Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 862 ggr
zickan
0

labb burar

vilka labb burar får man lagligt använda till råttor och hur många i varje?

Jag funderade på att måla om lite hemma i djur rummet efter gp råttornas härjande på tapeterna. Ta och måla istället för tapet så det blir enklare att torka av eller måla över när det blir fläckar som fastnar. Tänkte jag skulle passa på att hälla på starka medel och verkligen skrubba alla burarna. Bygga om och sätta ihop lite burar.
Har nog inte tillräkligt många mellan fågel burar kvar.  Har några labb burar.

Jag hittar till l80 lagen. Men finns det nån lag ang dessa labb burar. Om jag kan använda dom under några dagar till råttorna eller om det är helt fel.
Nån som vet hur det ser ut nu?

Har bara toaletten som jag kan skärma av helt ifrån lukt och allt vid målningen. Och in dit får jag ändå inte in voljärerna. Behöver hitta några dagars lösning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

glömde. om jag anväder lite starkare medel till burarna och sköljer väl. räcker det med att de torkas ordentligt. eller bör jag ha dom ståendes i nån dag innan jag använder dom igen?..

Eller är det så farligt med starkare medel att jag bör undvika det helt  om det sjunker in i metall eller plast? Har inge trä i buren just nu. Endast frysta träpinnar som jag ska byta ut.

Nicciz
0

Labburar håller inte L80 och med tanke på utformningen kan jag inte ens förstå att folk vill ha sina djur i dem. Inte ens för några dagar. Iaf definitivt inte råttor, för dem är så låga att råttorna inte kan sträcka på sig och stå på bakbenen. I delen där burarna är stapelbara ligger väl höjden på ca max 20cm. Och övriga delen 30-35ca?

zickan
0

Jag vet inte. Vet bara att de användes förr för labb djur eller foder uppfödning. Vet inte om de ännu andväns till det.  Eller ens lagliga att föda upp med? vet att reptil folk ännu använder men jag vet inte om de är lagliga längre.
Jag tycker de är bra att transportera gp, råttor och möss under flytt. enkla att stapla när man har mindre bil men ändå ha vattenflaskan bra fast så den inte ramlar av.  Blåser inte igenom. Går även inte att gnaga sönder. Toppen om jag hade tänkt på det när jag flyttade ekorrarna. Men en vanlig transportbur höll dom iaf i 3tim innan de var över allt.

Nja jag tror labb burarna är 30cm i höjd. Det är förhöjt galler på 2-3 av dom. Kan inte mäta. Är inte hemma.

Ladyinred
0

labb burar används fortfarande av foderuppfödare, men då brukar de ha möss i råttburarna och råttor i marsvinsburar.

hus-musen
0

hmm har du inga andra buar då? jag menar, om dina råttor får sitta i en aningen fö liten bur i nån dag kan ju inte spela någon roll för dem egentligen. så länge de kan röra sig någorlunda då alltså. och de får ju komma tillbaka till sina riktiga burar!

Qui dormit, non peccat

zickan
0

jag kan säkert ha dom i sina egna burar om jag labb bur inte funkar för nån dag. risken är bara att de blir dåliga om jag målar om. har inge dörrar till nått rum mer än till toan. men tänkte jag skulle passa på att rengöra deras samtidigt. får inte in de stora voljärerna på toa. har kanske 3-4 mindre fågel burar jag kan använda, men det är ändå för lite om jag ska mosa in alla där.

gulzebra
0

De kanske kan turas om med att bo i labbur vs fågelbur?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram