Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1210 ggr
Mezzzanina
0

Så ledsen...

Hej på er.

Sitter här ikväll och är så ledsen..

Tog upp ena råttan Champis ikväll och upptäkte en stor tumör på henne vid frambenet.

Det som känns lite konstigt är att jag verkligen pysslar med alla mina råttor var dag och igår fanns defenitivt ingen tumör som jag kände.

Men jag har fått förklarat av en veterinär att en tumör kan växa inne i råttan och liksom falla ner när den blir tyngre.Men det känns ändå fruktansvärt jobbigt för min råtta som kommer ifrån råtthjälpen är född 070401.Champis är ju bara lite över året…

Min allara första råtta Sancho drabbades på samma sätt.Ena dagen syntes inget och anra syntes det.Fast den var inte lika stor som denna tumör som Champis nu har.

Champis tumör är stor som en vindruva.Men jag bara tänker:

Varför varför har jag inte känt den tidigare??

Jag är så oerhört fästad vid mina råttor och tar det så hårt när något händer dem.Har ju precis vart hos veterinären med min lilla Tonic som fick en spruta mot skabb.Men nu är han i alla fall bättre.

Och så händer då detta.Tycker ändå att Champis är så ung…

Vad tror ni är bäst..Skall jag ringa veterinären direkt imorgon?

Jag sökte här på ordet "Tumör" och en person skrev att det var bättre att åka in och avliva råttan "i tid" innan tumören brast.Hon hadde vart med om det och det var inte roligt för råttan.Jag tänker då på att denna tumör på Champis är ganska så stor.Som en vindruva.

Jag vill bara göra det som är rätt för min Champis.

Fy, vad ledsen jag är…Gråter

becka89
0

Usch vad hemskt Ledsen

Mezzzanina
0

Ja, det käns så fruktansvärt..Och jag tänker hela tiden:

Varför har jag inte känt denna tumören tidigare??

Jag hadde ju ute min Champis igår och hon sprang runt på min altan.Jag fotade henne.Hon klättrade på min vattenkanna och plumsade ner i den.Jag torkade henne men kände ingen tumör då…

Daydreams
0

Det kan ju vara en varböld. Ser du ngt sår någonstans på bölden? Ibland är det bara en svart prick så titta noga. Har ni en bra veterinär så åk in , H'n borde kunna se vad det är.

Jag vet, man blir så oerhört ledsen men ge inte upp hoppet ännu.

Mezzzanina
0

Jag ser tyvärr ingen prick på bölden.Den ser svagt svart ut genom hennes ljusa päls.

Vad tror ni om det…?

Men jag minns att det såg lika dant ut på min första råtta jag hadde på 80-talet när hon fick sin tumör.

Men allt är ju möjligt.Undrar om varbölder ser mörka ut??

Tumören sitter lliksom i armhålan vid frambenet på Champis.

Fick precis höra av Niccis att fler av Champis sykon har gått bort unga..LedsenDet känns ju inte så bra.

Jag ringer veterinär genast imorgon bitti.

Tack snälla Daydreams..

zickan
0

bett kan ju enkelt leda till en cysta eller liknande. vi hoppas på att det bara är nått sånt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ninja
0

Varbölder blir ofta mörka pga nekrosen som blir en skorpa, som till slut lossnar.. så det är inte säkert att det är cancer.

Mezzzanina
0

Hoppas  så att det inte är en tumör.Men jag ser som sagt inget sår eller bett ellen minsta antydan till sår vid knölen.

Vi fick inte tid hos veterinären idag då de tyckte att vi kunde vänta tills imorgon Måndag.Men då skall vi genast dit.Men just väntan är jobbig.Jag tycker också att Champis har gått ner lite i vikt.Hon har alltid legat på 400gram men nu ser han smalare ut.

Men jag vill heller inte lyfta och bära henne i onödan för att knölen är så stor att det är svårt att inte komma åt den.

Men vad som än händer med min Champis så har jag aldrig ångrat en dag att jag adopterade henne ifrån råtthjälpen.Hon är en riktig gosråtta!

Girlie
0

#7: Eftersom råttor har så bra läkkött kan man ibland missa att det ens varit ett sår, räcker ju med en liten rispa där det det råkar komma in bakterier och när det sedan läker ihop blir det infekterad. Vi håller tummarna att det är det som hänt och det inte är någon tumör.

Mezzzanina
0

Tack Girlie!Jag åller också tummarna.Hon är ju som sagt heller inte gammal.

Jag kommer att skriva här hur det gått så fort jag vet mer.

[Driva]
0

Om det är en tumör poch du bor i stockholms områet (eller kan åka dit) så rekommenderar jag varmt ahlbergs veterinär klinik. Där har jag opererat mi9n alice två gånger för juvertumörer och de var jättekunniga och dukltiga (och billiga!)

Mezzzanina
0

Tack Driva, men jag bor på Gotland.Jag har fått tid i dag hos veterinären kl 16.00.

Så får vi se då vad hon säger.Men hon var ganska så säker på att det var en tumör på min beskrivning.

Och nu äter inte heller Champis något vidare.Ledsen

Hon vill helst bara ligga.

Bim
0

Hoppas han blir bättre! Beklagar iaf för tumören..

Stephanie
0

Hur stor är tumören?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mezzzanina
0

Hej igen!Har nu vart hos veterinären  "Gabriele Meurer".Hörde att hon opererat flera råttor med ganska så knepiga tumörer.Väl där så lät jag henne säga vad hon tyckte.Och vi beslutade ändå att operare Champis tumör.Så nu är hon opererad och har klarat operationen bra.Men det var en elakartad juver tumör hon hadde så jag får se om det har hunnit att sprida sig.Men nu känns det i alla fall lite bättre när jag har gjort allt jag kunnat för Champis.

Och jag är oerhört tacksam till Gabriele Meurer som jag tycker är en mycket bra veterinär!

piaca
0

hoppas att hon kommer att bli bättre snart!! Medea vinkar till sin syster på andra sidan landet…

Lancia
0

Vad skönt att operationen gått bra, nu får vi bara hålla tummarna för att tumören inte spridit sig bara! Ta hand om er, både du och Champis!

Mezzzanina
0

Tack snälla ni!GladChampis behöver nog alla tummar som kan hållas nu!Men hon mår förundransvärt bra efter operationen och springer redan omkring hos veterinären.Jag får hem henne imorgon bitti!Det känns så skönt skall ni veta!

Girlie
0

Åhh, vad skönt att det verkat gått bra trots att det var en tumör. Låter som en väldigt vettig veterinär dessutom som behåller råttan för observation.

Mezzzanina
0

Det är en mycket duktig veterinär.Vill tipsa alla råttägare på Gotland om henne.Jag har hört att hon tagit sig ann mycket svårre fall av tumörer än vad Champis hadde och fått mycket bra resultat.Kände också att hon tog god tid på sig och stressade inte fram något.Det är ju en mycket känslig situation när man sitter där med en av sina små älsklingar och man inte vet om man går ensam hem efteråt.Känner också att hon lägger lika stor vikt på att göra så gott hon kan oavsett djurart.Tyvärr så är det ju så att Vissa inte lägger lika mycket energi när det är ett mindre djur som en råtta.(I alla fall är det min erfarenhet)

Men som sagt så känner jag att Gabriele gör allt hon kan för min Champis.

Grodan
0

Vilken tur du har som hittat en bra veterinär, som också håller kvar råttan över natten. Tycker för många veterinärer är lite vårdslösa med att släppa råttorna för tidigt och så klarar inte ägarna eftervården. Vätska och värme är ju jätteviktigt att det blir rätt med…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mezzzanina
0

Eftersom Champis inte ätit riktigt bra de sista dagarna så skulle hon ge henne lite extra vätska sa hon.Dessutom så skulle hon få en vitaminspruta.Tyckte det lät himla bra!

Är det någon annan här inne som har erfarenhet av att operera bort tumörer på sina råttor?Skulle vara intressant att höra hur det gått i så fall.

Grodan
0

Du kanske skulle lägga till din veterinär över listan med veterinärer vi rekommenderar. (Minns dock inte vad tråden heter exakt… bara att Daydreams startade den…)

Mezzzanina
0

Då skriver jag till Daydreams och frågar.Jag har ju gått till några olika veterinärer här, men jag tycker att Gebriele var himla bra!

Grodan
0

Ja, hon låter verkligen bra!

becka89
0

#21 min kusin opererade sin råtta för någon månad sen och bara 2veckor senare så dog den. då tumören kom tillbax

Ladyinred
0

Jag skulle oxå vilja ha en släkting som va veterinär :D