Champagne?
Jag har lite beslutsångest över vad jag ska kalla denna. Hon kommer från champagnelinjer men är lite "sotad" över kroppen. väldigt svårt att förklara och nu har jag vid flera tillfället fått höra att hon kan vara någonting annat, exempelvis beige.
Hon ska inom snar framtid reggas och jag vill då vara säker på att jag skriver korrekt på hennes papper.
Bak i släkten finns även "siameser" och det är några i tidigare kullar som har sett ut som just denna tjej. Ganska olik de andra syskonen (som utan tvekan är champagner)..
Vill gärna ha era åsikter om henne.
Jag bombar upp lite bilder på henne och väntar spänt på kommentarer! :)

Jääättteee fiiin! :D

Jag är inte alls bra på sånt så jag vet inte vad hon är, förutom supersöt då 
ser ut som nån färg man blandat i blått..
Hennes ögon ser ut som ljusare rubinögon, därför hade jag reggat henne som Beige untypical = Be ut.
Vet du om det finns rubinögon genetiskt på båda föräldrarnas sida?

Tack för hjälpen hittills!
fler och fler som nämner att hon nog är beige.
Jag ska kolla upp om det :)
Keep'em coming!

Vicken fin snutt! :)

Har nu lagt upp samma tråd på engelska forumet så får vi se om jag får nå fler svar där :)

Några där säger att hon ev. kan vara Buff.
Det har jag inte ens tänkt på, men visst finns det en viss liknelse! :)
Vad tycker ni?

Precis som Glimmer säger ska hon reggas som beige ut eftersom ögonen är alldeles för mörka.
Buff tycker jag däremot inte att hon är.

Snabb fråga;
Har beige och champagne någonting gemensamt genetiskt sett?

Jag är kanske helt ute och cyklar nu men är inte beige och buff samma sak?
Härlig färg. En beige ser hon ut som (utom den lilla antydan till piont på nosen… hm?). Men vilken beige? aammrr? Har hon någon stamtavla? (förlåt om jag redan frågat detta i annan tråd… *guldfiskminne*)
Buff anser jag bara är ett annat namn för Beige, men att man ex i England vill att de ska vara aabbrr eller aammrr el dyl.
I Sverige har vi ännu som Beige en mängd olika varianter (ex aarr, aabbrr, aaggrr, aammrr, aabbmmrr, aabbggrr, aaggmmrr osv), men russian blue beige har en guidestandard (eller hade förut i a f).
#16 beige är en non agouti nerblekt med rubyeyegenen, aarr
champagne är en non agouti nerblekt med pinkeyegenen, aapp
så det gemensamma är att de är nerblekta non agoutis
Hon var attans lik min menta :o jag har som alltid tagit för givet att menta är champange, men hon har blivit lite sotad ju äldre hon blitt och dessutom har hon mörka rubin ögon… Får ta och slänga upp lite bilder nån dag. :P

#18 Ja hon har antydan till point på nosen, även lite mörkare parti kring svansroten.. Därför jag skulle vilja para henne med min champagne siames om de båda är redo/bra för det när tiden är inne..
Jag undrade om de fanns likheter mellan beige och champagne eftersom uppfödaren både fått beige samt champagne i kullarna (dock ej lika mkt beiga) :)
Stamtavla är på G.
"Buff anser jag bara är ett annat namn för Beige".
Jag tyckte mig ha hört det förut men blev lite fundersam/osäker när wintermynta skrev "ska hon reggas som beige ut eftersom ögonen är alldeles för mörka.
Buff tycker jag däremot inte att hon är"
Tack för hjälpen!
Snälla visa en bild på hur en champagne siames ser ut :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hun kan se litt ut som en aammrr, var hun lysere som ung?
hur gammal är hon?
jag tänker lite på burmese… men… en eller flera gener till är då med och busar (om hon skulle vara burmese)… eftersom hon är ganska blek…
undrar hur en mink burmese ser ut… eller chocolate burmese… eller coffee… hm hm hm…
såg förresten på en sida något så intressant som siamese pearl husky… jäij!
Kan någon översätta aammrr för en icke förkortningskunnig? (A)
rubinögd mink/"Mink Beige"

#21 Jag måste ha varit ute och cyklat när jag skrev champagne siames, självklart menar jag bara siames från champagnelinjer *fniss*
#22 hon har alltid sett "likadan ut". Hon har möjligen blivit lite mörkare. Enda sedan hon var en liten fjutt så har hon varit lite "sotad", inte sett likadan ut som de andra i kullen (champagner)..
#23 Hon är född på skottdagen :)
#26 Skottdagen? Det är ju mina också xD Är hon från malinmalin? =)

#17 Buff och Beige är inte samma sak i Finland, här i Sverige här vi inte den först nämda i standarden.
Jag vet inte den exakta skillnaden mellan dom två men dom ser olika ut.

#27 Ja hon är från malinmalin!
Jag har en kullsyster till också, en champagne rex :)
Vad var din, champagne?
#28 Ok, då vet jag.
Jag blev lite osäker hehe :)
#29 ÖJJ! :D Då måste våra vara synstrar då! =) Jag har också två från den kullen, Dora är champange rex och Menta var champange enl malin, men nu ser hon ut nästan precis som din faktiskt, så jag vet inte riktigt x) :P

#30 PM skickat till dig castaway.. ;)
#23 Mink burmese saknar pointer. Står en del om burmese på dessa sidor: http://www.ratz.co.uk/burmese.html & http://www.ratz.co.uk/comparison_B.html
Gah, va skoj! Att ni har syskon.
Kan man få se foton på syskon som har ungefär samma färg som Golddigger (heter hon så?).
Tack Ninja. Foton på mink burmese - på det ena saknas pointer på det andra syns pointer, så det är nog lite si och så med det… Tyvärr är det inte helt lätt att jämföra heller då Estelles foton är tagna utan blixt och denna tjej är fottad med blixt…

Jag har tipsat Castaway att lägga upp bilderna i denna tråd så alla kan se och ev. jämföra :)
Japp, hon heter golddigger (har en uppsjö av smeknamn dock)..
anledningen bakom namnet är pga "besatthet" av mina guldhalsband, dem är tydligen väldigt faschinerande *fniss*
Hon vill gärna ta med sig dem också men det tillåter jag icke.. Dem får mkt men inte allt ;) hehe
iFokus krånglar så jag har inte kunnat skriva nåt på ett par dagar :S får se om det fungerar nu!
Det fungerar inte om jag försöker bifoga bild :S

Vad stora och fina tjejerna blivit

Dom ser ju Beige ut precis som Sandras tjej.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Ja de är jättestora! ;D x)
Menta verkar ju vara beige eller något ditåt.. Dora är dock mycket ljusare och är champange skulle jag tro =)