Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 981 ggr
Pony
0

Löss?

Fan också.. råttorna har sår från kliande.
Har undersökt noggrant nu, och det ser ut som löss i pälsen.

Imorgon blir det såklart veterinärsbesök, men måste jag ta med alla tre? Blir det dyrare att ta med alla tre? Vad tror ni?
Allihopa måste väl behandlas i vilket fall som helst?

Keno
0

det borde väll räcka med att ta med en och sen få behandling så det räcker till de andra med som man har hemma oxå.

Pony
0

Ja jag tycker då det.. jag bör nog kanske ringa och fråga imorgon innan jag åker för säkerhetsskull.

Det är SYND om dem! :( Klias jättemycket…

Ninja
0

Det krävs bara undersökning av en råtta för att fastställa ohyra, eftersom har en råtta det så har de andra det med.

Pony
0

Hmm.. efter att ha läst runt en massa.. det verkar som om flera har behandlat med receptfritt schampoo & tiguspray mot löss och blivit av med det? Kan jag testa detta innan veterinärsbesök tro? *beslutsångest*
Är ganska 100 på att det är löss i alla fall, de har rödbruna småsmå kryp som rör sig i pälsen, och massa vita prickar på hårstråna. 2 av råttorna har även ngr småsår, men de kliar ju sig som sagt väldigt mkt, och jag klipper inte klorna på dom.. så det är nog självförvållat s a s.

Pony
0

Kan det ev vara så att de har skabb och löss samtidigt, därav småsåren?

Love-
0

Det är nog bässt att ta med alla 3 så vetrnären kan titta på alla. Kanske dyrare men bättre tror jag.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Stephanie
0

Att ta alla till veterinären är fullkomligt onödigt. Man behöver inte kolla på alla för att konstatera om det är ohyra eller inte. Ta med den som ser värst ut bara. Att prova det där schampot kan du också skita i, jag lovar att det kommer komma tillbaka ändå… Åk till veterinären med ena råttan, be om stronghold (den för katter och små hundar/valpar).

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

shrimp
0

Innebär vita prickar  / grejer i pälsen löss? Är det äggen? Jag har upptäckt sådana på mina råttor som de inte får bort när de tvättar. Dock har jag inte sett några djur i själva pälsen.

Glimmersr8or
0

#8  Ja, vita prickar som sitter fast i pälsen är lusägg och de kallas för gnetter. Själva lössen är rödbruna i färgen och de kan vara svåra att upptäcka, men finns i pälsbotten.