Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 846 ggr
Regn
0

Träskåp

Jag och min pappa håller på och gör i ordning ett skåp att ha som bur till råttisarna, som vi har köpt på en loppis. Men hur är det med lukten, vad kan man göra för att förhindra att det börjar lukta illa?

Crispig
0

man måste lacka ordenligt! golvlack har jag hört. och sedan så lär det inte skada med våtrumssilikon i "hörnen"/kanterna

Elipowe
0

Vad jag fick för tips av en rått vän i färg butiken, var att

- En bra lack. Typ högblank 90 av känt märke. Många lager fast låt det härda och torka ordentligt. Ha några lack lager under spackelet eller slickonet och sedan många över. Tänk på att låta det torka ordentligt. Typ 5-6 lager lack.

- Köp en plast matta och skydda botten. Trä slits lätt. Har man plastmatta över så minskar det slitaget.

- Lacka buren minst en gång i halvåret.

- Rengör buren med bakterie dödade ofta. Det är bakterier som gör att det börjar lukta illa ;o ( Tips från RIF <3). Antingen Vikon S eller Klorin.

Sist men inte minst. Låt det ta den tid det tar. Allt blir dåligt om man hastar igenom det!

Kolla min burenoverings tråd. Där finns mycket du kan tipsas ifrån ;D Sök "Burenoverig"

hus-musen
0

att ha en plastmatta i botten tycker jag verkar vara en bra i annars får du lacka som en galning (två eller tre lager lack får du nog ha ändå) men plastmattor är lättare att torka av iaf silicon i alla fogar är oxå viktikgt annars kryper doften ner.

Qui dormit, non peccat

Elipowe
0

Jag skall inte sätta fast min permanent. Eftersom jag tror de vill tugga på siliconet :o! Därimot har jag köpt den så stor så att den går 10-15 cm upp på varje sida. Sedan skall jag köpa en tättnings tejp jag fick tips på R8.kanske.net :).  Sedan är det bara att lyfta bort mattan engång i veckan - varannan vecka :).

Ett sätt om du vill att matan skall forma sig efter buren är att köra som en galning med hår fönen så plastmatan blir mjuk och böjbar. Där efter tar du frysklampar :)! Voila! Formad!