*suck*
Mm…. *suck*
Hade planer på att börja ett gymnasie där jag skulle bo inackorderad. Men nu börjar jag tveka, tvivlar på att det verkligen är rätt för mig. Jag har älskat djur i alla år och detta gäller ett naturbruksgymnasie, jag var intresserad av djurvårdslinjen och sedan i framtiden ett jobb på någon gård i södra sverige. Men samtidigt är jag ju vegetarian och slakt är något av det värsta jag vet, så har på senaste börjat tvivla på att detta verkligen är rätt för mig även om jag älskar djur. Lekte även med tanken på att öppna hunddagis om herrans många år och då skulle det ju sitta finfint med en djurskötarutbildning i bakrunden. Men vad skulle jag göra fram till dess? Jag har alltid velat bli veterinär, men inte nu på senaste året har jag insett hur mkt plugg det är, i synnerhet matte och NO. Matte är det värsta ämnet jag vet, troligtvis för att jag har svårt för det. Då känns det ju inte så kul att plugga till veterinär där detta superpaket med matte ingår *ironi*, det är ju lika lång utbildning som för att bli läkare, dv.s. ca 8 år. Så vet inte om jag vill satsa på drömyrket längre, finns det kärlek och tro finns det även hopp. Och det är ju aldrig försent…. Man får många chanser i livet vad gäller vissa saker, andra inte. I alla fall om jag fortfarande tänker bo hemma får jag inte köpa några små råttor, även om mina föräldrar säkert tror att jag klarar det då jag haft både kaniner och hund (med eget ansvar) så tkr de båda att råttor är äckliga djur, tyvärr! *pust* Var bara tvungen att skriva av mig lite.
Mvh Ellenfyrkant
Kom bara ihåg att du inte behöver bestämma allt nu på direkten. Även om du skulle gå Naturbruks så innebär inte det att du är för alltid bunden till det.
Men ska du gå nånting så se till att du åtminstone får matte B.. har så tragiskt märkt att alla intressanta utbildningar kräver minst detta.
Jag hade/har svårt för matte. Jag ville ha en lätt utbildning på gymnasiet och valde då naturbruks. Efter ett år hade så mycket skit hänt att jag hoppade av. Gick 9 dagar på hantverks innan jag kom mig in på estet bild.
Jag tog studenten. Jobbade som vårdbiträde. Klappade ihop, försökte plugga upp min behörighet så jag kunde såka nåt universitet, klappade ihop igen…
Funderar fortfarande ibland på att fixa behörighet så jag kan söka till vet. utbildningen… men inser sen att jag kanske borde ha ett yrke som inte inkluderar blod på daglig basis..
Så, nu är jag återigen i startgroparna för politiken.. Livet händer när det är menat att det ska hända. vad du än gör för val så kommer du att vara där du ska vara, när du ska vara där.
Lev. Gör sånt som du vill så kommer allt att falla på plats sinom tid. Och när det gör det så kommer du att veta att det är rätt :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag känner många som har gått en gymnasieutbildning och sedan jobbar de inte alls med det som dem utbildade sig till. Men jag tycker också det är dumt att man verkligen ska bestämma hela sin framtid när man är 15 år. Det är många i min klass (går naturbruk) som har hoppat av etfer 1 år då dem har insätt att det inte är rätt utbildning för dem. Så det valet har man också, om man verkligen inser att det inte är rätt. Men det är ju inte heller kul att hålla på att flytta omkring hela tiden.
Som Allamej säger, ha inte för brottom med att bestämma vad du vill jobba med! Jag var jättestressad när jag gick i 2:an. Jag försökte bestämma mig vad jag ville plugga till efter gymnasiet och sedan jobba med i framtiden…
Till slut la jag ner allt och bestämde mig för att ge tid åt tänkandet. Att det skulle växa fram. Så nu har jag bestämt att jag ska jobba, var som helst, (nästan) efter gymnasiet och tänka igenom då. Jag trodde att man måste göra ett beslut nu, men man har hela livet på sig! :)
Min syster började på en journalistutbildning förra året och i hennes klass går det en 40-åring.
Det finns mycket annat man kan bli än veterinär! Husdjursagronom, kostexpert för djur, husdjursinspektör, jobba på djurpark, biolog, zoolog, starta eget.. och mer än så :)

#1 + #2 Tusen tack :) Känns bra att ha någon som förstår sig på denna knepiga människa någorlunda ^^,
Jag vet att jag vill jobba med djur iaf men intresserar mig inte för så jätte mkt av de yrken som finns. Men jag har ju som sagt tid på mig, och det fösöker jag intala mig själv också men jag blir så stressad av detta. Och kan inte låta bli att fundera eftersom jag ska söka preliminärt snart. Känns som att man skulle få en jättebra utbildning av djurvårdslinjen, då är man färdigutbildad djurskötare. Vet. assistens har jag kommit på på senare att det kanske "duger" när jag inte orkar plugga till vet. Och de där tankarna på hunddagis och ja, känns som jag funderar för mkt ibland, det har hänt förut. Men denna djurvårdsutbildning är ju svår att få och kostar pengar på annat sätt, tänker såklart på det jag tkr är roligt, det är ju djur och musik. Vet 3 linjer jag kanske söker som handlar om detta. Men ja, jag känner mig som en förvirrad liten plutt på denna stora jord med tusentals alternativ. Sen har jag alltid varit en planeringstyp :P Så jag tkr det är lite roligt att planera, göra inköpslistor och vad jag ska köpa vilken månad och aa, egentligen helt onödiga saker, men det förklarar kanske ocxkså en del i att jag är stressad över detta…. Jag vill veta så mkt i förväg. Jag funderar på vart jag ska ta vägen om jag nu går musik estet? Det är ju inte så lätt att hitta jobb utan utbildning. Känner mig helförvirrad och vet inte vart jag ska ta vägen, har svårt att ta saker som de kommer och de kan jag tyvärr bara till viss del påverka själv. Jag bara råkar vara sånn ;)
Men tack för era långa svar, underbart att ni tog er tiden :)
Mvh Ellenfyrkant
om du går djurvårdsprogramet så e det inget med slackt där
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag gick naturbruk med inrikting djurvård och har aldrig ångrat mej! Älskade alla ämnen, tog studenten med toppbetyg och fick två stipendium. Jag valde rätt! Men sedan tog det flera år innan jag väl jobbade med något som jag faktiskt var utbildad till. Innan dess jag trodde jag ibland att jag valt fel oavsett hur intresserad jag än var under gymnasiet.
Ta det lugnt! Nu för tiden byter man jobb när man tröttnar på det man har och man kan börja plugga oavsett vilken åldersgrupp man tillhös, välj något du tycker är roligt!

#3 - Jag är precis som du! En planerarmänniska. Jag vill också planera och veta hela min framtid nu i förväg! Jag har till och med gjort ett word-dokument som heter framtidsplaner XD
Jag blev helt hysterisk när jag inte visste vad jag ville jobba med. Men på något sätt har jag tagit kontrollen över det där nu och bestämt lite av min framtid: att jag ska jobba på något jobb, inget speciellt, och samla ihop massa pengar, och sen får jag se. Jag kommer ha min tänketid under tiden jag jobbar, för jag märkte att tänkandet om framtiden förstörde mina studier. Så nu fokuserar jag bara på skolan.
Det är ju viktigt att du väljer något som du intresserar dig av. Om jag skulle vara du skulle jag välja ett naturbruksgymnasium :) OM det skulle vara fel val är det bara att byta! Min kompis bytte gymnasium efter 2 år! Så nu när hon börjar på nytt gymnasium är hon 18-19 medan de andra är 16 ^^
man måste som sagt inte komma på vad man vill göra med en gång, min mor var mästan 40 när hon hittade sitt kall. Idag är hon mat-tant och lyckligare än någonsin. Personligen vill jag helst oxå jobba med djur och leker med tanken att öppna egen djuraffär. Men inser att de e lite för orealistiskt så därför har jag mina djur hemma istället och får pyssla med dom på fritiden. Vad jag har märkt så spelar de inte så stor roll vad man gör bara man har bra arbetskamrater. Du kan jobba med delfiner men vara fullständigt utmobbad av kolegorna eller sortera muttrar i ett lager och skratta tillsammans med vännerna varenda dag… I mina ögon är det ett enkelt val!

#6 Jamen visst är det roligt att planera! :D
Jag kan jobba med en inköpslista hur mkt som helst bara för de är roligt, sen sket det sig ändå lixx. Då kan jag börja om xD Den jag gansak nyss gjort räcker till November 2009 XD
#7 Tack…. I mina ögon också :)
Mvh Ellenfyrkant

Och bättre blev det inte när man kom tillbaka till skolan och det första mentorerna tar upp efter ett 10 veckors lov är gymnasieval, att det är så otroligt viktigt att man pluggar och väljer rätt. På de låter det som det är ens enda chans i livet…. Ni kanske tkr de låter fånigt att detta är ett problem. Men eftersom jag hade problem med det redan innan och lider av beslutsångest så blir det bara ett alltmer växande problem. 
Mvh Ellenfyrkant