Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2114 ggr
dorkey
0

Tumör som blöder?

Jag har en kompis som har två honråttor på snart två år. För någon vecka sedan ringde han mig och berättade att ena råttan har en knöl ungefär under frambenet. Eftersom råttan är så pass gammal och att den sitter just där den sitter så sa jag till honom att det förmodligen är en juvertumör.

Alldeles nyss ringde han mig igen och sa att hon blöder ur knölen, rent blod, inget var.

Kan tumörer spricka? eller är det något annat han ska klämma och tvätta?

Pandae
0

Hmm jag var i veckan och avlivade en av mina råttor pga en tumör, då sa dem att det var inte själva tumören i sig som var jobbig utan att tumören kan spricka:/

cosmonita
0

Det är nog tumören som blöder så det är dags för råttan att få somna in

Mezzzanina
0

Man kan operera tumörer.Tycker detta är viktigt att nämna här.

Jag har precis låtit operera en av mina honor som hadde en juvertumör med elakartad cancer.

Det har gått bra!Hon mår bra idag och allmänt busig just nu!

DoD
0

jag hade sagt att du skulle kunna operera men råttorna va dom inte  snart två år och då tror jag inte chansen är stor att  råttan överlever vilket betyder att de kanske är dags att ta svåra beslut :(

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Mezzzanina
0

Ja,när råttan är lite äldre kan det kanske vara svårt med operation…Man kan ju alltid rådgöra med veterinären samt se i vilket skick råttan är i förövrigt.Men det är ju också en risk med själva sövningen också.Min råtta som fick juvertumör var ju enbart lite över ett år och annars en pigg liten varelse.

cosmonita
0

Jag skrev mitt svar med tanke på råttans ålder och att tumören blöder.

Äldre råtta = svårare återhämtning efter operation, blödande tumör = kan betyda att cancern gått långt och hunnit sprida sig (så är det inte alltid naturligtvis, men något man bör ha i åtanke).

dorkey
0

Så det är ingen annan sorts knöl? utan det är förmodligen en sprucken tumör?

cosmonita
0

Andra knölar under huden kan ju vara tex bölder/abcesser som är varansamlingar. Går det hål på dem så brukar det komma ut mer var än blod.

Men det finns kanske några andra knölar som kan blöda, får se om någon annan har erfarenhet av det och svarar.

dorkey
0

Råttan dog av sig själv tyvärr. R.I.P <3