Kabel marodör :(
Nu har jag gått igenom alla Tänkbara lösningar för mit stora problem.. Odix, min galning till råtta har för vana att springa runt i lägenheten precis som han vill å det har inte varit några problem förrän nu. Hittade en söndergnagd kabel för några dagar sedan och nu törs ja inte ha honom ute mer,, jag har ju kablar Överallt :-O
Så,, jag har funderat på hur man ska kunna lösa det.. Första åtgärden blir att stänga för bakom akvarie bänken där han har sitt lilla kryp in.. (Kan han inte gömma sig kan jag ha bättre uppsikt)
Sen är då frågan,, hur gör jag med alla kablar,, går ju inte plasta in dom å så,, tror inte han är så manisk på dom än iofs, han har ju bara testat att gnaga en gång- men har dom väl fått smak för det…
Nån som har nå tips på en bra lösning? :-P
Mamma kom med ett förslag som jag tror kan funka.. att man gör små avlånga "lådor" i trä, som man ställer över sladdarna, längst vägg listerna. Det borde ju vara rätt smart, så kan man bara lyfta på dom när man ska städa å så + att får han för sig att gnaga så gnager han bara på träet och inte själva kablarna. Vet inte om ni förstår vad jag menar men det borde ju kunna va nåt?
Eller finns det munkorgar till råttor ;D
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

det finns sånna där plastskyddd som man lindar runt kablarna! jätteenkla att sätta dit=)
Qui dormit, non peccat
a men plast….. det gnager väl råttor igenom?? ja får nog kolla iaf.. har ju hört att d ska finnas sånt men man borde ha haft böjbart stål i såna fall ^_^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

nej det gör de nog inte.. då sak de verkligen vilja åt det som finns bakom! jag menar, en råtta kan gnaga sig igenom betong och aluminiumkastruller, så det finns inte mycket som stoppar dem om de verkligen vill!
Qui dormit, non peccat

Men om man ställer avlånga "lådor" kan inte råttan bara putta bort dom då? :/

skulle tro att avlånga lådor lätt blir bortputtade och nerkisssade vilket kan varalite jobbigt
Qui dormit, non peccat
var och kollade på Elkedjan igår efter såna där plastgrejer man sätter över kablarna,, det skulle nog funka super.. men det är praktiskt taget omöjligt att få in alla mina sladdar där. ska se om ja kan avgränsa råttspöket till hall och badrum ist! X-D
_
).