Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 379 ggr
Taci
0

Friska?

Det här är en lite udda fråga, får jag medge, men men, here goes! :)

Jag har enbart haft zooråttor i mitt liv, sammanlagt 8 st honor. Av de 8 har 6 st antingen fått tumörer eller snedskalle (en är fortfarande i livet, så jag vet inte om hon blir sjuk också..). Detta får mig lite tveksam till att fortsätta med råttor, jag blir helt enkelt så jäkla less på alla sjukdomar! Därför undrar jag, ni med mkt erfarenhet, o förmodligen har mest uppfödar-råttor - hur pass vanligt är det egentligen att råttorna blir sjuka? Har ni märkt någon stor skillnad mellan zooråttor o uppfödar-råttor, hälsomässigt?

Skaffar jag fler råttor så tänker jag absolut vända mig till en uppfödare, men jag vill höra mig för lite, hur det är i skillnad mellan zoo- o uppfödarråttor :)

Hoppas ni förstod, att jag inte trasslade till det för mkt ;)

Glimmersr8or
0

Alla råttor kan bli sjuka, men det är vanligare att zooråttor blir det.

Tumörer på honor är tyvärr väldigt vanligt.  Ca 70% honor och ca 20% hanar får juvertumörer . När det gäller tumörer så uppstår dessa både hos zooråttor och uppfödarråttor, tyvärr.

Livmoderinflammation är ganska vanligt.

Snedskalle verkar vara betydligt vanligare hos zooråttor än uppfödarråttor.

Rossel är också vanligt hos både zooråttor och uppfödarråttor.

Mitt råd till dig om du vill fortsätta med att vara råttägare: köp hanar från en uppfödare, då slipper du förhoppningsvis tumörer och snedskalle :)

Taci
0

Tack för du tog dig tid o svara :) Hade faktiskt tänkt skaffa ett par hanar isf, eftersom jag som sagt haft 8 honor :P

Fler?