Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 653 ggr
bobbs
0

Klämd svans

Jag råkade nyss klämma en av tjejernas svans i burluckan, det är inget öppet sår eller så. Tog några sekunder innan jag fattade av vilken anledning hon pep, hur som helst så är det lite rivsår på den och så blev det en liten bula på svansen.
Detta hände alldeles nyss så den har inte svullnat upp eller så (om nu det skulle göra det). Hur stor risk är det att det skulle kunna bli något allvarligt. Jag vet att deras svansar är mycket ömtåliga och så. Är det kanske så att jag bara överreagerar eller ska man uppsöka veterinär så snabbt som möjligt ifall att?

Är mycket tacksam för svar (gärna så snabbt som möjligt!)

Girlie
0

Oftast brukar det gå alldeles utmärkt, helst när det inte blir några allvarligare skador.Mitt råd är att tvåtta det rent med lite saltlösning och se till att det inte blir infekterad så borde det läka på några dagar.

bobbs
0

#1 Ok, tack så mycket. Ska tvätta det med en gång!!

Girlie
0

#2: Hoppas det går bra.

En av mina honor fastnade en gång med svansen i en skarv på buren. Hörde bara hur hon gallskrek och ju mer hon drog desto hårdare kilade svansen fast sig. I vilket fall blev det ett rejält märke och bortskavda fjäll men det läkte jätte bra och idag ser man inte ett spår. Så det brukar ordna sig. Glad