Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 452 ggr
becka89
0

Varför gör dom så?

Hej jag har två råtthonor på snart 1år

Det är så att dom har gått bra ihop med varann ända sen min syster köpte dom alltså då dom var 2 månader.

Men nu helt plötsligt har dom börjat bråka med varann hela tiden

dom kan sova på samma ställe och så men när dom är vakna och är i buren bråkar dom hela tiden alltså biter varann river varann.

Allt gör dom sen för någon dag sen så såg vi att dom hade bråkat och ena blöde ur nosen.

dom kan inte vara i olika burar heller då skriker dom efter varann.

Vad kan man göra?

Och varför gör dom så??

becka89
0

oj skrev fel det var inte ur nosen utan uppe på nosen

Girlie
0

Alltså om de fortsätter att bita varandra så det blöder ska du nog överväga att sära på dem trots allt och kanske skaffa en yngre vän till den av dem som inte är dominant (om det bara är den enda som ger sig på den andra). Hur gamla är dem och hur länge har de hållit på? Hur stor bur sitter dom i, har de plats att dra sig undan från varandra?

becka89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dom är 1år dom har hållt på så i några månader nu.

Jo dom har en stor kaninbur så nu har jag delat på den så dom har halva var och har fått en lten kompis oxå.

Det går mycket bättre när jag särade på dom men den som inte var domenat av dom är lite ledsen så måste ha henne ute extra mycket och gosa med henne.

becka89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina sötnosar

Girlie
0

En fågelbur är bättre till råttor eftersom de är högre än kaninburar och råttor (helst honor) gillar att klättra. Du kan också ha flera hyllor, hängmattor med mera så att de kan komma undan varandra om de vill. Hur stor är din bur?

becka89
0

hmm nu ska vi se måste tänka den är 60 hög och 80 bredd så ganska stor. MM dom har jätte mycket med grejer nu