Aktivitetsvägg - Tips önskas!
Jag håller på att bygga en stor aktivitetsvägg till råttorna. Det är tänkt att dom ska ha den att leka och motionera på. Stommen är en gammal säng, den ska vara stor!
Tanken är att jag ska ha "lektavlan" på väggen i mitt vardagsrum. Därför vill jag att den ska vara diskret, snygg, smälta in i miljön men ändå ett riktigt lekparadis för råttor.
Min fantasi är visst inte på top just nu så jag undrar om ni här inne har lust med lite brainstorming och bombadera mig med roliga tips och idéer!? Gärna, jättegärna! Med någon enkel ritning också. *ber snällt*
En fundering jag hade var att man kunde göra hyllplan med runda hål i. I hålen ska en blomkruka passa. Så när råttorna inte är där och leker så kan man sätta blomkrukorna i hålen och göra det lite snyggt sådär…*hmmm*
Och vilka fäger är mest diskreta?

Åh, vilken kul idé :D
Jag har också idétorka den här tiden av dygnet men kommer jag på nåt så lär du märka det ;)
Rep är kul, vi gjorde en tjock fläta som går mellan två våninger (har du säkert sätt) som är lite "brandmanspinne"-inspirerad… Du vet när dom har bråttom och glider nerför en pinne…=) Mina killar har alltid bråttom så den passar dom ganska bra..inte för att dom glider så mycket då ;P Men jag tycker den e snygg också så den rekomenderas ;)
ja se, nu kom jag på en sak i alla fall..hihi.
sen kanske du kan göra som ett bollhav..fast inte bollar utan fleece =D Tokmycket fleece! Kurragömma och leka "jag är mullvad" är populära lekar här i alla fall =D
Två saker! fast klockan e så mycket..gäsp! imån kanske jag kommer tycka det var idiotiska saker…hahaa

Förr hade jag en vägg med fiskenät och rep och sådana där vad det nu kan heta… lyssna noga nu ska jag försöka förklara 
Det är egentligen en hållare till blomkrukor, som är i mässing som är ett runt hål i där man sätter i krukan.. med en liten "pinne" som sitter fast i en bricka som man skruvar fast i väggen… tada… hängde du med???
sedan hade jag även små hyllor oxå till blommor, finns tex på Indiska uppsatt lite här och där.. när inte råttorna lekte där hade jag blommor på hyllorna och vips så var det en pyntad vägg…..

ska se om jag hittar ngn bild i något gammalt album som jag kan scanna och lägga upp… men det var på den tiden innan jag ens visste att det fanns digital kamera *lol
Jeg har en aktivitets væg, men ikke i min hverdagsrum. Jeg har selv anbefalet køber sådan en væg, og hvis man ønsker den skal være mere diskret har jeg forslået en vitrine skab.
Et pænt skab man hænger på vægen, evt. med glaslåger, og når det ikke er i brug lukker man bare lågerne.
Jeg forstiller mig noget, som også er nævnt, hylder hvor der er huller i, gerne med reb der føre dem op og ned. Eller stiger. Små huler der hænger i hjørnerne. Rør de kan løbe igennem og "tynde" bjælker de skal balancere på.

Jag tänke rmig en vit stomme och träfärgade/bruna och beiga detaljer med eventuella färgklickar efter egen smak. Tjockt rep kan spikas fast, hyllor med hål som du pratade om, krukor, eller ett "träd" som på din inspirationsbild skulle man kunna snickra ihop.., det vre riktigt snyggt faktiskt och skulle kunna ha små platser för värmeljus till när råttorna inte är där.

idaleck Vart kan man köpa tjockt rep?
Nicciz BIIIILD!!!
Henriette Smart med ett vitrinskåp! Tyvärr har jag inte plats till något skåp utan det måste vara en relativt platt skapelse som kan hängas på väggen.
LeTigre Oooh Ska absolut ha värmeljus där i sen! Att spika fast repet hade jag inte heller tänkt på, det är ju bra så kan man "forma" det lite mer som man vill. Jag hade nog tänkt att stommen skulle vara svart. Vitt blir för lätt smutsigt. Träd är bra, funderar bara på hur man kan få det att se diskret ut. Kanske såga ut hela bakgrunden som ett stor träd!?

#7 jaa.. såga ut ett träd och måla med svart lackfärg, blir hur snyggt som helst! Kan jag lätt tänka mig att ha med eller utan råttor.. Sen kan man ju ha små diskreta krokar och/eller hål för/som lek/inredningsdetaljer till råttorna beroende på hur tjocks trädet blir. Har du små krokar eller liknande kan du ju fästa dit stegar, repstumpar, broar eller vad du vill tillfälligt till när råttorna använder det. Man kan ha en snygg förvaringslåda där de grejjerna kan ligga annars, och så kan man ju lägga ned värmeljus odyl där när råttorna är ute. Svamlar jag nu?
kan du ta ett kort på sängen/stommen så man kan se hur det ser ut??
kan kanske mixa ihop en ide i PS sen:)
Min blogg: SweGizmo.se

LeTigre Nej jag tycket det låter hur bra som helst. Dock funderar jag på hur du menar med diskreta krokar.
SweGizmo Stommen/sängen är liksom bara en botten till en säng. Alltså som en stor platt vanlig skiva av sammanpressat trä. Den sitter fast i en ram men det hade jag tänkt ta bort och bara använda den stora bottenskivan.
alltså bara en stor lång platta med andra ord då??

#11 Ja en platt skiva stor som en sängbotten. Den sitter alltså fast i en sängram fast det hade jag inte tänkt att använda.
Jättekul!
Såg en härligt aktivitetsvägg till katter hos en tjej för några år sedan och blev sugen på att göra detsamma, men orkade aldrig.
Visa gärna när det är klart, Belle, och kom med råd & tips hur man bygger den!

Fy vad häftigt , när du har blivit färdig så får du lägga in bild på bilddagboken ^^

Repet köpte vi i en fiskebutik =)
#16 Shit du ritar så fiiiint… Av ingenting, liksom! :O
Och nu blir man själv sugen på en vägg ju ;)
haha^^ tack. kladdade dock bara för att man skulle kunna se ungefär hur en vägg kan se ut:) jag ska också göra en när jag flyttat, här får det inte plats:/

#16 Wow tusen tack! Jättefint! 
#16 gah va söt

#16 - Gud så fint!

Det där med att lacka ett träd svart, tänkte då kan man ju bygga hängmattor i trädet och göra en trädkoja, stegar och sånt upp i trädet.. Jisses vad kul detta låter med en aktiveringsvägg! *tittar på min vägg i vardagsrummet*
Hehe.. ^^,

#16 WOW! hur länge satt du?! :O Ärligt! :O Jättefint ju!

Håller med! Jättefin och informativ bild! Blir ju jätteinspirerad nu!
Hmmm, undrar vart jag ska få plats med en aktivitetsvägg..
Älskar mina stora små vänner..
ca 45 min:) använde PS…

#25 haha, för mej skulle det ta ca en livstid för att få den så fin!
#26 inget kommer gratis;) övning ger färdighet^^ jag gick till och med bild och form på gymnasiet.. (och här sitter jag nu utan jobb;) lol J/K )
Kolla gärna min DA (devinatart), har faktiskt en del råttor jag målat nu:)

bra, kollar där nuja! :D

#27 wow.. Vilka härliga serier! X) Och bilder!<3 jag gillar den där djurförsöksbilden.. :/ Sorligt!
Tack:)

Hur går det med väggen taco?
putteliputt :D hur har det gått med väggen? :)
#27 Lite nyfiken bara men gick du på en linje som hette bild och form eller var det en av kurserna?

du får lägga upp många bilder här och på bdb! :D

Tyvärr ligger detta projektet på is för tillfället eftersom jag var tvungen att använda materialet till en annan sak. Men jag kommer att bygga så småningom.