Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 542 ggr
Kvadding
0

Nytt sår!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev här för några dagar sen… kan skriva o förklara igen för er som inte läste.

Jag har 3 hanråttor, dom är cirka 1.5år gamla och har bott tillsammans hela sina liv. Nu på senaste tiden har en av råttorna börjat "sätta sig emot" Märtha ( märtha har alltid varit själva "ledarråttan", Märtha har "tryckt" till dom andra och visat att det är HAN som bestämmer o INGEN annan.. detta gör han lite då o då…. men nu har en av de andra fått nog, och ger tillbaka, men inte bara genom att knuffas lite o låta, utan han biter stora sår på Märtha, för 4 dagar sen skedde detta för första gången, och jag satte då Märtha i en liten bur för sig själv med ren filt osv för att såret skulle få läka i lugn och ro i så ren miljö som möjligt…

nu är såret läkt och jag släppte ihop alla 3 råttor på golvet… direkt skulle Märtha tukta till dom andra.. men då smällde det igen, och Märtha fick ett nytt köttsår på bakhöften…. vad ska jag göra?

de andra 2 råttorna har det JÄTTEbra tillsammans och dom bråkar inte det minsta.. men Märtha verkar ha lite problem med att ha "maktbegär" eller nåt…. 

vad ska jag göra?

jag tänkte köpa en ny stor bur, så får Märtha bo där för sig själv.. men de känns elakt, men han verkar inte vilja ha med dom andra att göra om han inte får tukta till dom.. men han e ju inte den "dumme"  eftersom han aldrig biter eller rivs…

ååH! snälla hjälp! vill ju att dom ska ha de så bra som möjligt.. o buren som märta sitter i nu är ALLDELES för liten för han.. men har ingen annan lösning just nu :S

Kvadding
0

*Puttar upp*

Mymlan
0

#0 Inte möjlighet testa med en bebis hane så han slipper sitta ensam.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Kvadding
0

ska helst inte ha fler råttor efter dessa 3 då min pojkvän visar tendens till allergi… så vi ska ha kvar dessa små gossar tills dom somna in av ålderdom… vågar dessutom inte riskera att det blir likadant med den nye råttan :/

men de verkar som om han trivs att sitta själv… han e lugnare av sig o inte alls lika "övervakare" över dom andra som han alltid är annars… men ja vet inte.. han kan ju inte precis prata med mig o berätta hur han känner så de e svårt att avgöra :(

Kvadding
0

*puttar upp*

Kvadding
0

*PUTT PUTT PUTT!*

Kvadding
0

PUTTTTTTT!!!! ingen som kan komma med tips o ideer?

Kvadding
0

*PUTT!*

Ladyinred
0

han kan leva i ett och ett halvt år till, de e lång tid för en råtta att vara ensam. Jag tycker inte råttor ska vara det, kan du inte prova med en kompis så kanske det snällaste e att avliva. Kastrering vet jag inte om det funkar nu när han e så gammal, och att omplacera en nervös råtta låter inte heller som en bra idé. Spånar bara lite…

hus-musen
0

eftersom du säger att märtha inte är den dumme så skulle jag skaffa en bebis så blir han naturligt flockledare i en egen grupp eftersom han är äldst. vill ni inte ha nån mer bebis så skulle ja pröva med en annan hane i samma ålder. går han ihop med den hane som inte biter? isfåall så ska du ta bort den som biter o inte märtha.

Qui dormit, non peccat

Kvadding
0

nervös e han inte, hur cool lugn som helst.. men han vill ha stenkoll på dom andra råttorna, såfort han ser nåt som gör som han inte gillar så börjar han puckla på dom (puttas bara o låter lite)… hm fan detta e svårt :(

Ladyinred
0

ja jag förstår det… men när du tar ut honom ur flocken så vill han ha tillbara sin plats i flocken sen och jag antar att det var det som startade det sista bråket. Gissar på att du har två grabbar som båda vill vara ledare i den lilla flocken.

Kvadding
0

nä dom 2 har betett sig likadant mot varandra under några veckor, förutom att Pulver aldrig bitits innan, men nu har han börjat med det dom sista 2 veckorna.. så det verkar va exakt samma läge som det var när dom satt ihopa…. tråkigt att de ska behöva bli såhär

Ladyinred
0

ja jag håller med dig, hoppas att nån duktig kan svara här och ge konkreta råd på hur du ska göra.