Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 698 ggr
zense
0

Lurad!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte råtta för 2 dagar sedan. och på djur affären sa dom att det är bra med springhjul till råttorna. Sedan har jag hört att dom blir skadade av springhjul det är det sant?

zense
0

det är inte min råtta på bilden!

jess13
0

japp råttor ska inte ha hjul, så ta bort det direkt! man önskar ju att alla zoo affärer kunde informera om rätt saker! hoppas även att du har minst två råttor hemma, då råttor är flockdjur o mår itne bra av att vara ensamma.

zense
0

jag har två råttor

[tiiia]
0

nej råttor skall INTE ha hjul det är farligt för dem. de kan skada sig riktigt illa på dem.

Ninja
0

Här står det lite om VARFÖR hjul är skadligt för råttor. http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=262889
Mycket bra att läsa! :)

Synd att djuraffärspersonal ska ge råd om saker dom inte vet nåt om.. :( Men det är bra att du tar reda på saker själv också, och inte litar blint på vad dom säger. :) Även om du fick reda på det här efteråt, men bättre sent än aldrig.

Karmatarerskanise
0

Jag blir så förbannad på alla dessa inkompetenta idioter som jobbar i djuraffär, utan att kunna ett dyft om djur! Man tycker ju att en vettig människa tar djurets hälsa före pengar!! Tyvärr har jag både sett och fått höra hemska historier om hur somliga tar till vilket snack som helst för att få sålt djur och bur..

Det bästa man som djurköpare kan göra, är att läsa på om djuret. Allt om skötsel, inredning och foder. För att se barnfamiljer i djuraffären stå och suga åt sig allt expiditen säger, det är inte alltid kul då de många gånger får så fel "information"….
Dessutom, eller tyvärr, är det många föräldrar som köper te.x marsvin eller hamstrar till sina barn som leksaker, utan att tänka på att det faktiskt är levande varelser.

Jag säger inte att alla som jobbar i djuraffär är dåliga, för visst finns det jättebra människor som kan sin sak och som verkligen berättar för de nyblivna ägarna hur man ska sköta sina nya djur. Och visst finns det många familjer som lär sig det som behövs och som låter barnen fodra djuren och städa buren så att de får ta lite ansvar :)
Tummen upp för er Skrattande 
Tummen ner för människor som inte tar sig tid till att lära sig sitt yrke och för människor som inte behandlar djuren rätt!

*pust* det här blev väldans mycket åsikter :)

Aleexandra
0

Men jag tycker de i djuraffärer informerad skit rent utsagt,

på en jag var på sa hon att "-man kan ta dom i svansen det får dom inte ont av , det gör ingenting" , jag trodde jag skulle explodera !

Aleexandra
0

Men jag tycker de i djuraffärer informerad skit rent utsagt,

på en jag var på sa hon att "-man kan ta dom i svansen det får dom inte ont av , det gör ingenting" , jag trodde jag skulle explodera !

zimzon
0

Jo, sånt har man hört mycket av. De som jobbar i djuraffärerna borde få riktiga utbildningar.

När jag var i en djuraffär för ett tag sedan försökte de få mig att köpa en liten hamster/marsvinsbur till mina råttor för att "det kan ju vara farligt med höga burar, de kan ju ramla ner och skada sig". Skrikandes

MoaL
0

#9 Hahahaha, vilket idiotiskt påstående! Jasi, man blir då förundrad.. "Falla ned och slå sig", jo jag tackar jag. Det skulle vara en råtta på två år med svaga bakben. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Maddoxx
0

Jag har ett hjul i buren, men Lucifer springer aldrig i den utan han använder den som toalett istället. Glad

Karmatarerskanise
0

Använder han  ett stående hjul som toalett? :)

Maddoxx
0

hehe, ja, det gör han. han sätter sig där nere och uträttar sina behov.

Beckah82
0

Jag har också ett hjul :-) det hänger på burväggen, men det är fasttejpat så det inte ens KA snurra :-) däremot fungerar hjulet utmärkt som liggplats/hylla/utkikstorn med en liten trasa eller filt i botten :-)

Karmatarerskanise
0

Maddoxx - Det är nog en av de mest underliga ställen jag hört att råttor använder som toalett :)