Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 548 ggr
Kvadding
0

Slagskämpe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under de senaste månaderna har det blivit mer och mer bråk mellan mina råttgrabbar här hemma (3st)… 1.2år gamla är dom….  det är främst Märtha (ledarråttan) som ska försöka tukta dom andra, hittills har det gått bra och dom har lytt honom, men nu de senaste veckorna har dom börjat bråka tillbaka… och igår hade Märtha ett stort öppet sår på magen.. som ja fick tvätta o sen sätta han i en transportbur över natten med ren filt o vatten / mat….

¨hur ska jag göra? han har haft lite småsår innan, men inget som riktigt gått hål såhär mycket… tittade till han imorse och då hade redan såret läkt ihop rätt mycket och såg fint ut… men jag vill inte att dom ska bråka så mycket… hjääälp! ska jag snida ihop en riddarrustning till honom så att han klarar alla dessa strider? eller vad?!

Ninja
0

Det är ju inte den råttan som blir biten som du behöver göra något åt, utan det är den som är dum som du måste ta till åtgärder med.

Det är inte normalt att en råtta tuktar sina kompisar hela tiden, det är ett tydligt tecken på överdominans. Och blir det sår kan du inte ha dom ihop just nu. Konstant bråkande stör väldigt mycket i flocken och det är stressande för råttorna, ingen av dom mår bra av det. 
Kastration kan hjälpa eftersom det gör att testosteronproduktionen avstannar och han därigenom lugnar ner sig och blir snäll mot kompisarna. Tycker inte du ska straffa den som råkar illa ut, utan ta i stället bort den som är största problemet, råttan som bråkar.

Kvadding
0

*putt*

Kvadding
0

jo men just nu fick jag ju ta bort Märtha eftersom jag ville ha han i en så ren och lugn miljö som möjligt… eftersom jag vill inte att såret ska bli infekterat eller så…

det är bara Märtha som visat aggression mot de andra.. men nu har han fått tillbaka… så hm… ja jag får se hur det utvecklar sig… tycker de e lite konstigt att de blivit så just nu när dom bott ihop hela sitt liv o aldrig varit något problem :S

Ninja
0

Ah, nu läste jag visst lite fel.. fick för mig att det var Märtha, den dominanta, som gjort illa någon av de andra.

Du kan ju testa att kastrera Märtha och se om det lugnar ner sig, mehn det bådar illa att någon av de andra råttorna biter upp stora sår på en flockmedlem också. Den råttan kan göra såna saker igen den med, vara bråkig och ställa till det i flocken även när den mest dominanta lugnat sig igen.

Hur är de andra två mot varandra, nu när de är ensamma?

Kvadding
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

dom är bästa polare.. sover alltid tillsammans och sånt… :(

Märtha är lite utanför :(

dom verkar ha de bättre utan honom ser det ut som… åh lilla Märtha :(

Kvadding
0

*putt*