smart.. Och nej, man behöver inte köpa allt på en gång! (ingen gör det)
Det viktigaste tycker jag är sjukbudgeten. Men vissa kanske vet att de har en rik farbror eller något och inte behöver spara så mycket på en gång. Alltså.. allt handlar om att planera helt enkelt! Jag startade med en budget på 1000 kronor. Det skulle räcka till besöket för två råttor och så räknade jag med att sambon skulle vara snäll och låna ut om det överskred det. Men vill man vara garderad för allt som kan hända är det förstås bättre att ha mer pengar! Och jag tror det är de svaren ni får.
Älskar mina stora små vänner..
#3 vill inte gnälla, men du skrev att man behövde mycket mer saker, sen så va det inte alls lika viktigt, tycker hon fått med det viktigaste man behöver ha när råttorna kommer hem och jag hittade inte mycket att lägga till. Och det man saknar när råttorna kommer hem är det ju bara att gå och köpa när det behövs.
Ellen: va e det för råttor du ska skaffa :D ??

#15 haha jag såg inte ditt inlägg de postades medan sjag skrev=)
Qui dormit, non peccat
Jag snor listan från Love- och berättar vad jag har på den
Buren
* Bur (tex voljär, fågelbur)
* Hus (har inget hus och har aldrig haft, det behövs inte)
* Hängmattor
* Korgar att sova/leka i (korgar är den viktigaste inredningsprylen här! barncykelkorgar är ett hett tips!)
* Grenar att klättra på (har aldrig haft åt mina, onödigt om man inte råkar ha fruktträdsgrenar som man orkar tvätta rent ordentligt. med andra ord inget jag beger mig ut och letar efter)
* Rör/tunnlar (har fått gula plaströr gratis av en vän, inte så svårt att få tag på billigt eller gratis)
* Plast planer, ev lock som man har hemma (jag antar att hon menar hyllor, det har jag några från Ferplast)
* Bottenunderlag, tex aspflis, aspspån, toa-lätt
* Massa olika leksaker, bara fantasin sätter stopp för inredningen (har inga leksaker till dom i buren)
Mat
* Matskål/skålar 2-4st (en för Torrfoder, en för blötmat)
* Vattenflaska
* Mat (tex grodblandningen) och nått gott för dem att mumsa på precis när de kommit hem!
* Ev barnmat, (kan man dock köpa senare, då jag inte vet hur länge det håller) (jag ger aldrig barnmat, onödigt dyrt och jag har även fått höra av någon (minns ej vem) att det inte heller är speciellt bra att ge)
* Någon sorts godis (ej människogodis) dom kan få då och då (inget måste att ha "riktigt" råttgodis hemma, det finns säkert mycket i ditt skafferi eller kylskåp som kan klassas som godis för en råtta ändå!)
Övrigt
* Handdukar (har man oftast hemma)
* Koppel och sele (den enda selen jag kan rekommendera är Kickis råttsele, och jag har själv använt min max 5 gånger sammanlagt. med andra ord inget måste heller)
* Liten resebur att tex. hämta dem i (bra att ha dels när man ska hämta råttorna, och dels när man ska till veterinären)
* En bra budget (väldigt viktigt)
En liten låda om det händer någon olycka med följande saker i:
* En låda att ha sakerna i.
* Fil/nagelklippare
* Schampo (för bad, inte heller viktigt egentligen) (jag använder den tvål/schampoo/balsam etc som finns i närheten när jag ska bada råttorna - det mesta är testat på just råttor!)
* desinfektions spray (t.ex. Vircon) (onödigt för en "nybörjare")
* ohyreschampo och spray (ohyresschampo skulle jag aldrig lita på, möjligtvis spray som förebyggande inför utställning)
* Jodopax, (sårtvätt)
* sterila kompresser
* bomull
* aloevera gel (varför en bas-sak??)
* Valeriana (lugnande) (what!?)
* Stronghold/Ivomec samt Baytril och Vibramycin (medicinera ej utan att ha rådfrågat veterinär) (inget av detta får du egentligen ha hemma, då det är receptbelagt. en veterinär får inte skriva ut "extra" medicin ens till uppfödare. med andra ord inget en nybörjare ska ha när man skaffar sina första råttor…)
* Hushållsvåg (är viktigt då man måste kunna hålla koll på deras vikt)
Och här ser man hur mycket av den här listan som jag har efter snart 3 års råttägande
Visst vill man vara duktig som ny råttägare men det behöver inte gå överstyr! Det är bättre (och viktigare) med en bra veterinärbudget 

Mvh Stephanie 

håller helt med dig stephanie :)
Själv har jag tur å hittade en djurbod typ… 3 min ifrån där jag bor som har rått saker och liknande och gav mig jätte bra tips å hade BILLIGA burar. En bur hon själv haft till sina råttor med lite inredning som medföljer kostar 495. Snacka om att jag tänker slå till! Sedan metal skålar man sätter fast i buren. E helt såld nu… Hon hade t.o.m råtleksaker oms jag typ bara.. gaaaaa vill ha. En salong som råttorna själva kan springa in i, gungbräda, vattenautomat å ha om de e ute på golvet å springer. Mat automat med. Allt för å skämma bort råttor EXTRA mycket. Dessutom fanns det foder om man e lat å inte orkar bladna som kostade 20kr/kg. Spån kostade 8kr per påse typ. Hoppas du har sådan tur som jag å hittar ett sådant bra ställe ^^
#20 hur många gånger måste jag säga detta. Jag har inte gjort listan sj utan tagit hjälp av andra här på rif som a god kunskap om råttor och jag har skrivit att ALLT inte behövs äs gärna innan ni klagar på mig. Jag tänker inte slösa någon mer tid på detta hejdå
det kostar på att gå ut för hårt och vara för säker ibland. du skrev själv att man behöver MYCKET mer, och det va bara du som skrev det, inte med hjälp av andra här på RiF :-P va kanske det vi tyckte var lite för överdrivet, behöver inte ta illa upp, tänk på trådskaparen istället, hur hon kanske tog det av ditt inlägg du skrev, nu när det är förstått att man inte behöver alls så mycket mer än det hon först skrev? Och det gäller oss alla här på forumet. Att vi tänker efter först innan vi kastar oss in och ska tala om för andra hur det ska vara?
som sakt jag tänker inte slösa någon mer tid på detta hejdå

#16 Tyvärr har jag inte särskillt nära till sthlm. Men säker på att man kan fynda på blocket ;)
#17 Känns skönt att höra ^^
#19 Haha inga problem ^^ Shit happends ;D
#22 Oj hjälp ;O Nu blev jag avundsjuk x] Hur hittade du den och vart bor du :) ?
#23 Självklart tar man hjälp av de kunniga när man kan! Men det var väl 'din' lista? Där bör du skriva sånnt som behövs för dig d.v.s en nybörjare. Och om inte ens vissa av de går att få extra av, utan är receptbelagt lär de vara nästintill omöjliga att få tag på och som jag skrev tidigare, ser ingen anledning till att ha ohyrespray eller massa annat mot sjukdomar om de är friska. Då är det hellre något jag köper i efterhand när det behövs.
#25 Känns som att du alltid gör såhär när du får klagomål eller kritik ?
Mvh Ellenfyrkant
#26 ja jag har tur. Ägaren av butiker var vist ett r8 fan. Så hon hade MASSOR till råttor. uch vad jag ska skämma bort mina i framtiden. Jag själv bor i Vara. Typ.. öh.. 9 mil ifrån gbg mellan trollhättan och Lidköping. Å våga inte läsa LINköping, det är LIDköping ;P
Listan för mig nu ser ut så här:
Bur 495 (otroligt nog har den lite inredning med :o)
Mat skålar 60-70 kr/st (metal skålar man sätter fast i gallret)
Mat 20kr/kg (precis som hemma blandning dock färdigblandad)
råttor 500kr ca för två.
Sedan tänker jag mest använda mig av tidnings papper. möjligtvis ha lite spån uppe på å blanda.
Transportbur kostade ungefär 150 på ÖB å leksakerna kostade typ.. 40-70kr. Inte dyrt alls :o
Men jag älskar leksakerna som var speciellt för råttor. Fanns en vatten automat man kan ha om man har råttorna på golvet som hade en huva osm såg ut som en kaktus med ett litet hus i. Samma med en mat automat. (dock var dessa två inte så stora). Sedan En liten igenom springbar grotta som hette "salongen" med en borste inuti så de blir kliade på ryggen. Osså min favvo, en gungbräda :D Så farscinerad av de hela så de e synd om mig.. Så jag känner att.. leksaker å inredning lär jag nog inte ha proble med å hitta. Hon hade nästan allt å var bered på å handla in om så något speciellt skulle vara ^^
Så min summa ligger typ på 1300 kr med råttisar inräknade.
uch va långt jag skrev… rorry
#26 kanske för att jag inte pallar med tjafs och vill inte ha tjafs

#27 ett råd är att akta dig för tidningspapper om du inte vill storstäda buren en gång om dagen! då är det bättre med toa-lätt=)
Qui dormit, non peccat
Toa-lätt suger inte upp lika mycket å luktar mer har jag hört. Å jag tror vi har haft de te våra katter med de luktade apa om det. Så jag litar inte helt å hållet på det. Dessutom går la dom å spretta minst lika bra som spån eller tidningspapper? :P
Lyssnar mest på min kompis om sådana saker lite faktist, då han råtta är bortskämd å tjock samt e snart 4-5 år! Så man kan ju hoppas på att hans tips får dem å må bra å så ^^

#30 Haha låter ju väääldigt bra att lyssna på någon som har en tjock råtta XD Haha *skämtsamt* :P
Mvh Ellenfyrkant
mennar ju mer hälsosam.. ;P Råttor ska ha lite hull ju. För mig ser råttor ut som tjocka gottigrisar.
Btw. Då jag fått ihop pengar å så ska jag köpa bur å sådant på fredag :D Snott mitt gamla terarie ställ till att ställa buren på så de kommer upp lite å så. Dock e jag fortfarande osäker på spånet. Ska köra blandning utav tidningspapper och sågspån. Men vet inte redigt vilket sorts spån. Ere skillnad? Har läst att de ska vara farligt med tex vanligt psån osm man har te kaniner. Typ, granspån.
Sedan är det bara att luta sig tillbaka och invänta tillfälle då man har 500 kr å köpa råttorna med :D dock kan ju det ta längre tid.. men man lär ju iaf ha bur å så redo ^^

#32 Asp ska det vara :)
Mvh Ellenfyrkant
De ska de va? Hmm… får spana efter de. Om nu inte de e just asp som fassan sågar på jobbet. Billigt å bra *flin* får titta närmare påre :P

#34 Haha, ujuj då får du ju allt läskigt billigt :P
Mvh Ellenfyrkant
ja vore la fint för en fattig musikant? ;P Känns dock väldigt bra, köper metal skålar osm visserligen kostar lite mer men lär ju hålla. Å de mesta som behövs i början köps på fredag. Sedan ska jag spana in aspspån osså köpa in, bladna te med tidning å sedan ere bara å ligga å lura i väntan på pengar igen. tihihihi *känner sig väldigt nöjd med sig själv*
Hur går de med sakerna?
För min del:
10 toarullar
3 papperskassar med tidningar.
1 st terrarieställ att ställa buren på
Resten skall inköpas på fredag, öhm, dvs bur, matskålar och ev lite inredning.