Råttor till ormmat?
Hur är det med orm-mat-råttor?
Jag var på en reptilmässa för 1,5 år sedan och upptäckte att man på dessa mässor säljer råttor. Egentligen avsedda som mat till reptilmänniskornas husdjur men jag kunde ju inte låta bli att köpa två råttpojkar och ta med mig hem. Den gamla råttburen stod ju ändå tom.
Pojkarna var uppskattningsvis 4 månader gamla. Men vad hände? De DOG knall och fall 3 månader senare utan synbar anledning. Båda två! Ska man låta bli matråttor? Bara gå förbi dem på mässorna och låta dem bli ormföda? Eller vågar man försöka igen?
Mat-råttor kostar bara 15-20 kr styck…sorgligt.

Hej!
Jag skulle inte rekommendera att köpa ormmatsråttor igen. Mina första råttor var/är ormmatsråttor och jag har haft mycket problem med dem. Det var tre söta små tjejer som fick förlja med mig hem förra sommaren. En fick avlivas vid ca 8 månaders ålder pga aggressivitet. En fick omplaceras och en har jag kvar nu. Den jag har kvar kommer troligtvis att få avlivas snart också. Hon är anledningen till att den andra råttan fick omplaceras för hon mobbade henne. Nu har hon snedskalle, är blind och har börjar visa överdominanta tecken igen.
Så mitt tips är att alltid köpa råttor från seriösa uppfödare. Visst, de kostar lite mer i inköp. Men de lever oftast betydligt längre och friskare liv.

Det kan väl vara inavel och all möjligt skit med dom tyvärr.

Jag vet inte hur det fungerar när det avlar råtter till ormmat, men jag kan tänka mig att de över huvud taget i bryr sig hur mycket innavel det blir. Det kanske är där problemet ligger i att de inte överlever så länge.

Shit! Aleexandra han före *ler*

Ja, inavel är nog väldigt vanligt.
Men råttorna har också mycket problem för att man har ingen koll på linjerna, man vet inte hur friska föräldrarna är eller hur deras stam ser ut, föräldrarna paras ofta vid ung ålder osv. Och ofta får de ingen vidare bra mat heller. Där jag hämtade mina tre små töser bodde alla råttorna i små trälådor där inget solljus kunde komma in, de åt nån hönspellets och hade kutterspån. Honor och hanar bodde tillsammans och mamman till mina små ungar var redan dräktig igen. :(
Men det är ju så tråkigt att se dem plågas. Alltså en matråtta är ju en råtta lika mycket värd som en uppfödarråtta.
Varför är det acceptabelt att vissa råttor får gå i en liten bur med 100 andra råttor utan leksaker, utan gos och kel, utan varierad kost, utan stimulerande aktiviteter, utan vistelse utanför buren när andra råttor ska ha visst stort utrymme och roligt och mysigt och leva som kungar?
Tycker det är så himla tråkigt att se. Tänk om man hade samma när det gäller tex hundar.

Ja, visst är de lika mycket värda. Men varför stödja dem som låter sina djur bo och föda så istället för att stödja en seriös uppfödare? Om du köper av en seriös uppfödare så slipper du nog alla dessa problem som en ormmatsråtta kan innebära.
Det är inte acceptabelt. Det är mot lagen att låta djuren leva så, men de bryr sig oftast inte.
Jag är av den åsikten att ormar behöver ju också mat. Men för att en råtta ska bli bra ormmat så måste den själv må bra. Får råttorna inte bra mat så blir de själva ingen bra mat.
Jag vill bara understryka att jag absolut inte opponerar mig mot att man matar ormar med råttor. Det är naturens gång även i det fria. Jag tycker bara att det är märkligt att råttorna blir bahandlade som mat medan de fortfarande lever och växer upp.
Jag äter kor, grisar, kycklingar osv så det var inte där skon klämde ;-)
Men om vi säger så här då. Skillnaden på en köttras-ko och en fjällko tex. Fjällkon har man nästan som ett husdjur och föder upp för att det är trevligt att ha dem helt enkelt. En köttrasko ska bara bli mat åt oss i slutändan. De ska väl ändå ha samma foder, betesmarker, bli omskötta, ha en hage att gå i, en spilta eller box att stå i osv osv.

Ja, precis.
Jag har själv fött upp möss som ormmat i några år. De mössen skötte jag precis lika bra som jag sköter mina råttor nu. De är värda ett lika bra liv som vilka djur som helst, även om de blir ormmat.