Klättrare
Har läst lite om brunråttan, och lärde mig att de inte är så jättebra klättrare och lever mestadels på marken, men att svartråttan är jättebra på att klättra.
Då undrar jag, tamråttan är ju en bra klättrare, men den härstammar ju ifrån brunråttan, som inte är så bra klättarare. Har tamråttan då fått det här gratis (alltså inte ärvt brunråttans dålighet på att klättra)?
Äh! Nu blev det bara krångligt, svårt att förklara frågan…
Vad som är bra och dåliga klättrare i naturen och inne hos folk skiljer sig nog en del :) Brunråttorna är lika bra klättrare som våra husdjur men svartråttorna är snäppet värre… Ta sig upp på lodräta väggar utan särskilt mycket struktur tex.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

I naturen behöver ju råttor kunna klättra på ett annat sätt, och _dåliga_ klättrare överlever inte speciellt länge/får ej föröka sig. Tror att de vilda brunråttorna är bra mkt bättre på att klättra än deras tama släktingar!

#1, #2 - Okej, tack så mycket för svaren! Vad bra att ni kunde förstå vad jag menade, inte ns jag förstod..