Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3428 ggr
Lottar8
0

Blöder i underlivet!!!

Min lilla lisa blöder i underlivet. Hon är mest blodig mot svansen till, o ut på svansen. Blod på dynan där hon sover oxå. Ser inte att det droppar nu. Alla vet här vet inget om råttor alls, vi bor i en liten håla. Vad kan det vara tror ni? Ska ringa till vet o gå dit, men det är bra om jag har en tanke på vad det kan vara.

Hon är ca 8 månader o har alltid varit tät, rosslig o nysig. Hon fick snedskalle för några månader sedan, o fick kortison o blev faktiskt bra igenGlad. Vad tror ni som kan nåt om råttor?

Girlie
0

Jag tippar på Livmodersinflammation, om du söker finns det nog trådar om det. Ju snabbare antibiotika sätts in desto bättre, Vibramycin eller Bactrim verkar vara det vanligaste. Jag har testat Baytril också men på just min råtta gav det inte lika bra resultat.

Lycka till och hoppas hon blir frisk.

Lottar8
0

Tack! Min sökfunktion funkade inte först, så jag skrev tråden därför. Nu gick det så jag har läst runt lite. Ska ringa vet nu genast o hoppas att de kan hjälpa Lisa!

Girlie
0

Frågar man inte får man ingenting veta. Vet man dessutom inte var som är fel kan det ju vara svårt att söka på något. Glad

Lottar8
0

Blir så ledsen på att bo härRynkar på näsan. Finns ingen som kan hjälpa mig, inte ens stora djursjukhus i Hässleholm o Växjö tar emot råttor. Den enda som kan kolla på henne svarar inte.

Ser att det har droppat blod i buren så hon måste ha blött mycket….Hon äter men andas xra fort nu när hon ligger o sover. Usch, vet inte vad jag ska göra!!

Lottar8
0

Ska jag låta henne vara helt, eller ska jag skölja bort blodet med vatten? Sitter o hoppas att vet ska ringa för jag har lämnat meddelande….

Om de är oerhört sjuka äter de väl inte eller? O detta är min vavoritråtta, lilla LisaGråter

hus-musen
0

se till att hon får i sig vatten och kanske torka bort de värst blodet! annars kanske det är bäst att låta henne få lugn o ro.. hoppas det går bra med henne!!

Qui dormit, non peccat

Glimmersr8or
0

Varför tar inte djursjukhuset emot råttor? Vad sa de när de nekade dig?

Ett djursjukhus måste väl ändå ta emot råttor.  Det kanske behövs ett samtal till chefen för djursjukhuset.

Du måste ha medicin till råttan och det kan ju endast en veterinär skriva ut.

Ring veterinären igen så att de förstår att det är viktigt.

Håll henne ren och torr och låt henne  och låt henne vila ifred samt medicinera henne snarast möjligt.

Hoppas det kommer gå bra med henne.

Glimmersr8or
0

Varför tar inte djursjukhuset emot råttor? Vad sa de när de nekade dig?

Ett djursjukhus måste väl ändå ta emot råttor.  Det kanske behövs ett samtal till chefen för djursjukhuset.

Du måste ha medicin till råttan och det kan ju endast en veterinär skriva ut.

Ring veterinären igen så att de förstår att det är viktigt.

Håll henne ren och torr och låt henne  vila ifred samt medicinera henne snarast möjligt.

Hoppas det kommer gå bra med henne.

Terato
0

Oj, hinner inte läsa tråden! Men du måste vara supersnabb med att sätta in antibiotika vid livmodersinflammation! Hoppas du hittar någon!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Lottar8
0

Nu har vi äntligen fått hjälp! Vi var på Växjö djursjukhus. Har hållt på o ringa runt till vet från 12.30 till ca 15.30. Inte ens Malmö ville ta henne, "den enda som kan råttor har semester"….

När vet såg Lisa sa hon att hon var "nästan död." Att det inte fanns nåt att göra åt henne. En halvtimme innan satt hon i transporten o åt gurka.  Hon sa att hon är för sjuk för att opereras, hon skulle inte klara det. Då sa jag att det är förmodligen livmodersinflammation o att det kan hända att hon klarar sig med antibiotika. Då höll hon genast med  o tyckte oxå det, men visste inte vad hon skulle ha!!!  Jag sa att det brukar vara bra att ge Ronaxon 20 mg o det trodde hon med…

Så hon fick alltså en antibiotikaspruta som räcker i ett dygn+att hon fick lite vätska oxå för hon var lite uttorkad.

När vi gick sa hon att hon absolut inte tror att hon klarar sig.

Nu när vi kom hem har hon slickat i sig äggula, o vispgrädde. O druckit från vattenflaskan. Sitter eller ligger still nästan helt, men ser inte döende ut.

Vad tror ni? Hon är väldigt ljus om öronen, o hon sa att det beror på att hon håller på att förblöda.

Om hon klarar sig ska hon ha Ronaxon imorgon. Är det en eller två ggr per dag hon ska ha det? Vet hade ingen aning.

Tråkigt att det finns så få vet som kan råttor. Ringde tom till Yvonne R i Uppsala för att få hjälp, men hon var ledig idag. Av alla ställen jag ringde fanns det 2 som kunde råttor….

Lottar8
0

Glömde fråga om hon ska vara tillsammans med sina kompisar i den vanliga buren eller om jag ska ta henne till en ensam bur? Hon verkar uppskatta deras sällskap o de håller på o pluttar henne precis som om de fattar att hon är sjuk.

niffen
0

Bara de inte stöter ut henne eller börjar bråka på henne. Det kan ju förstöra deras relation föralltid. Lycka till iaf, hoppas det hjälper!!!

Girlie
0

#10: Alla mina råttor har varit pigga och därför fått sitta kvar med sina kamrater trots att de haft livmodersinflammation. Min första tös sa veterinären att om hon inte slutade blöda på en dag var det bara att avliva, lyckligtvis ringde jag Roslagstull och de tyckte jag skulle ge antibiotikan några dagar att verka. Hon blödde i 5 dagar sen blev hon frisk och var frisk resten av sitt liv. Jag har inte hört talas om nån råtta som dött av livmodersinflammation, risken är dock att det är återkommande. Min andra tös fick tillbaka den 5 gånger innan jag valde att avliva henne. Det kan också utvecklas till varfylld livmoder vilket är väldigt smärtsamt men då är deras allmäntillstånd ofta påverkat. Jag tycker att du ska tänka positivt, mina töser har klarat sig genom 7 livmodersinflammationer totalt! Det behöver absolut inte vara en dödsdom.

Lottar8
0

Tack snälla för svaren! Nu ska jag ta henne o sätta mig o få i henne rå nötfärs tänkte jag!

Håll tummarna att hon blir bra igen! Kram!

Lottar8
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så glad att hon klarade natten! Hon har käkat litegrann o druckit mycket. Nu precis åt hon jättemycket gröt med äggula i, o ser piggare ut. klättrade omkring lite oxå.

Så jag har hoppet om att hon ska klara sig! Tänk om jag inte hade vetat bättre o sagt ok när vet ville avliva henneGråter.

Hon är en så fin o go liten råtta, hoppas vi får ha henne kvar länge till!

wintermynta
0

Ge henne lite extra blodmat nån dag tex blodpudding m apelsinjuicee eller en leverpastejsmörgås. Det hjälper kroppen att återhämta sig snabbare vid blodförlust.

Lycka till med lill tjejen.

Terato
0

Jag tänkte precis på det som Wintermynta säger! Du måste få upp blodvärdet på henne!

Jag har en syster som har en sjukdom som innebär en hel del blödningar och vi har fått lära oss vad som innehåller mycket järn. Välling innehåller faktiskt väldigt mycket järn! Mer än leverpastej. Titta i någon kokbok längst bak så brukar det kunna stå där vilka saker som är järnrikt. Vad du INTE ska ge samtidigt är thé. Det hindrar järnupptaget.

Hoppas det blir bra med lilltjejen..

teratos.r8or.se

Lottar8
0

Hon har ätit både välling o bebisgröt. Leverpastej o blodpudding vill hon absolut inte ha o lever finns inte i våran lilla lokala affär. Kommer inte till nån affär idag. Vad kan man mer hitta på, eller kan välling o gröt innehålla tillräckligt med järn?

Lottar8
0

Idag ska hon få kycklinglever!

Hon ser lite piggare ut o äter o dricker som vanligt. Hon är ju inte lika aktiv som de andra, men hon är klart bättre!

Tack ni alla som har hjälpt mig! Jag tänker särskilt på en person o hon vet vem jag menar! En stoor kram till dig:big hug:)

Lottar8
0

Kycklinglever var då ingen höjdare!!! En råtta smakade o ogillade det. Tre vägrade ens smaka. Lisa som behövde äta det bara vände bort huvudet!

Katten o hunden däremotTungan ute

Lottar8
0

Nej, vad jag blir ledsen.

Nu har Lisa börjat blöda igen, trots att hon äter sitt penicillin jätteduktigtGråter. O vet har ju ingen aning så det hjälper ju inte att åka dit igen. Antar att det enda jag kan göra är att fortsätta med medicinen o hoppas att det slutar igen. Vad tråkigt detta var.

Vad hade ni gjort?

Girlie
0

Testa att byta antibiotika? Men tyvärr brukar det som sagt vara svårt att bli av med livmodersinflammation. Enda utväggen annars är en operation och det är en väldigt stor sak för en liten råtta. :(

Vintras
0

Djursjukhuset i växjö tar visst emot råttor och de är jätteduktiga! Jag har aldrig varit missnöjd, är nästan stammis och har operarat MÅNGA gånger med bara lyckade resultat.

Siwertsson är min favorit. Jag rekommenderar stark växjö djursjukhus!!

Lottar8
0

#23Förvånad

Det var ju väldigt konstigt men fantastiskt att höra!!! Då ska jag ringa dit imorgon bitti! Vet inte ved min vet hette, men hon kunde inget om råttor iaf. Jag ska fråga efter Siwertsson! Tack för hjälpen!

Föresten, hur mycket kostar det att operera en råttis? Har ingen aning, kan inte gissa ens?

Girlie
0

#23: Blå Stjärna skulle ta ungefär 3 000 kronor för en sådan operation. Då måste de plocka bort hela livmodern, vet en lyckad operation som gjorts och en där råttan avled efter någon vecka.

Terato
0

Nej vad tråkigt! Förmodligen blev antibiotikan insatt för sent. Det är så svårt att få bukt med livmoderinflammation om inte antibiotika sätts in direkt, har jag förstått. Men måste man itne avsluta behandling innan man går in på nästa? Hör med vetten om det!

Jag har hört att man kan prova tetracyklin också.

teratos.r8or.se

Vintras
0

# 24 Det brukar gå på 800-900 hundra kronor för en operation. Det finns veterinärer som inte vet mycket där också men siwertsson är verkligen toppen! Han har gjort så mycket extra för mig utan kostnad för att han själv tycker att det är intressant. De har andra veterinärer som också är bra men han är verkligen klockren. Jag har aldrig mötts av dåliga inställningar utan de verkar tycka att det är kul med råttor.
Jag hade en råtta som jag var där med typ två gånger i veckan med ett par veckor och hon opererades tre gånger. Så for man kom in genom dörren fick man höra "Ilse?! Kommer Ilse igen? Kom, kom! Ilse har kommit!!" Sen var jag där några  månader senare med en annan råtta och då möttes jag av "Nej, det är väl inte Ilse som är dålig igen?" Det är jättekul att de minns och verkligen tycker om det.
Jag har pratat råtthållning i större grupper med dem och de tycker att det verkar jättekul och intressant. De sa att de inte visste om de haft råttor där innan jag skaffade mina. Även om de inte behandlat mycket råttor innan så vet de verkligen vad de gör!

Lottar8
0

#27 Vilken härlig erfarenhet av Växjö djursjukhus!!!

Lisa blödde ca 1 dag, sedan har det inte blivit merGlad

Nu ser hon pigg ut igen o busar med de andra! Min lilla Lisa!

Växjö  var så snälla, för jag behövde mera peniccilin till Lisa. Det är svårt att hittamat att lägga medicinen i som hon vill äta. Så några doser har ju gått till spillo. Men de postade mer medicin, helt gratis! Så slapp jag köra 15 mil att hämta det!

Ialla fall, tips på saker att blanda penicillin i!

• mandelmassa
  • vispgrädde
  • vaniljsås
  • chokladpudding
  • hallonkräm

Har ni fler bra råttfavvisar tas de tacksamt emot! Jag har 3ggr kvar att ge henne o det går nog inte med chokladpudding 3 ggr till…..

Allamej
0

leverpastej, mjukost, smör

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Girlie
0

Tänk också på att vissa antibiotika (som ronaxan, vibramycin och terramycin) inte ska ges tillsammans med mjölkprodukter då dessa har en nersättnade effekt. :)

Lottar8
0

#30 Ooj, det visste jag inte!!! det var ju tur att det kom fram. Men det är bara peniccilin imorgon oxå, kan det ha hjälpt ändå? Eller måste jag ringa vet o höra vad de tror?

Girlie
0

#31: Det gör du nog bäst att fråga en veterinär. Om jag förstått det rätt så binder tetracyklider till bland annat kalcium vilket gör att det inte tas upp lika bra av kroppen så dosen blir lägre än vad råttan egentligen ska ha. Detta kan i sin tur betyda att bakterierna inte dör utan istället blir resistenta mot antibiotikan.

Lottar8
0

#32 Det borde de ju antingen informera om eller att det står på förpackningen.

Hm, det kanske står på förpackningen, för jag fick ju bara 2 tabletter urklippta från en karta.