att skaffa kull..
Hejsan! jag har fyra töser och ska snart även skaffa lite herrar och jag funderar över det här med avel… jag har nämligen tänkt att så småningom (om nåt år) börja avla eller iaf. skaffa mig en kull. Men jag vet så lite om genetikkrav och stamtavlor och sånt! Hur gör man bäst om man vill skaffa två råttor att avla med? Ska dom vara från samma uppfödare eller går det bra med en hona som man vet var hon kommer ifrån och skaffar en "proper" hane? Eller är det ännu mer komplicerat?
skulle vara tacksam för lite tips från erfarna och uppriktiga men inte alltför kritiska svar, är bara nyfiken!
skaffa hjälp från en uppfödare… och skaffa båda hene och hona från bra uppfödare.
Min blogg: SweGizmo.se
Framför allt kanske du ska börja med hanar från uppfödare, låta dom växa till sig ett tag och sen skaffa honor… Eftersom hanarna ska vara äldra vid parning. Så du kommer inte att kunna avla på dina honor om du inte lånar hanar…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag skulle säga skaffa flera honor från en seriös uppfödare då det inte är en garanti att honan lämpar sig till avel trots att hon kommer från en bra uppfödning. Samma sak med hanar.
När det gäller honor tycker jag att det är ännu viktigare med känd bakgrund än hanar eftersom man kan vänta med att ta en kull längre på hanar än honor och på så sätt upptäcka sjukdomar med mera innan.
Att ta kontakt med en kunnig mentor är också ett väldigt bra råd. Det finns hundratals råttor som söker nya hem och ska man sätta fler till världen tycker jag att man ska ha högra krav och mål med sin avel, annars bör man strunta i det för råttornas bästa.
Jag hoppas du vet att du knappast kommer känna mycket pengar på det. Honan kommer ätta mycket mer mat. Du lär behöva byta strö i buren oftare mm.

Mitt tips är att du fortsätter att hänga här, kikar på uppfödarnas hemsidor, läser alla avelstrådar om etik och moral och maler igenom alla artiklar. Så småningom kommer det att leda till annat informationsmaterial och nya frågor som du kan ställa i forumet. Jag tror det är svårt för uppfödarna när man lägger ut en tråd såhär och liksom frågar om "allt". :P
Besök gärna utställningar och försök bilda dig en uppfattning om hur råttor är och hur de kan vara! Kunskapen kommer successivt och du kommer att få en bättre bild av hur man ser på avelsetik inom råttvärlden. Det handlar alltså om att få en lite bättre överblick! :) Infon finns där ute, sök upp den!
Men berätta lite om dina honor, vet jag! Vad är det med just dem som fått dig att fundera på avel? Hur länge har du varit "råttägd" osv..
Älskar mina stora små vänner..

tack så mycekt för alla bra råd! Jag känner bara till en uppfödare som bor inom rimligt avstånd och det är en tjej som heter Mia i Malå. har tagit kontakt med henne om tre fina herrar..
Detta är som sagt bara en tanke och jag vill hur som helst pröva på båda könen ett tag innan jag vågar mig på någon parning, men täntke att det kan ju vara bra att börja på rätt ställe redan från början så kanske det blir lite lättare sen.
Har fyra honor nu som sagt så det lär nog vänta ett tag innan jag skaffar fler. Men om man skaffar en hona och hane från samma uppfödare finns det inte risk för inavel?
skulle uppfödaren jag tänkt skaffa herrarna från kunna fungera som mentor? var är en mentors uppgift?
på tal om hemlösa råttor så satt jag och tittade på blocket… om jag bara hade bott mer söderut!! Det finns så många fina råttor som jag gärna hade tagit om jag hade haft möjlighet att ta mig dit.. men det är svårt när man bor i Västerbotten.

jag är väldigt ny med råttor, mina äldsta töser är bara runt halvåret men efter ett tag skaffade jag en lite black husky roan och nu en till tös med samma klassiska svart och vit hooded teckning som mina första och som är så vanligt.
Jag har nog helt enkelt blivit bebissjuk av att vara på den här sidan! jag trivs med mina töser och speciellt en av dem skulle jag vilja avla på pga. sitt underbara lugn. Men vet tyvärr inget om henens bakgrund så det blir nog inte henne.. däremot kommer min lilla roan från ett ställe där en kompis till mig jobbar så att få reda på hennes bakgrund är inte svårt.. men rättar mig nog efter er och skaffar en tös från uppfödare.. jag har fått höra från flera håll att jag borde börja avla, dels som ett intresse och ev. för att tjäna lite pengar. Men jag vet mycket väl att det inte handlar om några stora summor. Men jag är bara 18 och har itne de rätta möjligheterna för att starta en riktig avel just nu, men att pröva med en egen liten kull vore kul. För att se hur det går, dock kommer jag att se till att ha ägare innan jag planerar någon kull.

en mentor har uppgiften att bedöma först dig, lära dig om färger, passsande råttor med bra temperament, kullskötsel, hjälp med gravid mamma osv du får fråga om hon vill hjälpa dig först och främst=)
hoppas du tänker på at på en bra avelshona/avelshane går det en drös andra råttor. om du har 8 råtthonor så kansek du bara kan avla på en hona.så det är lite mer komplicerat än att bara ta en hona som du tycker är trevlig, du måste veta sjukdmar, om det finns aggresivitet, barbering osv. det hjälper en mentor dig med=)
Qui dormit, non peccat

aha okej.. ja jag ska fråga henne :) jo nog vet jag att det finns sjukdomar m.m. men det var av den anledningen jag ville avla på henne, eftersom hon är så lugn :)

Hehe, vem har inte blivit bebissjuk! Men passa dig för att låta det bli en avelsmotivation.
Jag tycker det låter bra att skaffa hanar också och börja bekanta dig med båda könen. Ta tid på dig att lära känna råttan som art och som tamdjur!
Som råttuppfödare tjänar man inga pengar, tyvärr. Det finns trådar om det skrivna av uppfödarna där de räknat ihop vilka utgifter de haft och vilka inkomster de haft och de går ganska mycket minus. (Och då har de inte räknat in kostnader för bur- och leksaker) Om man inte rent ut sagt missköter sina djur så är det i princip omöjligt att tjäna på råttavel! :P
Och sen tror jag att du ska fundera lite på vad du vill få ut av en kull. Det låter osm att du mest vill ta en kull för din skull. Då tcyekr jag att du ska ha det som mål att endast ta en kull och eventuellt ta en till när du känner att det finns plats och tid. Det är lite skillnad på att bara ta en kull och på att avla och ha ett särskilt mål tycker jag. Men även för att bara ta en kull kan man behöva lite hjälp från någon som kan. Inavel finns inom all avel och är inte som många tror det största problemet när man avlar.
Tänk även på att många som tingar drar sig ur. Du bör vara förberedd på att ta hand om alla ungarna i kullen ifall det skulle skita sig på något sätt.
Älskar mina stora små vänner..
Jag bor ju i Lycksele och håller även jag på med avel :) Så har du frågor så äet bara att höra avs sig. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Utställningar är bra, dels för att man träffar andra kunniga människor och dels för att man träffar andra råttor. Det är så fruktansvärt lätt att bli hemmablind och har man exemplevis fem råttor varav en är trevligare betyder det inte att den råttan är särskilt bra om man jämför med hundra andra råttor. Det finns de som avlat på råttor som biter för "alla deras råttor biter ju men denna biter bara ibland". Nu säger jag inte att det är så i ditt fall men det är ett exempel på hur fel det kan bli om man bara har sina egna djur att jämföra med.
Med bakgrund menar man inte vara föräldrar utan även farföräldrar, syskon, föräldrarnas syskon. Har jag en hona jag vill avla på skulle jag vilja veta föräldrarna, vad har de för temperament och sjukdomshistoria. Föräldarnas föräldrar, hur var dom? Lever dom eller vad dog de av? Hur gamla blev dom? Föräldrarnas syskon, hur har de andra råttorna i kullen utvecklats? Samma med min råttas syskon, är alla andra i kullen friska med bra temperament? Ju mer information man har om släkt desto mer information har man om vad råttan kan bära på.
Sen som det redan sagts så tjänar man inga pengar på att avla. Säg att man får en kull på 12 råttor och säljer 10 ungar för 200 kronor, det blir 2 000 totalt. Minus maten till mamma och ungar, extra strö till 12 ungar som skräpar ner, en bebisbur om man inte redan har någon. Avlar man i större skala har man säkerligen även andra råttor som var tilltänkta till avel men som inte passar som har kostat pengar. Sen finns det säkert fler saker men jag är inte så insatt i allting eftersom jag inte avlar själv.

Kanske är det så att jag just nu vill ha en kull bara för att testa, för min egen skull. Men det är lite samma sak med alla djur: skaffa ungar - inte skaffa ungar?
Att testa på de båda könen är såklart nr.1 och om jag skaffar kull är det självklart att jag ser till att det finns utrymme för ev. avbokningar. Har en bur där jag kan ha 18 råttor.. och en till som är nästan lika stor, fast den verkar så liten när man har fyra små troll som kutar runt!
Mitt mål med att ha råttor är att skaffa så olika som möjligt, i färg och personlighet så länge de går ihop med de andra. Vilket hitills inte har varit ngt problem. Jag är hemskt sugen på att ha en champange eller himalya, gärna med dumbo men som sagt bor man i Västerbotten är det svårt att få tag på pärlorna. Just nu är jag nog så nöjd med att bara skaffa herrar bara för att jag är så himla nyfikna på dem!
Så inavel är ett vanligt "problem" men som inte förstör aveln?

tackar allamej det ska jag! :D
Utställning är näst intill omöjligt för mig då jag är studerande och busspendlare.. och så vitt jag vet är alla utställningar antingen i norr eller söder.. mitten glöms liksom bort :(
Jag vet hur viktigt det är med släkthistoria, men att det just nu inte är viktigt då jag inte ska avla på mina nuvarande töser. Utan på någon som jag skaffar från Mia eller kanske någon annan nära uppfödare.

nja som jag fårr förklarat för mig så inavel visar bara på vad du har bakom dig i släkten. nu tycker jag inte att inavel är nått att satsa på utan ska enbart göras om man vill veta vad som ligger bakom. du kan fortfarande avla fram sjukdomar och missbildningar om du inte vet vad du gör.
Qui dormit, non peccat

#13: Jag tycker aldrig man ska avla på några djur utan att ha ett syfte och detta syftet bör vara för djurens bästa och inte för egen vinning. Detta blir extra viktigt när det handlar om en djurart som redan finns i överflöd.
Det finns utställningar i Stockholm, möjligen Uppsala och det är så långt norrut de brukar vara. Från Vännäs/Umeå kostar det ungefär 1 000 att ta sig ner till Stockholm, det var billigare förrut innan SJ tog över (Jävla SJ).
Dock skulle jag satsa på att ha minst 5 000 i buffert innan jag funderar på att ta en kull. Någon som går fel i förlossningen och man måste åka in på akuttid, det är inte billigt.

Om man har en råtta som man vill avla på men inte har nåra papper eller bakrund på men som man kanske själv tycker är fin å bra i temperamentet och därför passande som avelsdjur kan man ju boka en tid för hälsokontroll hos en kunnig "rått" vetrinär :)

#17: Fast det enda veterinären kan avgöra är ju om råttan är frisk just nu? En veterinär kan inte avgöra temperament, vilka sjukdomar eller beteendestörningar råttan kanske bär på med mera.
Girlie : Mycket bra sagt!
Avel håller man på med om man har haft råtta mer än ½år. Det är inte bara att avla på. Man måste ha ett syfte med sin avel. Lämna avlen till dem seriösa uppfödarna.

myket intressanta och precis som jag bad om; uppriktiga svar. Då förstår jag det jag läste tidigare om inavel.. trodde att det var ngt man bara såg förbi, men så är det tydligen inte.
Att börja avla är ett väldigt seriöst val och det är inte ngt jag tänker göra nu. Men om ngt år kanske jag kommer ta en kull, för egen skull och ev. sälja till vänner m.m.
Jag är glad över att kunna prata med så mkt. råttkunniga människor :)

jao fråga på=) finns inga dumma frågor, bara dumma svar brukar det ju heta! stämmer i de flesta fall oxå=)
Qui dormit, non peccat

Jo men det vet man ju själv……jag menar bara att en friskkontroll innan parning kan vara bra i allafall….thats all….

oja det är det verkligen. :)