Koksalt?
Min råtta (albino) har varit förskyld och nu har hennes öga irriterats på grund av rött "klet". Jag har tagit en blöt bomullstuss och tvättat rent. Men det kommer alltid tillbaka. Vanligtvis brukar ögonen vara rosa men det "sjuka" ögat är rött. Då undrar jag om jag kan droppa i lite koksalt (det är en liten flaska som mamma har tagit med från hennes jobb, sjukhuset. Kommer ej ihåg vad det står på vad det heter men det är koksalt i alla fall) i hennes öga? Eller ska jag ta ögondroppar? Eller ska jag höra med vetten vad dom säger? Tacksam för svar.

koksaltlösning kan du ju göra själv….
Koksaltslösning kan du göra själv.
Koka 1L med 1 msk salt. Låt det koka i 2 min. Låt det svalna. Voila! Det håller i 1 dagar i flaska. Gör inga stora mängder, för det håller inte.
men kan hon använda koksaltet som kommer från sjukhuset om hon redan har det hemma?
// Stephanie och hårbollarna 
#3 Enligt min mamma som är undersköterska säger att flaskor som kommer från en smittad miljö får inte användas mer än 3 dagar öppen.
Frågade mamma om det gick droppa koksalt i ögat. Jag fick en blankt NEJ :o! Det är tydligen väldigt utrokande. (därför det används till sår). Rengör ögat och skölj ögat med vatten. Därefter droppar du i ögondroppar.

#5 din mamma har rätt,koksalt i ögonen blir nog rätt uttorkande….
jag själv har använt linsvätska för sensetive eyes eller ögonskölj som finns på apoteket.

koksaltlösning i ögonen skulle jag inte rekommendera.. tänk sj, vill du ha koksalt i ögonen? salt är uttorkande så jag tror att det skulle göra med skada än nytta faktiskt. ring och rådfråga vetten, det är gratis!
Qui dormit, non peccat
Jag har fått råd av läkare att använda koksaltsvatten till ögat förut. Jag blev inte uttorkad. Har även använt det på hunden, inga problem med det heller. Man ska ju ha extremt lite salt så klart.
Annars kan ljummet vanligt vatten hjälpa.

max 0,9% salt får det vara i lösningen till människor.
har läst lite extra nu, och saltlösningen är inget man ska använda för infektioner tydligen. det ska enbart användas om man fått något skräp i ögat eller syra då de sköljer bort och neutraliserar syra. edt är oxå en sak man ska använda en gång då behovet är som störst och inte dagligen då det kan torka ut samt eftersom det tar bort alla naturliga bakterier an har överallt i tex i ögat då=) det som kroppen faktikst behöver som skydd mot bakterier utifrån.
så jag har ändrat mig! man kan göra en genomspolning med några droppar en gång utan att det gör någon skada.
Qui dormit, non peccat
Jaghar köppt hem ögonvatten till människor på apoteket för att kunna navända det att torl´ka runt ögonen på en av mina råttor… för jag tror att det skulle vara milt nog eftersom jag själv kan använda det till mina ögon ju.
Koksalt är inte uttorkande. Är det en oöppnad förpackning så kan du använda det. Förslutna sjukhusförpackningar är antingen sterila eller höggradigt rena vilket inte hemmagjord koksalt är. Människokroppen (även råttans) består av vätska som motsvarar 0.9% koksalt. Starkare ska det inte vara.
Så visst kan man tvätta rent med koksalt. Det är renare än vanligt kranvatten.

Man ska inte göra eget koksalt om man vill ha de helt sterilt alltså
verkar logiskt :)
#12 Ja, det blir ju riktigt rent eller sterilt när du kokar det men den kommer ju i kontakt med luft efter kokningen i kastrullen eller om du häller det i någon flaska som inte är steril, då är inte vätskan steril längre heller.
Sen är det säkert inte nödvändigt att koksaltet behöver vara sterilt för att rengöra ett öga, men det är ju en annan sak..

#13 Jag har ju haft eget koksalt till mina piercings, råttorna brukar jag köra me ögonvatten eller linsvätska om de är ögonen…trodde inte man kunde ha koksalt i ögonen…men man lär sig någe nytt ibland!
Tror ja ändå kommer köpa koksaltet åt dem om ja kommer använda de….försäkerhetsskull lixom.Vad jag har på mig e skitsamma! :)