Frågor
När säger man att råttan bär på en färg? Är det när föräldrarna har den färgen, eller kan råttan fortfarande bära på en färg om färgen är längre bak i stamtavlan?

en råtta kan bära på en färg som är reccesiv(tror jag det heter) alltså en färg som tex blue,black, augoti osv om föräldrarna eller mor/farföräldrarna har den. blev väldigt dåligt förklarat det där..
Qui dormit, non peccat

Okej, så man säger alltså att råttan bär på en färg när när föräldrarna, eller mor/farföräldrarna har den färgen? Det kan inte gå längre bak i stamtavlan? ^^'
Haha, måste förstå.. lite trög
Jo, det kan finnas längre bak i stamtavlan och föräldrarna behöver inte ha färgen, även de kan alltså vara bärare av en färg :)

Okej, men hur vet man då att ungarna bär på en speciell färg?
Om det finns mång olika färger i stamtavlan, då kan man väl inte säga att råttan bär på alla, t ex blue, augoti, choklad… eller?
#4 Hur man vet är att man håller koll på stamtavlan, eller gör olika testparningar. Men det ska man inte hålla på med, tycker jag. Är det inte nödvändigt att veta om alla färger tycker jag inte att man ska rabbla upp alla färger som finns längre bak. Om råttan inte ska lånas ut till avel, men då ska man låta ägaren av honan få se stamtavlan, helst, om den inte frågar efter en speciell färg, då är det bara att säga att det finns.

#5 - Okej :)