genetikfrågor
Om jag parar min honråtta som är Agouti hooded, och som jag tror enbart har Agouti i släkten, med en Russian blue hane. Kommer ungarna bara bli Agouti eller kommer det bli nån Russian blue?

Det beror väl på vad hanen bär på :-P
…sedan du bara "tror" att honan bara bär på agouti.
Om agouti är "starkare" än svarta så borde väll alla bli augoti men några bli blå bärare?
som med bruna och blå ögon:) Om pappan/mamman har bruna ögon och både hans/hennes föräldrar är brunögda så kan barnet bara få bruna ögon men om den andre förändern har blå ögon så kan barnet i son tur kanske få blåögda barn? Är det inte så?
Jag e bara en newbie!
Det är väl omöjligt att få nån annan färg än agouti i en kull om ena föräldern är homozygot agouti och andra ur svarta gruppen, eller tänker jag fel nu?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Honan måste väl ha russian blue på sin sida annars blir det inte russian……. Om då inte är fallet blir det väl "bara" agouti
Homozygot agouti hooded tror jag inte kan ge annat än heterozygota hoodisar. Oavsett vilken teckning fadern bär på :) Men, rätta mig om jag har fel :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor