Bada
Hejsan, kan man bada råttor för skojs skull eller måste man göra det inför en utställning ? Jag vill gärna testa om mina flickor gillar att bli blöta för dom reagerade inte när dom blev lite blöta mellan öronen (Hade dop och tog då vatten på ett finger och blötade lite försiktigt på huvudet) Jag har läst mycket om hur man badar men måste fråga expertarna först :P
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Bada är inget du bör göra om det inte är nödvändigt. Antingen om du ska på utställning eller om råttorna är riktigt skitiga. Det är mest bara stressigt för råttorna och de kan bli förkylda om man inte ser till att torka dom ordentligt. I ditt fall skulle jag inte riskera att honorna blev förkylda när de är så små, och förmodligen inte har det bästa immunförsvaret heller…

Mvh Stephanie 

om du ska bada dem, tänk på att vattnet ska vara rätt varm då råttor har högre kroppstemperatur än människor.ungefär som när du vill duscha varmt ska de vara, inte ljummet men inte kokhett heller! ha en handduk redo att torka dem med o låt dem inte vara i drag förrän de är helt torra. sen beror de ju på om råttorna gillar vattnet, mina pojkar hatar att bada! men har du ett badkar kan du ju fylla botten med vatten och sen ha något som de kan klättra upp på om de blir för hemskt=)
men jag tycker inte att man ska bada dem i onödan, bara om de är riktigt smutsiga eller har lortiga svansar så kan du ju tvätta av bara svansen=) eller om du ska ställa ut dem då=)
Qui dormit, non peccat

Jag vet inte riktigt om dom har lortiga svansar… Elr om dom själva är lortiga för den delen..
Normalt sett blir inte råttor så skitiga att man behöver bada dom. Jag har haft råttor i 2,5 år och aldrig behövt bada en råtta för att den är skitig…

Mvh Stephanie 

nee men då kan du strunta i det=) jag tvättar mina pojkars svansar ibland kanske 1 gång i månaden max! sen finns de ju råttor som tycker om att bada o då kan de ju vara en rolig grej för dem, men vill de inte bada så behöver de inte det då de är renliga djur.
Qui dormit, non peccat
Varför frågade du inte i din frågetråd? 

Vilket är d effektivaste sättet att göra rent svansarna på?

jag använder bara vatten o blöter upp svansarna.. smutsen lossnar lätt tycker jag! man får ju inte gnugga då man kan skada svansen.. men man kan väl använda nån sorts hundschampoo har jag för mig, men jag tycker inte att de behövs.. kanske om de ska på utställning då!
Qui dormit, non peccat

Vi har ett hundschampo :) Och ibland tycker jag att Iris har lite lortig sans, det blir liksom lite mörkare på vissa ställen på den. Den är ju helt rosa. Pärlan vet jag inte för hon har helt mörk svans & Rosa svanstipp :)

Vill ni se lite bilder från första badet ? :P (Båda luktade kiss) Pyyyyy
Lisa, som sagt… Du bör inte bada dom!! Dom är för små och en förkylning skulle ha ihjäl dom på två sekunder!!! Jag tror verkligen inte att dom var så skitiga att de behövde badas, snarare att du "letade" efter en anledning att få bada dom…

Mvh Stephanie 

Då har jag fått klart för mej, jag är en usel ägare.. 
Bättra dig.
/Karoline.

#13 Tack, det hjälpte juh…

Hejsan Animalen! :)
hur var det, gillade dom att bada? *nyfiken*
När jag såg ett naturprogram om råttor på Tv så visade de råttor som bodde i typ avlopps rör och vid översvämmningsrisk så fick de flytta på sina ungar till ett högre beläget bo…och de var så söta där de sprang och sträckte på sina små ben , det såg ut som om de inte ville bli böta om magen :)
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

:) Joo.. Iris ÄLSKAR att bada, hon vill aldrig upp. Pärlan vill upp lite då & då & mysa :) <3
När det är supervarmt och kvavt kan man ställa en swimmingpool på råttornas rastplats, typ en balja med vatten i. De som vill går i och badar, simmar etc. De som inte vill gör inte det.
Varma sommardagar när jag hade tomt fick råttorna sitta i en stor utebur (med massa skugga) och swimmingpool. Flera stycken tog ett dopp och simmade lite.

en arinella kollar in "swimmingpoolen"…

ÅÅÅ VAD HÄFTIGT, sej mej. Hur har du fixat den uteburen? Blev så sugen på en sån :)

Åh….tänk att ha uteplats så man kan ha en utebur…*drömmer* *S*
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away"

Mina råttor är såna mesar när jag tar ut dem! De sitter bara o glor, o sen går de o lägger sig under nåt fleecetyg… Om jag inte sätter dem i grönsakslandet bland sallad o persilja, för då fick de fart!!! De började gräva o dra i allt som fanns!
#19 nope, jag köpte den begagnad… eller näe, Ale köpte en iller, med följde en bur som jag fick
viktigt med utebur - nät även på undersidan/botten!!!
#20 ja, verkligen, så som cosmonita har är ju underbart - mitt i lägenheten en liten uteplats!

Kan man bygga en utebur själv tro?
Klart man kan ^^ Gjorde det själv en gång i tiden, dock till marsvin, som råttorna fick ärva :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hur gjorde du den då? Tips vore bra ifall jag ska bygga nått :)
Byggde en vanlig träram och häftade fast hönsnät på alla sidor utom botten bara :) Skugga kirrades med filt över halva buren om ingen annan skugga fanns tillgänglig.
Dock blir det ju en viss rymningsrisk utan nät på botten, så jag var så elak och lät råttorna som var i buren ha selar som jag satt fast i gallret :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Aha ok. Ska kanske tipsa daddy om det så kan vi kanske fixa det ;)
Fast ha absolut inte hönsnät!! Ha fyrkantsnät (minknät) istället. Hönsnät kan råttor relativt lätt gnaga av, och är det då en utebur så kanske du helt plötsligt står med en tom bur och råttor som inte går att hitta…

Mvh Stephanie 

Okej :P Ska ha minknät isf :)
Om du badar råttorna… så se till att de blir ordentligt torra innan du släpper in dem i buren igen och att de inte får för mycket kallt drag när de är blöta. Jag brukar använda hårfönen för att torka mina, men är jätte noga med att de inte ska bränna sig av värmen. De tycker dock inte om det, men jag vet att de inte blir förkylda när jag gör så iaf och att de får fin fluffig päls.
#28 jag hade inga probs med det i a f… som bilden visar hade jag hönsnät…