Avelsfrågor
"Jag är lite nyfiken på hur det går till när man tar en kull på sin hona och har lite frågor.
- Hur länge ska honan vara tillsammans med hanen för att med säkerhet bli dräktig?
- Hur vet jag att honan är dräktig?
- Hur går parningen till?
- När och hur löper honorna?
- När ska man skilja honan som är dräktig från kompisarna?
- Jag har två honor. Om jag ska para den ena så blir ju den andre ensam ett tag - Kommer hon ta någon skada av att vara ensam eller måste jag ha tre så att hon får sällskap?
- Ska honan ha samma mat som den alltid fått eller ska hon ha extra extra näringsrik mat under dräktigheten? Kan jag få förslag på sådan mat?
- Hur länge går honorna dräktiga?
Tusen tack för svar!"
1: Om det inte rör sig om en planerad parning… 5 sekunder. Vid planerad parning gör jag som så att dom får träffas på en trevlig plats, säng tex när honan höglöper. Annars funkar ju en mindre bur.
2: Hon springer och gömmer sig, (hos mig iaf) Hon kan få en vaxpropp men den trillar ut på nolltid.
3: Va! Ingen som hängde med på biologilektionerna! In ut, massor med ggr med otrolig hastighet.
4: Var tredje till var femte dag. En del honor blir gosigare och en del hoppetossor.. men de flesta märker man det inte på
5:När det är ungefär en vecka kvar till födsel. Hon måste ha tid på sig att ha det lugnt. Sova, äta och boa.
6: Ha helst tre från början. Det är hjärtskärande att se den andra alldeles ensam.
7: Honan bör nu sättas på bra, fettrik,proteinrik diet. Äggula, leverpastej, fet fisk, barnmatspureerna som är frrån 2 månader är bra att komplettera med. Mörkgröna grönsaker. Grönsaker som innehåller näring istället för vatten. Osv. osv.
8: Dräktigheten pågår mellan 21-25 dagar.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#1 Men om man inte kan ha tre då? Kommer honorna vara tsm som vanligt sen elr måste man Introducera på nytt ?
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

#2 du borde ha tre iaf så en hona inte behöver sitta ensam i 6 veckor! mamman med ngarna klarar sig men inte den ensamma honan. jag antar att det går bra att sätta ihop dem efter, vet inte hur länge råttor minns vänskapsband?
Qui dormit, non peccat

Okej.. Bara undra :)

#2 Om du har "bra" honor så ska det inte vara några som helst problem att stoppa tillbaka honan med ev bebisar. Visst kan det bli lite småtjafs eftersom rangordningen ändras (En hona som fått barn är högre i rang än en som inte fått) men det ska inte bli bråk och man ska heller inte behöva köra en omintroducering
Så har du två skulle jag skaffa en till för sex veckor är för länge för en råtta att sitta själv.

Okej… Det är ju det att om jag skulle tagit ungar så skulle jag velat ta med en unge tillbaka till den vanliga buren, går det? Och jag vill helst ha tre och det får jag ju om jag sparar en unge..

jo men då får ju den ena honan sitta själv i 6 veckor vilket fall som helst! och det ska hon inte göra då det är alldeles för länge.. det har ju både jag och wintermynta förklarat redan.. sen kan du spara en unge ändå så har du fyra honor vilket är bättre!
men varför ska du avla alls?du hade ju ingen bra hona än? eller har du hittat en nu?
Qui dormit, non peccat

Ehh… Jag håller på men gaah, vet inte om jag klarar 4 rådisar <:(

#8 Hur ska du klara av en hel kull om du inte ens klarar av 4 råttor?

Men liksom.. Jag menar 4 råttor som jag kommer behålla & leva med. Fast nu har jag kommit över det & ska tänka på saken :)
När man tar en kull ska man inte göra det förrän man är säker på att man kan och vill ta hand om dom allihop själv.
Du ska inte ta en kull bara för att det är sött med bebisar. Du måste tänka längre än så. Vad kan du göra för parning för att förbättra råttorna som finns i Sverige? Kan du inte komma på något så ska du inte ta en kull. Visa att du är smartare än dom som köper en hona och en hane och har dom levandes ihop bara för att det är sött med bebisar.
Bebisar kostar pengar och du kanske inte får dom sålda. Har du råd, tid och ork att ta hand om 15 stycken bebisar som snart blir stora råttor?
Tänk efter, jag ber dig.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#10: Och vad händer om du inte får sålt alla bebisar då? Som Allamej säger måste man vara beredd att behålla alla bebisar själv om det skulle vara så illa att ingen vill köpa dem. Då har du 15 råttor du måste leva med.

Jaja, jag har tänkt över allt
Nejdu har ju inte det ju! Du undrar ju om du klarar av 4 råttor! Fyra råttor är absolut ingenting i jämförelse med 19 råttor.
Det är ju det här jag menar, du tror inte att du vill ha fler än 4 råttor, men varför skulle du då vilja ta en kull? Detta har du inte förklarat för mig eller någon annan så vi kan inte för våra liv förstå varför du vill ta kull.
Det finns ju inget som säger att du inte kan låta dina två honor bo ihop även om den ena är dräktig och ska ha en kull. I de flesta fall går ju detta bra och de hjälps åt med ungarna. Du får dock mata dem dubbelt, då ju råttor äter det som ges och för att vara säker på att honan som är dräktig och sedan diar ungar får det hon behöver.

#15 Men finns det inte risk för att den andra honan dödar kidzen då ?
#16 den risken är ganska liten om råttorna är glada och friska - men det kan ju ända andra saker, t ex att honan som inte har mjölk tar ungarna…

#17 Okej. Så tycker ni att jag ska pröva det Isf ?