Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1587 ggr
hus-musen
0

himalyan och siamese

ja tror jag blivit knäpp.. jag vet inte vad det är för skillnad mellan hmalyan och siamese!! nån som kan förklara för mig?? var ine o läste på hawthorn men fattade inget..=(

Qui dormit, non peccat

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa är Himalaya

Siames har jag ingen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

hus-musen
0

ska himalya vara helt vita med pointers och siameser beigeaktiga med poiner?

Qui dormit, non peccat

Mymlan
0

#2 Det överlåter jag de mer kunniga att svara på. Så här har jag förståt Himalaya ska se ut.

Ninja
0

Pointfärgen kan vara vilken färg som helst i princip. Skillnaden mellan himalayan och siamese är att himalayan har vit grundfärg och röda ögon, och siamese ska ha beige grundfärg och mer rubinögon. Siameser ska ha en blå ring runt irisen med, men har inte kollat så noga på en mes själv så jag har aldrig sett nån.

hus-musen
0

aha då förstår jag!!  det är grundfärgen och ögonen som skiljer alltså! på många av bilderna på forumet ser de lika ut för min skärm är dåligFundersam hur får man fram siamese då? och himalyan?

Qui dormit, non peccat

Mymlan
0

Men jagvtycker mina Hi inte är rent vita på kroppen men de kanske ska se ut så.

Ninja
0

Genetiken
Siamese- och himalayangenen (h) ligger på albinogenen (c) <-- obs! litet c, dvs recessiv

siamese: c(h)c(h)
himalayan: cc(h)

Råttan har en färg genetiskt, t ex black, blue, chocolate osv. Denna färgen syns bara på pointerna (nos, rumpa, öron, tassar).

Dock har jag aldrig sett en himalayan med annan färg än den vanliga sepiafärgen.. fast i varierande styrka. Hur skulle en blue point himalayan se ut? Finns det? I teorin tycker jag dom borde kunna vara det, men varför ser man eller hör man aldrig om himalayans med andra pointfärger?

Ninja
0

Det finns dåliga och bra siameser och himmisar också. Mesar som är för ljusa och himmisar som är för mörka..

Mastoll
0

Jag har tyckt att jag ser skillnad genom att pointern på himisar är mindre än på siameser, men det kanske inte är så :S

Mymlan
0

#8 Om mina är bra eller ej det kan jag ej svar på.

Ninja
0

#9 Jopp, det är sant. Siameser ska ha mer skuggning.

#10 Är dålig på siamese och himalayan så kan inte svara på det jag heller.. just fenotypen har jag svårare för om den inte ser ut riktigt som den ska, jag tänker mer i bokstäver typ. Säger nån en färg vill jag alltid koppla den till genkombinationer osv. Så där kan jag inte hjälpa, tyvärr. :/

Mymlan
0

#11 Gillar Himmisar..

Ninja
0

De är fina! Har själv såna vackringar hemma. :)

Ninja
0

Gatorade är en för ljus himalayan, så mycket vet jag iaf

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=bd1f72c1-2b3d-4643-bd26-7a5d2d5f2c92&Filename=sommarråttor 2 juni 032.JPG)

Girlie
0

Det ska enligt utsago vara en Himi och en Siamese. Skulle tippa att båda är för ljusa dock och de har inga strumpor. :)

hus-musen
0

#15 hmm jag tycker att de har samma grundfärg? eller är de min skärm som är dum.. är det den till höger då som är en siames med tanken på pointern?

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#7 på hawtorn står det om siameser med bluepoint om man bläddrar ner till article, men inget om himalyan! det borde väl finnas eller?

bra förklaring! nu hänger jag med även om ja inte ser skillnad på dem med datorn=)

Qui dormit, non peccat

Girlie
0

#15: Korrekt. Tror att hon är alldels för ljus för att vara en "bra" Siamese så det är väl inte världens bästa tös att jämföra med men man tager vad man haver. :)

hus-musen
0

#18 ja men de duger bra!! en riktigt stilig tös är det iaf=)

Qui dormit, non peccat

TacoBelle
0

Här har ni en russian bluepoint himalaya.

TacoBelle
0

Här är en chocolatpoint himalaya.

Girlie
0

#20: Så vacker! Kyss

TacoBelle
0

En svartögd himalaya.

Ninja
0

TacoBelle, ser du vad Gatorades point är för färg? Är det svart, eller något annat?

TacoBelle
0

De två råttorna i inlägg #1 är tydliga seal point. Jag tycker att Gatorade ser ut som en lite ljus chocolatpoint.

TienMu
0

Ultra Magnus (Mange) Himalayan……

min sötnos…..

RatLover
0

23# Naww, vilka öron :'')

Magda
0

bidrar med en siamese bild på Devlin.

han har inte självlysande rösa ögon egentligen *S* det är kameran som göär :P sen vet jag int om han är bra el då¨lig siamese, men tycker att det syns på bilden att han är beige och inte vit iallafall..

Ters
0

Vid vilken ålder är färgerna helt utvecklade??

Jag har ju en liten kille som nyligen bytt sin baby-päls, han är 7 veckor gammal. Är det för tidigt att avgöra vad han är?
Dock så ser han ut att ha röda ögon & jag tror inte han har nån blå ring runt irisen heller… så d kanske lutar mer åt att han är en Himalayan (köpte han som Siamese)!?

TacoBelle
0

#29 Man ser redan när bäbisarna får sina första små fjun om det är siamese eller himalayan. Himmisar är vita medans mesarna är cremeaktiga. Man kan även se i stamtavlan. Vart kommer han ifrån?

Ninja
0

#25 Tack! Har funderat över hennes färg då jag inte tyckt hennes pointer sett tillräckligt mörka ut för att vara seal. Minns dock inte vilka färger som finns i stamtavlan, har inte den här just nu *inte hemma*.. men cc finns iaf.

Girlie
0

Far: S/ba

Farfar: Cc

Farmor: Rb

Farfarfar: Ba

Farfarmor: Cc

Mor: Ba

Mormor: Sm Sp

Girlie
0

Vad är Indra då? Hon har samma stam som Gatorade (den ovan).

Girlie
0

Lite nyare kort.

Grodan
0

Den viktigaste grejen som skiljer traditionella hi o sm åt, är ju den blå randen runt iris, som Ninja nämner. Hur det är på de svartögda har jag ingen aning om.

Devlin är en mkt bra sm och kan eg inte tjäna som mall för sm som föds ur "bland-kullar". Han är troligen från renavlad stam!

Mymlans hi-tjejer är ganska typiska exempel på hur sm ur blandkullar ser ut. Dvs de blir lätt misstagna för att vara hi. Så på dessa letar man en blå rand…

Tyvärr håller inte alltid blå rand-teorin heller… Vissa nerblekande anlag (ex blue) bleker även ner den till så grad att den inte kan uppfattas.

En detalj som är bra att känna till ang hi-genen är att när den är s a s ensam på c-lokuset och inte i dubbel uppsättning - alltså cc(h) [och inte Cc(h)!]- så blir effekten inte så effektiv som när den är i dubbel uppsättning - alltså c(h)c(h). I dubbel uppsättning får den förutom mörkare grund/kroppsfärg och pointer som går högre även skuggning och heter då siamese. (hoppas jag förklarade på ett enkelt och pedagogiskt sätt och inte på ett enkelt obegripligt sätt…)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ters
0

Här kommer några bilder på Trazzel, d är Malin som fött upp honom. D ligger Siamese längre bak i stamtavlan, d är mkt Mink & Champagne i stamtavlan.

Tycker han har för mkt färg för att vara Himalayan, men ögonfärg & den blå randen stämmer inte för Siamese… eller?

Ters
0

En bild till…

Tramsa
0

#36 Hahaha vilken söt sak! Ser helt bortkommen ut :D